تاریخ : 1397,سه شنبه 16 مرداد20:49
کد خبر : 276753 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۹۷

آینده شغلی و بازار کار در رشته زبان ژاپنی

ین رشته به تربیت افرادی همت می‌گمارد که با فرا گرفتن مهارت‌های چهارگانه درک مطلب، خواندن، نوشتن و مکالمه زبان ژاپنی بتوانند تخصص‌های لازم را به دست آورند و طول این دوره حداقل ۴ سال و ۸ ترم تحصیلی است و ادامه تحصیل تا سطح کارشناسی ارشد میسر است.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۴.گروه زبان/زبان ژاپنی

بازار کار رشته زبان ژاپنی
دانشجوی‌ رشته زبان ژاپنی باید در مرحله‌ اول‌ به‌ زبان‌ فارسی‌ مسلط‌ باشد؛ یعنی‌ خوب‌ صحبت‌ کند و خوب‌ بنویسد. همچنین‌ لازم‌ است‌ که‌ استعداد فراگیری‌ زبان‌ را داشته‌ باشد، زیرا یادگیری‌ زبان‌ نیاز به‌ حافظه‌ قوی‌، دستور زبان‌ خوب‌، توانایی‌ فراگیری‌ لهجه‌ و آشنایی‌ با تعداد زیادی از لغات‌ دارد.

فارغ‌التحصیلان این دوره قادرند ادب و فرهنگ و معارف اسلامی را به جوامع خارج معرفی کرده و با تحقیق در کتب ژاپنی جامعه ایران را از آخرین پیشرفتهای علمی و فنی جهان مطلع سازند و در نگارش مقالات تحلیلی انتقادی به زبان ژاپنی فعالیت کنند.

فارغ التحصیل زبان ژاپنی‌ همچنین می‌تواند در حوزه‌ کاری‌ خود به‌ ترجمه‌ بپردازد؛ یعنی‌ متون‌ ادبی‌ از جمله‌ داستان‌ یا شعر را ترجمه‌ کند.

اهمیت و کاربرد رشته زبان ژاپنی
زبان مردم ژاپن و زبان رسمی دولت ژاپن است و حدود ۱۳۰ میلیون نفر سخن ور دارد. بیش از ۹۹درصد مردم ژاپن به این زبان سخن می گویند و زبان ژاپنی، از نظر تعداد گویش وران، مقام ششم را در جهان دارد. البته در هیچ نقطه ای در خارج از کشور ژاپن، به این زبان، سخن گفته نمی شود.رشد روز افزون ارتباطات سیاسی و فرهنگی میان کشورها و ضرورت ارتباط با کشورهای پیرامونی و آسیایی، بیانگر ضرورت رشته زبان ژاپنی در دوره کارشناسی است.

این رشته به تربیت افرادی همت می‌گمارد که با فرا گرفتن مهارت‌های چهارگانه درک مطلب، خواندن، نوشتن و مکالمه زبان ژاپنی بتوانند تخصص‌های لازم را به دست آورند. طول این دوره حداقل ۴ سال و ۸ ترم تحصیلی است و ادامه تحصیل تا سطح کارشناسی ارشد میسر است.

اگر به‌ زبان‌ به‌ عنوان‌ یک‌ فرصت‌ تجاری‌ و شغلی‌ نگاه‌ کنیم‌، در آن‌ موفق‌ نخواهیم‌ شد، اما اگر زبان‌ را به‌ منظور آشنایی‌ با یک‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ مطالعه‌ کنیم‌، کسب موفقیت، هم‌ در دانشگاه‌ و هم‌ در بازار کار دور از دسترس نیست.

درس‌های این رشته در طول تحصیل
دروس پایه و اختصاصی زبان ژاپنی:زبان شناسی عمومی، زبان ژاپنی مقدماتی، گفت و شنودهای مقدماتی، آشنایی با فرهنگ ژاپنی، زبان ژاپنی پیشرفته، گفت و شنود پیشرفته، خواندن متون ساده،‌ انشای ساده، خواندن متون پیشرفته، ساختمان دستوری زبان ژاپنی، ترجمه متون ساده، نامه‌نگاری، خواندن متون مطبوعاتی، ادبیات معاصر، آشنایی و تحقیق در متون ادبی قدیم، آشنایی با مقالات انتقادی، نمایشنامه، انواع شعر ژاپنی، سیری در ادبیات ژاپن، ادبیات تطبیقی ایران و ژاپن، سخنرانی و یادداشت‌برداری، ترجمه متون پیشرفته، زبانشناسی ژاپنی، مقاله‌نویسی، اساطیر ژاپن، زبان انگلیسی.


کد خبرنگار : 28