تاریخ : 1397,سه شنبه 20 شهريور13:55
کد خبر : 281591 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

بفرمائید دانشگاه/ ۴

دردسرهای خوابگاه و غذای دانشجویی/ قیمت‌ها نجومی می‌شود؟ +جدول

هنوز نرخ‌های سال جدید اعلام نشده و بعید نیست با توجه به نوسانات نجومی در سیستم اقتصادی کشور، قیمت‌های سال گذشته دستخوش تغییر شود. اما مشخصا دانشجویان توان پرداخت رقم‌های نجومی برای خوبگاه، غذا و سایر خدمات دانشجویی را ندارند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی که سازمان سنجش، زمان اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری کارشناسی را پایان این هفته عنوان کرده است اما مسئله‌ی بسیار مهم خوابگاه دانشجویی یا محل اسکان دانشجویان، یکی از مهمترین سوالات ذهنی داوطلبان و خانواده‌های آنان خواهد بود. مسئله‌ای که فاکتورهای مهمی در ان دخیلند و نمی‌شود به راحتی از کنار آن عبور کرد.

خوابگاه داریم، نداریم؟
معمولا دانشگاه‌ها پیش از اعلام نتایج آزمون سراسری، وضعیت‌شان پیرامون ارائه خوابگاه را از طریق پورتال اطلاعرسانی به گوش داوطلبان و دانشجویان می‌رسانند. به همین منظور داوطلبانی که بعد از اعلام نتایج برای ثبت‌نام به دانشگاه مورد نظر مراجعه می‌کنند، تقریبا تکلیف خود را می‌دانند. آن دسته از دانشگاه‌هایی که در این باره اطلاعرسانی نکردند، هنگام ثبت‌نام تکلیف دانشجو را روشن می‌کنند که خوابگاه دارند یا نه.

اکثر دانشگاه‌ها نیز به علت محدودیت در ارائه خوابگاه، تخصیص آن به دانشجویان را تقسیم‌بندی می‌‎کنند. به طوری که هر دانشجو از حداقل 8 ترمی که در دانشگاه درس می‌خواند، چند ترم را – بنا به برنامه‌ریزی دانشگاه- می‌تواند از خوابگاه استفاده کند. راه‌های جایزیگزین نیز در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. خوابگاه‌های خودگردان خصوصی و اجاره خانه‌های دانشجویی از جمله مهمترین این راه‌هاست.

به هر حال چند روز دیگر قرار است نتایج نهایی آزمون کارشناسی مشخص شود و دانشجویان تقریبا می‌دانند که قرار است در شهر خودشان قبول شوند یا باید بار سفر ببندند و برای چهار سال تحصیل به شهر دیگری بروند. و اما اگر در دانشگاهی غیر از شهر خود پذیرفته شوند، خوابگاه برای آنها دغدغه مهمی است.

علاوه بر این، مسئله‌ی اسکان به هر نحوی یا در خوابگاه دانشگاه، خوابگاه خودگردان و خانه‌های دانشجویی، برای بسیاری از خانواده‌ها و دانشجویان از اهمیت خاصی برخوردار است. به ویژه برای دانشجویان دختر که برای یک تحصیل آرام و بدون دردسر، نیاز به آرامش و اطمینان از محل اسکان دارند.

غذایی دیگر!
این اما تمام ماجرا نیست. مسئله‌ی غذای دانشجویی نیز یکی از مسائل مورد اهمیت است. چهار سال از عمر یک دانشجو قرار است در فضایی سپری شود که عملا تغذیه‌ی ثابت نیز به عهده‌ی دانشگاه خواهد بود و اتفاقا تمام جامعه پزشکی و متخصصین تغذیه، اثر غذایی بر بدن انسان را در بلند مدت متصور می‌شوند. چه بسیار دانشجویانی که بعد از چهار سال تحصیل تا پایان عمر با مشکلات گوارشی حاصل از سوء تغذیه در دوران دانشجویی دست و پنجه نرم می‌کنند. دورانی که شاید یک دانشجوی 18 19 ساله، پول چندانی هم برای تهیه غذای مناسب از بیرون نداشته باشد و مجبور است به همان غذای دانشگاه اکتفا کند. غذایی که اگر از کیفیت لازم بهره نبرده باشد، دردسرهای عظیمی را برای دانشجو به همراه خواهد داشت.

این ها همه مواردی است که دانشجویان جدیدالورود در ابتدای ورود به دانشگاه مورد توجه و زیر ذره‌بین قرار می‌دهند و به عبارت دیگر اینکه باید قرار دهند.

اما برای بهره‌مندی از این خدمات دانشگاهی، باید چقدر پرداخت کرد؟ بد نیست نگاهی به قیمت‌های سال گذشته‌ی ژتون غذای دانشجویی و نرخ اجاره‌بهای خوابگاه دانشگاه‌ها بیاندازیم. هرچند هنوز نرخ‌های سال جدید اعلام نشده و بعید نیست با توجه به نوسانات نجومی در سیستم اقتصادی کشور، این قیمت‌ها نیز دستخوش تغییر شود. اما حتما مسئولین آموزشی تدابیری را برای جلوگیری از انتقال این موج گرانی به قیمت خدمات دانشجویی اتخاذ خواهند کرد چراکه قطعا دانشجویان توان پرداخت رقم‌های نجومی برای خوبگاه، غذا و سایر خدمات دانشجویی را ندارند.

منوی سطوح غذای دانشجویی

1 غذای پرهزینه چلو جوجه‌کباب، شویدپلو با تن ماهی، چلو ماهی قزل آلا
2 غذای متوسط هزینه چلومرغ، چلوکباب کوبیده، چلوگوشت
3 غذای کم هزینه انواع خورشت، انواع خوراک، عدس پلو، لوبیا پلو و غیره

********
****

جزئیات قیمت غذای دانشجویی در سال تحصیلی 97 - 96

********
****

تغییرات قیمت غذای دانشجویی در 6 سال اخیر

********
****

نرخ اجاره بهای خوابگاه دانشجویی در سال تحصیلی 97 - 96(سطح یک و دو)

********
****

نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی سطح (سه)

********
****

نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی سطح چهار و پنج

********
****

* مقایسه نرخ اجاره بهای خوابگاه دانشجویی در 4 سال اخیر 


کد خبرنگار : 84