تاریخ : 1397,یکشنبه 28 مرداد18:57
کد خبر : 278571 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

معاون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران؛

فعالیت ۳۶ مرکز آپا در سطح کشور

معاون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران از فعالیت ۳۶ مرکز آپا در سطح کشور خبر داد و گفت: در مرکز آپای دانشگاه محقق اردبیلی نیز چندین سامانه تولید شده که قابلیت صادرات به کشورهای خارجی را نیز دارند ودر سطح ملی از آنها استفاده خواهیم کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه محقق اردبیلی، دکتر سید هادی سجادی در دیدار با رئیس دانشگاه محقق اردبیلی بابیان اینکه"آپا" مخفف آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد است، گفت: در حال حاضر ۳۶ مرکز آپا در سطح کشور فعال هستند که اکثر آنها در دانشگاه های مادر استان ها فعالیت می کنند.

وی افزود: ارائه مشاوره به اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستگاه های استانی و ارتباط با دستگاه های ملی به منظور ارائه سرویس های ملی و غیره، جزو ماموریت های مهم این مراکز است.

دکترسجادی با بیان اینکه مرکزیت آپا در سطح کشور مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای و یا به اختصار "ماهر" می باشد، تصریح کرد: تاکنون ۲ الی ۳ هزار نفر در مراکز آپای سراسر کشور با ما همکاری داشته و در ادامه جذب سازمان ها شده و عده ای نیز در مراکز آپا مانده اند.

معاون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر در مراکز آپای سراسر کشور در حال فعالیت هستند، گفت: با توجه به اینکه امنیت رشته بسیار سختی است، از این رو افراد کمی با انتخاب این رشته و کسب مهارت های لازم جذب سازمان ها می شوند.

وی خاطرنشان کرد: می توان گفت آپا تنها مرکزی در دانشگاه ها است که در آن افراد با انگیزه کار می کنند، فرار مغزها رخ نمی دهد، اشتغالزایی ایجاد می شود و فعالیت ها اثربخشی ملی دارد.

دکترسجادی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ ایده توسط مراکز آپا در سراسر کشور تولید شده و در صف بررسی هستند، افزود: مراکز آپا مراکزی هستند که علاوه بر تربیت نیروی انسانی، در خلق ایده و تولید سامانه نیز پیشگام هستند.

وی حمایت های دانشگاه محقق اردبیلی از مرکز آپا را بسیار مطلوب عنوان کرد و افزود: بخش ارتباط با صنعت دانشگاه نیز می تواند از طریق مرکز آپا پروژه های بسیاری برای دانشگاه بیاورد و موجب درآمدزایی برای دانشگاه شود.

دکتر عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه آپا مرکزی است در دل دانشگاه و از منابع و نیروی انسانی موجود استفاده می کند، گفت: امیدواریم در همه حوزه ها، فعالیت هایی نظیر فعالیت های مرکز آپا انجام شود.

وی با بیان اینکه وجود مراکز آپا برای کشور بسیار ضروری است، افزود: تبدیل علم و فناوری به ثروت نیز در این مراکز تحقق پیدا می کند.

دکترحبیبی امنیت شبکه و امنیت اطلاعات را جزو ضروریات دانست و تصریح کرد: این امور برای همگان امری جا افتاده است و در این راستا ایجاد مراکز آپا ایده بسیاری خوبی بوده که عملیاتی شده است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی خواستار توجه ویژه مرکز "ماهر" به استان اردبیل و دانشگاه محقق اردبیلی شد و تاکید کرد: اگر مرکز "ماهر"، استان اردبیل را برای اجرای طرحی به عنوان پایلوت کشوری انتخاب کند، ما نیز به عنوان دانشگاه مادر استان آماده همکاری هستیم.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه های عمرانی دانشگاه محقق اردبیلی با حمایت های استاندار اردبیل سرعت گرفته است، افزود: با اتمام این پروژه ها، فضای مرکز آپای دانشگاه را نیز گسترش خواهیم داد.

پیش از این نشست، معاون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات کشور ضمن بازدید از مرکز آپای دانشگاه محقق اردبیلی، در جریان روند فعالیت های سیستم عامل بومی و سامانه های تولید شده و در حال تولید مرکز آپای دانشگاه محقق اردبیلی قرار گرفت.