تاریخ : 1397,سه شنبه 23 مرداد21:16
کد خبر : 277873 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

شهاب دادگرنژاد مدیر و کارآفرین نمونه کشوری

از ویژگی های بسیار مهم صادرات ایران به کشور های همسایه و منطقه دسترسی به منابع و ذخایر عظیم گازی در ایران است، از این پتانسیل می توان برای افزایش صادرات کشور استفاده کرد. اگر در ایران گام های بزرگی برای افزایش صادرات گاز به کشور های منطقه انجام پذیرد مطمئنا باعث ارز آوری زیادی خواهد شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: در مصاحبه ای که با شهاب دادگرنژاد مدیر نمونه کشوری و کارآفرین نمونه کشوری انجام شد، مباحثی در حوزه صادرات محصولات گازی مطرح شد. در این مصاحبه برخی از مشکلات ایران در زمینه صادرات گاز به کشور های منطقه مورد بررسی قرار گرفت. شهاب دادگرنژاد که دارای دکترای کارآفرینی از دانشگاه تهران را دارد در زمینه صادرات گاز ایران به کشور های منطقه اینچنین گفت: صادرات از ایران به کشور های همسایه از سالیان گذشته در حال انجام است، اما چگونه می توان این روال را بصورت ادامه دار اجرا کرد؟ با توجه به ارتباط نزدیک ایران با کشور های همسایه از جمله ترکیه و عراق، صادرات ایران به این کشور ها در حوزه گاز انجام می پذیرد، اما صادرات گاز ایران به کشور های منطقه با در نظر گرفتن ذخایر گازی کشور بسیار محدود است. از این رو باید برنامه ای ویژه برای صادرات  داشته باشیم.

شهاب دادگرنژاد

شهاب دادگر نژاد مدیر نمونه کشوری در ادامه عنوان کرد: از ویژگی های بسیار مهم صادرات ایران به کشور های همسایه و منطقه دسترسی به منابع و ذخایر عظیم گازی در ایران است، از این پتانسیل می توان برای افزایش صادرات کشور استفاده کرد. اگر در ایران گام های بزرگی برای افزایش صادرات گاز به کشور های منطقه انجام پذیرد مطمئنا باعث ارز آوری زیادی خواهد شد.

شهاب دادگر نژاد که فارغ التحصیل دکترای کارآفرینی از دانشگاه تهران است در ادامه افزود: یکی از کشورهای منطقه که یک بازار استراتژیک برای محصولات گازی ایران به حساب می آید کشور ترکیه است. اما در 7 سال آتی قرارداد صادرات گاز به ترکیه به اتمام می رسد برای جلوگیری از کاهش صادرات گاز به کشور های منطقه حتما باید به دنبال تمدید این قرارداد باشیم. اگر به روند رشد صادرات گازی آذربایجان و روسیه توجه کنیم، در صورت عدم تمدید این قرارداد مطمئنا بازار استراتژیک ترکیه با روسیه، قطر، الجزایر و شاید هم آذربایجان باشد.

شهاب دادگر نژاد در ادامه گفت: اگر به روند پیش رو بی توجه باشیم مطمئنا بازار ترکیه را از دست خواهیم داد.

شهاب دادگرنژاد مدیر نمونه ملی با توجه به بحث صادرات ال ان جی توسط ایران گفت: در این حوزه دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد ولی باید پذیرفت مزیت ایران صادرات گاز از طریق خط لوله است. اگر قطر امروز تبدیل به قطب ال ان جی شده است به آن دلیل است که دوحه نیازی به گاز ندارد و همچنین فاقد همسایگان نیازمند گاز است لذا به ال ان جی روی آورده است ولی ما این محدودیت‌ها را نداریم و خیلی بهتر می‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم. شهاب دادگرنژاد مدیر نمونه ملی اضافه کرد: نباید به تقلید روی بیاوریم، بگوییم چون فلان کشور ال ان جی دارد پس ما هم باید ال ان جی داشته باشیم بلکه بهتر است با اقتصادسنجی دقیق و تمرکز روی بحث ژئوپلیتیک برنامه درستی را تدوین کنیم؛ چیزی که متأسفانه همه از آن می‌گویند ولی کسی گوش نمی‌دهد.


کد خبرنگار : 16