تاریخ : 1397,چهارشنبه 17 مرداد13:36
کد خبر : 276868 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۹۹

آینده شغلی و بازار کار در رشته طراحی پارچه

با توجه به مشکلات ذکر شده در این حوزه و روند فعال روبه رشد مدها و مدل های خارجی، شاید بتوان گفت شرایط کار در این حوزه در ایران کمی سخت و نیاز به انگیزه، تلاش و پشتکار زیادی دارد. البته حمایت های سازمان ها و بخش های مسئول در این بخش، در رفع مشکلات و بهتر شدن بازارکار آن، بسیار موثر است.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۵.گروه هنر/طراحی پارچه

وضعیت استخدام طراح مد و لباس و بازار کار
انواع شرکت های طراحی، تولید و عرضه پوشاک، کیف و کفش، زیورآلات و… از مکانهای استخدام طراح مد و لباس به شمار می روند. همچنین آنهایی که به استخدام طراح مد و لباس علاقه مند نیستند می توانند به صورت آزاد و مستقل کار کنند و در صورت داشتن تجربه، تبحر و سرمایه کافی نیز می توانند شرکت های طراحی یا تولید لباس راه اندازی کنند.

طراحان مد و لباس در کشور با مسایل و مشکلاتی روبرو هستند
نبود جایگاه مناسب و تعریف شده برای شغل طراحی مد و لباس در کشور

نبود ارتباط مناسب بین طراحان و تولیدکنندگان

نبود قانون کپی رایت برای طراحان

عدم حمایت کافی طراحان از سوی مسئولان

کپی برداری از بسیاری از نمونه کارهای خارجی برای طراحی های داخلی و بومی

نبود امکان ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته طراحی لباس

در خصوص وضعیت بازارکار و میزان استخدام طراح مد و لباس در ایران آمار دقیقی در دسترس نمی باشد. با توجه به مشکلات ذکر شده در این حوزه و روند فعال روبه رشد مدها و مدل های خارجی، شاید بتوان گفت شرایط کار در این حوزه در ایران کمی سخت و نیاز به انگیزه، تلاش و پشتکار زیادی دارد. البته حمایت های سازمان ها و بخش های مسئول در این بخش، در رفع مشکلات و بهتر شدن بازارکار آن، بسیار موثر است.

وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان عبارتند از
آمریکا – پیش بینی می شود بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ در آمریکا میزان استخدام طراحان مد رشدی نداشته و تغییری نخواهد کرد. این در حالی است که متوسط میزان رشد برای همه مشاغل حدود ۱۴ درصد خواهد بود.

استرالیا – میزان استخدام در این شغل در استرالیا در بازه زمانی ۵ سال گذشته در مقایسه با رشد متوسط همه مشاغل (۱۰٫۲ درصد)، ۲۷ درصد رشد داشته است. برای سال های آینده نیز میزان رشد زیادی برای این شغل در استرالیا پیش بینی شده است.

درآمد
در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد طراح مد و لباس نیز استخراج شده است.

برای طراح مد و لباس حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. یک طراح مد و لباس در اواخر سال ۱۳۹۲۲، حداقل درآمد ۶۴۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۱۹۴۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۰۰۰۰۰۰ تومان را داشته است. در تصویر زیر می توانید درآمد طراح مد و لباس را با تعدادی دیگر از مشاغل هنری مقایسه کنید.