وقتی برند شما محتوای تولیدشده توسط دیگران (خصوصا فالورها و طرفدران) را منتشر می کند، چشم اندازی جدید از خود نشان می دهد. درنتیجه ارتباط عمیق تری با مشتریان نیز شکل میگیرد. به علاوه، مشتریان به محتوای تولید شده توسط مردم عادی بیش از محتوای منتشر شده توسط خود برندها اعتماد میکنند. تحقیقات نشان میدهد ۷۶ درصد مردم، به محتوای افراد عادی و ۱۰۰ درصد آنها به پیشنهاد خرید از طرف مصرف کنندگان دیگر اعتماد میکنند.
همه ی مردم از هدیه و محصولات رایگان استقبال میکنند. با برگزاری جشنواره هایی برای اهدای جایزه به مخاطبان، هم آنها را بیش از پیش خوشحال و درگیر میکنید و هم فالورهای جدیدی برای خود جذب خواهید کرد. آمارها نشان میدهد اکانت های اجراکننده ی جشنواره و برنامه ی اهدای جایزه، ۷۰ درصد سریعتر از بقیه رشد میکنند.
کاربران عموما در شبکه ها و در بخش نظرات پست های جذاب، حساب کاربری دوستانشان را تگ میکنند تا آنها نیز با مطلع شدن از این تگ، پست مورد نظر را مشاهده کنند. شما هم میتوانید محتوایی جذاب تولید کنید و از مخاطبان بخواهید دوستان خود را در بخش نظرات تگ(منشن) کنند.
یکی از ایده های جذاب و صمیمی بازاریابی شبکه های اجتماعی، پست کردن عکس و ویدیو از فعالیتهای کارمندان و مدیران در شرکت است. این محتوا نشان میدهد که در پشت صحنه ی محصولات و خدمات شما، افرادی به سختی در حال تلاش هستند تا بهترین محصولات عرضه شود. مخاطبان با دیدن این محتوا ارتباطی صمیمانه تر برقرار می کنند.
اگرچه استفاده از فیسبوک مدتی است که در بین کسب وکارهای ایرانی کاهش یافته است، اما این شبکه ی اجتماعی هنوز به فرمانروایی خود ادامه میدهد و اعضای فعالی هنوز در آن وجود دارند. یکی از قابلیت های جذاب و جدید فیسبوک، قابلیت اظهار نظر با شکلک های متعدد در کنار دکمه ی لایک است. این چند شکلک، حالتهای مختلف کاربر را نشان داده و احساسات او را بهتر نمایان میکنند.
استفاده از شکلک های یا ایموجی ها بهترین راهکار برای ارتباط نزدیک با کاربران و همچنین تزریق کمی حس شوخ طبعی در برند است. سرویس هوت سوت در یک بررسی به این نتیجه رسیده که استفاده از شکلک در توییتر موجب افزایش جلب توجه به میزان ۴.۲۵ درصد می شود. این آمار در فیس بوک به ۵۷ درصد میرسد. البته قطعا آشنایی با معانی انواع شکلک ها و استفاده ی مناسب از آنها، پیش نیاز مدیریت صحیح شبکه های اجتماعی است. فراموش نکنید که این علامت ها زبان امروز جهان هستند و استفاده ی نادرست از آنها عواقب زیادی دارد.
ویدیو راهکاری عالی برای اشتراکگذاری محتوا با کاربران است. آموزش های ویدیویی (to how ) محتوایی ارزشمند و قابل توجه را در اختیار کاربر می گذارند. شما با این ویدیوها انواع کارها را به مراحلی ساده تقسیم می کنید و موارد مختلف را به صورت کاربردی آموزش می دهید. راهنمایی تصویری بهترین نوع آموزش است و این ویدیوها قطعا توسط طرفداران برند دنبال می شوند.
استفاده از قابلیت های رای گیری در شبکه های اجتماعی همچون توییتر و فیسبوک، بهترین راهکار برای افزایش درگیری آنها با برند است. به علاوه، استفاده از نتایج این رایگیری ها نیز در اتخاذ تصمیمات استراتژیک بعدی بسیار مفید خواهد بود. به هرحال این درگیری مخاطب هزینه نداشته و زمان زیادی نیز از او طلب نمی کند اما برای برند شما بسیار مفید و باارزش خواهد بود.
انتشار ویدیوی زنده در شبکه های اجتماعی متعدد مانند اینستاگرام و فیسبوک و همچنین سرویس های اشتراک ویدیوی ایرانی قابل انجام است. این نوع از محتوا را میتوان جذاب ترین نوع ویدیو برای کاربر دانست. آمارهای جهانی نیز شانس مشاهده ی ویدیوهای زنده را حدود ۳ برابر ویدیوهای ضبط شده می دانند. فراموش نکنید که ما نسل تربیت شده با تلویزیون هستیم و هنوز محتوای زنده برایمان ارزش و جذابیت دارد.
