تاریخ : 1397,جمعه 30 شهريور19:30
کد خبر : 282891 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

تحصیل بدون شهریه در آمریکا فراگیر می‌شود

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد کاهش نرخ ثبت‌نام دانشجوها در دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تحصیلی می‌تواند منجر به ورشکستگی مؤسسات آموزش عالی شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آنا، چندی پیش دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک اعلام کرد که از دانشجویان خود شهریه نخواهد گرفت. آیا این حرکت می‌تواند شروعی برای رایگان شدن سیستم آموزش عالی عمومی در ایالات متحده باشد؟

از دهه 1960 ثبت‌نام در کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا روندی صعودی پیدا کرد و در سال 2011 با 20/6 میلیون دانشجو به اوج خود رسید. طی 6 سال بعد نرخ ثبت‌نام با روند ثابتی کاهش یافت و در پاییز 2017 به 18/8 میلیون دانشجو رسید. این دوره با شکست‌های نهادی و کاهش اعتبار مؤسسات آموزش عالی همراه بود.

طی 56 سال گذشته شاخص قیمت تحصیلات عالی توسط صندوق مشترک محاسبه شده است. بر اساس این اطلاعات شاخص قیمت مصرف‌کننده حدود 160 درصد افزایش داشته است. این روند افزایشی طی 6 سال گذشته حفظ شده و در سال 2017 بزرگ‌ترین افزایش یک ساله را داشته است.

دانشگاه‌ها و کالج‌های آمریکا برای مقابله با روند نزولی ثبت‌نام، برنامه‌های درسی را طوری تنظیم کردند که بیشتر عملی و متمرکز بر شغل باشند، توجه بیشتری به رضایت و استخدام دانشجویان می‌کنند و حتی برای دانشجویان انتقالی نیز با یکدیگر رقابت می‌کنند.

با وجود این که برنامه‌ریزی استراتژیک لازمه این کار است؛ اما به‌تنهایی کارساز نیست. متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که طی دهه آینده بیش از نیمی از مؤسسات آموزش عالی آمریکا ورشکست شوند.

همچنین بحران اقتصادی در کمین مؤسسات آموزش عالی است. با گسترش منابع آموزشی باز، دسترسی به دوره‌های گسترده آنلاین و صدور گواهینامه آنلاین، دیگری نیازی نیست که برای تحصیل و آموزش به دانشگاه یا کالج رفت.

همچنین اگر افزایش هزینه‌ها ادامه داشته باشد، تعداد دانشجویانی که تمایل دارند برای ادامه تحصیل زیر بار بدهی‌های سنگین بروند نیز کاهش می‌یابد.