تاریخ : 1397,چهارشنبه 27 تير19:44
کد خبر : 273650 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

کارشناس مسائل سیاسی: نمی‌توان به وعده‌های اروپا اعتماد کرد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: بخش اعظم تعهدات امریکا اجرا نشد و انتظار می رود اعضای باقی مانده در برجام تعهدات را بر عهده بگیرند؛ اما به راحتی نمی توان به وعده های سطحی اروپا هم بسنده کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، نبی اله رشنو کارشناس مسائل سیاسی در برنامه بدون خط خوردگی رادیو گفتگو با اشاره به اینکه هیمنه و هیبت برجام از سوی امریکا شکسته است، اظهار کرد: ترامپ همواره این توافق را همانند سایر توافقات بین المللی ویران کرد و به یکباره به یک شومن در حوزه سیاست و قدرت تبدیل شد.

وی با اشاره به اعتراضات متعدد به سیاست های ترامپ گفت: ترامپ و جریان همسو با او در هر حوزه ای حضور پیدا کنند، با اعتراضات گسترده مردمی مواجه می شوند؛ چراکه مردم امریکا می خواهند حرکت به جلو را برای جامعه خود شاهد باشند.

رشنو افزود: بخش اعظم تعهدات امریکایی ها بر زمین مانده و انتظار می رود اعضای باقی مانده غربی در برجام مابقی تعهدات را بر عهده بگیرند؛ اما تجربه نشان داده به راحتی نمی توان به قول و قرارهای سطحی بسنده کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: در یک سوی برجام تفکری ایستاده است که به مردم و نسل های آتی خود تعهد دارد و طبیعتا باید پاسخ گوی این تعهدات باشد؛ بنابراین ملت ایران مطالباتی دارد و حاکمیت باید پاسخگوی این مطالبات باشد.

وی گفت: در سوی دیگر گردش کار برجام روی اروپا متمرکز شده و آشکارا مشخص است که نمی توان روی روسیه و چین حساب باز کرد و قول و قرارهای یک طرفه با این دو بست.

رشنو ادامه داد: از طرفی ترامپ اروپا را تحقیر کرده است و از اینرو برخی رهبران اروپایی در پی گفتمان و توافقاتی برای آینده هستند، امروز مباحث اقتصادی و راه گشایی بن بست های اقتصادی برای جمهوری اسلامی اولویت است. برجام آمد که این بن بست ها را بشکند؛ اما با عقب نشینی امریکا، تنگناها تشدید شد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: اروپا روی مباحث اقتصادی متمرکز شده است، البته قرار است شعبه ای از بانک مرکزی اتحادیه اروپا را تعریف کند که فارغ از مباحث تحریمی با ایران ارتباط بر قرار کند.

رشنو در پایان خاطرنشان کرد: اگر اروپا تضمینی قاطع برای ادامه حیات برجام ایجاد کند، نظام بین الملل باید اجرا و پیگیری این تضمین را در راستای حمایت از ایران در دستور کار قرار دهد.