تاریخ : 1397,شنبه 24 شهريور15:05
کد خبر : 282123 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

«خبرنامه دانشجویان ایران» در آستانه سال تحصیلی بررسی کرد؛

خط قرمزها در نشریات دانشجویی را بشناسیم

اگر از بخش اول تا سوم ایین نامه نشریات دانشگاهی که به چگونگی دریافت مجوز پرداخته است گذرکنیم و به بخش چهارم ایین نامه ی نشریات دانشجویی نگاهی بیاندازیم به موضوع حدود انتشار نشریات دانشجویی میرسیم بخشی که به تلویحا و نه صراحتا تعریفی از حدود نشریات دانشجویی کرده اند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشریات دانشجویی، همیشه یکی از پویا ترین و کارآمدترین و البته مدنی ترین ابزار هایی هستند که در محیط دانشگاه ها رشد می‌کنند و ریشه می‌دوانند و به ثمر میرسانند در دنیای امروز وسعت و کارایی این ابزار انقدر بزرگ شده است که ان را  به عنوان رکن چهارم دموکراسی در دنیا شناخته اند اما  همیشه در محیط دانشجویی و دانشگاهی عده ای هستند تا از این ابزار مدنی علیه مدنیت جامعه و دانشگاه سو استفاده میکنند و به اسم ازادی بیان مدنیت را قربانی کنند در مقابل هم هستند مسئولینی که شعار ازاداندیشی و ازادی بیان سر میدهند اما در مقابل برای نشریات دانشجویی که انعکاس خواسته های دانشجویان را خواستار هستند محدودیت هایی ایجاد میکنند اما برای روشن شدن حدود نشریات دانشجویی و حیطه ی فعالیت آن ها باید به ایین نامه این نشریات نگاهی انداخته شود.

 نشریات دانشجویی در چه حد ازاد هستند
اگر از بخش اول تا سوم ایین نامه نشریات دانشگاهی که به چگونگی دریافت مجوز پرداخته است  گذرکنیم و به بخش چهارم ایین نامه ی نشریات دانشجویی نگاهی بیاندازیم  به موضوع حدود انتشار نشریات دانشجویی میرسیم بخشی که به تلویحا و نه صراحتا تعریفی از حدود نشریات دانشجویی کرده اند مطابق این بخش ایین نامه ، نشریات دانشگاهی در انتشار مطالب و تصاویر جز در موارد مخل مبانی و احکام اسلامی و حقوق عمومی و خصوصی ازاد هستند و هر گاه نشریه ای مطالبی مشتمل بر توهین ،افترا ،خلاف واقع یا انتقاد نسبت به اشخاص حقیقی و یا خصوصی منتشر کند ذینفع حق دارد پاسخ را تا دوماه از انتشار به صورت مکتوب برای همان نشریه ارسال کند و نشریه مذبور نیز موظف است توضیح یا پاسخ دریافت شده را حداکثر یک ماه پس از وصول پاسخ در همان صفحه و ستون به رایگان به چاپ برساند اما موضوعی که باید به آن توجه ویژه ای شود تشخیص این مصادیق بر عهده ی کمیته ی با عنوان کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی است که برخورد یا عدم برخورد با آن بعضا به صورت سلیقه ای اعمال می شود همانطور که گفته شد تعریف دقیقی از تخلفات  نشده است در همین باره  محمد یکی از مدیران مسئول در دانشگاه های تهران به ما  میگوید که ما از نشریه ای که مطلبی خلاف عفت عمومی نشر داده بود اعلام شکایت کردیم اما به این خاطر  که دو عضو کمیته ناظر از دوستان مدیر مسئول ان نشذیه بودند قانع نمیشدند که این مطالب خلاف عفت عمومی بوده است و جلسه ی ان تا مدت ها طول کشید
.

 در صورت تخلف نشریه چگونه تنبیه می شود
بخش پنجم ایین نامه نشریات دانشجویی به این موضوع پرداخته است ماده ی  40 این ایین نامه برای متخلفین 13 مورد تنبیه در نظر گرفته است که به شرح زیر است.

احضار به کمیته ناظر و تذکر شفاهی، تذکر کتبی، اخطار کتبی، محرومیت موقت نشریه از تسهیلات دانشگاهی تا شش ماه، محرومیت موقت مدیر مسئول از تصدی این سمت تا 6 ماه، محرومیت موقت مدیر مسئول از تصدی این سمت شش ماه تا یکسال، توقف موقت نشریه تا سه ماه، توقف موقت نشریه از سه ماه تا 6 ماه، توقف موقت نشریه از 6 ماه تا یکسال، توقف موقت نشریه از یکسال تا دو سال، منع دائم انتشار نشریه، منع دائم انتشار نشریه و محرومیت مدیر مسئول از تصدی این سمت تا یکسال و در اخر منع دائم انتشار نشریه و محرومیت مدیر مسئول از تصدی این سمت تا پایان مقطع تحصیلی.

اعاده دادرسی در نشریات دانشجویی
ماده 41 تا 47 ایین نامه نشریه دانشجویی به نحوه ی اعاده ی دادرسی در نشریات دانشجو یی تعلق دارد.

ماده 41 ایین نامه نشریات دانشجوی می گوید کمیته ناظر موظف است به شکایات مکتوب حداکثر ظرف مدت 15 روز از تاریخ دریافت و ثبت آن در دبیرخانه، رسیدگی کرده و رأی خود را صادر کند.

ماده 42 کمیته ناظر، مدیر مسئول نشریه‌ای را که تخلف کرده یا از آن شکایت شده است به صورت کتبی و با ذکر دقیق موارد تخلف یا شکایت و با ارائه مهلت یک هفته‌ای از تاریخ ابلاغ جهت ادای توضیحات دعوت می‌کند و در صورت عدم حضور غیرموجه وی یا عدم ارائه توضیحات کتبی، کمیته ناظر می‌تواند حکم مقتضی را در مورد نشریه صادر کند.

ماده 43 کمیته ناظر باید آرای خود را با ذکر موارد تخلف یا شکایت مستند به مواد 30 تا 39 صادر و آن را به صورت کتبی حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از صدور به مدیر مسئول و شاکی خصوصی نشریه ابلاغ کند.

ماده 44 آرای صادره، ظرف مدت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض و درخواست تجدید نظر در شورای فرهنگی دانشگاه است. در صورت عدم اعتراض در مهلت تعیین شده، حکم، قطعی محسوب می‌شود.

ماده 45‌‌  احکام صادره از سوی کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی تا زمانی که نقض نشده‌اند لازم‌الاجرا هستند.

ماده 46 شورای فرهنگی دانشگاه موظف است رأی خود را در مورد اعتراضات مکتوب واصله حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت اعتراض توسط دبیرخانه، به صورت مکتوب به معترض و کمیته ناظر دانشگاه ابلاغ کند.

ماده 47 تصمیم شورای فرهنگی دانشگاه ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ، قابل اعتراض به شورای مرکزی ناظر است. شورای مرکزی ناظر موظف است ظرف دو ماه از تاریخ دریافت اعتراض رأی خود را صادر و آن را ابلاغ کند. آرای شورای مرکزی ناظر، قطعی و لازم‌الاجرا است.


کد خبرنگار : 16