اگر فرصت همکاری با برندهای مشابه خود و فعال در صنایع مشترک را دارید، از این فرصت استفاده کرده و حضور خود را در شبکه های اجتماعی افزایش دهید. البته این همکاری نباید رقیب مستقیم شما باشد و همین که مخاطبان مشترکی داشته باشید، کافی است. به عنوان مثال شرکت های فعال در زمینه ی لوازم آرایش و تولیدکنندگان و طراحان دکوراسیون داخلی، می توانند از جامعه ی مخاطبان مشترک یکدیگر استفاده کنند.
انتشار محتوای اختصاصی لزوما به معنای ساخت محتوایی منحصربه فرد و تخصصی نیست. با کمی خلاقیت و ایجاد تغییرات جزئی در محتوای قبلی، می توانید شکل و طراحی آن را برای انتشار در شبکه های مختلف تغییر دهید. به عنوان مثال می توانید مطالب وبالگ خود را برای انتشار در شبکه های اجتماعی تغییر دهید یا محتوای ویدیوها را به صورت متن در کانال های دیگر بنویسید.
بازنشر محتوای مفید، یعنی خلق ارزش و حضور در بطن اخبار صنعت هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت بازنشر محتوا در شبکه های اجتماعی وجود ندارد. در واقع خود حساب های کاربری مشخص می کنند که محتوایشان بازنشر بشود یا خیر. البته قطعا هیچ برندی نباید محتوای رقبا را در کانال های اجتماعی خود بازنشر کند. به هرحال انتشار مقاله ها و محتوای جذاب از منابع دیگر، ارزش افزوده ای را به مخاطبان ارائه میدهد و به علاوه، نشان می دهد که برند شما فعال است و در متن اخبار روز زندگی می کند.
یکی از برترین راه ها برای افزایش حضور در نگاه مخاطبان شبکه های اجتماعی، پرداختن به موضوعات داغ (اصطالحا ترند) در این رسانه ها است. شبکه هایی همچون توییتر و فیسبوک امکانات مناسبی برای مشخص کردن موضوعات داغ دارند. همیشه پیگیر این موضوعات باشید و از ترندهای مناسب برای نشان دادن فعالیت خود استفاده کنید.
حضور در شبکه های اجتماعی تنها به معنای تبلیغ محصولات و خدمات نیست. شما باید چالش ها و مشکالت مشتریان بالقوه ی خود را نیز حل کنید. اشتراک محتوای کاربردی و نیمه آموزشی، راهکاری مناسب برای نشان دادن اهمیت مخاطب در ذهن صاحبان برند است. برندهای بزرگ این نوع از محتوا را در بخشهای مختلف اعم از آموزش کار کردن با محصولات و خدمات و همچنین نکات کاربردی روزانه منتشر می کنند.
چه کسی بهتر از مشتریان فعلی می تواند برای محصوالت شما تبلیغ کند؟ ویدیوهای مصاحبه با این افراد و انتشار نظر آنها در مورد محصولات و خدمات شرکت، راهکاری مناسب برای جذب مخاطب و مشتریه ای بیشتر است. حتی می توان این ویدیوها را به صورت زنده پخش کرد.
این رویدادها اخیرا در شبکه های مختلف رواج پیدا کرده اند. برگزاری رویداد پرسش و پاسخ زنده، ارتباط برندها را با مخاطبان افزایش می دهد. مشتریان بالقوه با این رویدادها علاقه بیشتری به برند پیدا می کنند و مدیران نیز بیش از پیش با نگرانی ها و دغدغه های مخاطبان آشنا م یشوند. می توان این رویدادها را با موضوعات مشخص برگزار کرد تا هدف نهایی، خلق ارزش جدید برای مشتری و ارائه ی محتوای مفید به او باشد.
این اقدام بیشتر توسط برندهای بسیار بزرگ انجام می شود و به نوعی استفاده از تخصص افراد پیشگام در این صنعت است. روش کار به این صورت است که برای مدتی مشخص، مدیریت یکی از کانال های برند به فردی فعال و شناخته شده در صنعت مورد فعالیت سپرده می شود و او محتوا را به صلاحدید خود در شبکه ها منتشر می کند. این رویکرد علاوه بر نشان دادن ارتباط عمیق برند با اینفلوئنسرهای صنعت مورد فعالیت، برای مخاطبان نیز جذابیت خواهد داشت و از تکراری شدن محتوا در شبکه های اجتماعی جلوگیری می کند.
انواع رویدادهای سنتی در جوامع مختلف جهان وجود دارند. به عنوان مثال شب یلدا و عید نوروز از رویدادهای پرطرفدار سنتی در ایران هستند. کاربران در زمان این رویدادهای سنتی، محتوای بی شماری را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند و به نوعی فعالیتشان افزایش خواهد داشت. در نتیجه کاربران بیشتری در دسترس برندها هستند. در نهایت این برند است که باید محتوای اختصاصی خود را با شخصی سازی و طراحی مناسب با آن رویداد، منتشر کرده و از درگیری شدن مخاطبان با محتوا، استفاده کند.