تاریخ : 1397,دوشنبه 02 مهر15:54
کد خبر : 283371 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

با صدور بیانیه‌ای، جنجال حضور آقازاده‌ها در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وارد فاز جدیدی شد؛

رانت قانونی برای تحصیل آقازاده‌های خارج‌نشین؟

این دانشجویان که بعضی از آنان حتی کنکور نداده‌اند و برای تحصیل روانه‌ی دانشگاه‌های درجه چند خارج از کشور شده‌اند، حال با پرداخت سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در کنار افرادی که به سختی به صندلی‌های دانشکده‌ی دندان پزشکی این دانشگاه معتبر دست پیدا کرده‌اند خواهند نشست.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جمعی از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با صدور بیانیه‌ای سرگشاده‌، اعتراض خود نسبت به  برخی فشارهای سیاسی برای تحصیل غیرقانونی آقازده‌های خارج‌نشین در این دانشگاه اعلام کردند.

براساس این گزارش، چند هفته پیش بود که دکتر هاشمی، وزیر بهداشت، طی یک دستور فوری انتقال دانشجویان علوم پزشکی از دانشگاه‌های خارج از کشور به دانشگاه‌های داخل را از سال 2019 ممنوع کرد . این در حالی است که هیئت رئیسه دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در گفتگو با دانشجویان این دانشکده خبر دادند که از سمت وزارت و دانشگاه به شدت تحت فشار هستند تا زمینه تحصیل حدود ۱۰۰ دانشجوی انتقالی از دانشگاه‌های کشورهایی چون فیلیپین ، مجارستان ، اسلواکی و...که بعضا از فرزندان مسئولین کشور می باشند، به این دانشگاه را مهیا کنند؛ فشاری که به نظر می‌رسد در پی آن است تا قبل از اجرایی شدن دستور فوری وزیر ، پرونده انتقال این دست از آقازده‌ها از دانشگاه‌های بی اعتبار خارجی به دانشگاه شهید بهشتی (برترین دانشگاه کشور در حوزه دندانپزشکی) بسته شود!

بیشتر بخوانید// سیل ورود آقازده‌ها به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؟ +تصاویر

همچنین روز گذشته  نیز دانشجویان و دستیاران تخصصی دندانپزشکی این دانشگاه در اعتراض به این موضوع دست به تحصن زدند و اعلام کردند تا زمانی که هیئت‌رئیسه دانشگاه پاسخ شفافی به این رانت ندهند دست از تحضن برنخواهند داشت. علیرضا حاتمی، عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره‌ این‌ تحصن می‌گوید: «موضوع از آنجا شروع شد که دانشجویان از هیات‌رئیسه و اساتید دانشکده دندانپزشکی شنیدند که حدود 100 نفر از دانشجویان انتقالی از دانشگاه‌های خارج از کشور که عمدتا هم از دانشجویانی با سطح علمی پایین هستند، قرار است به این دانشکده که رنکینگ سطح یک کشور را دارد، منتقل شوند.»

او در همین زمینه ادامه می‌دهد: «زمانی که هیات‌رئیسه و هیات پذیرش دانشگاه از این دانشجویان در چند هفته گذشته مصاحبه به عمل می‌آورند، می‌بینند که اکثر آنها حدنصاب علمی کافی را برای ورود به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی ندارند و به همین دلیل عملا انتقال آنها را قبول نکردند. بعد از این اتفاق فشارهایی از جانب دانشگاه و وزارت بهداشت به دانشکده برای پذیرش این دانشجو صورت می‌گیرد.»

عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دانشجویان مطرح می‌کنند که در بین این دانشجویان فرزندان مسئولان و آقازاده‌ها هم حضور دارند، تصریح می‌کند: «اعتراض دانشجویان به این است که چرا دانشجویانی که رتبه‌های دورقمی دارند، الان باید در کنارشان دانشجویانی قرار بگیرند که رتبه‌های 5 و 6رقمی را در کنکور کسب کرده‌اند.»

او درباره درخواست دانشجویان در این تحصن این‌طور توضیح داد: «درخواست اصلی‌شان حضور رئیس دانشگاه و پاسخگویی به این موضع بود که این امر محقق نشد، اما سایر مسئولان مانند معاونان دانشگاه و دانشکده و حراست در جمع دانشجویان حضور پیدا کرده و به صحبت‌های آنها گوش دادند.»

حاتمی تصریح می‌کند: «نکته قابل‌توجه این است که براساس قانون از سال 2019 دیگر پذیرش دانشجوی ایرانی از خارج به داخل کشور نخواهیم داشت و چون این سال نیز از چهار ماه دیگر شروع می‌شود، به همین دلیل اقدامات فوری برای انتقال دانشجویان فعلی در حال انجام است، حتی خبرهایی را نیز شنیده‌ایم مبنی‌بر اینکه به چند دانشگاه دیگر نیز فشارهایی برای پذیرش این دانشجویان صورت گرفته که البته آنها زیر بار آن نرفته‌اند.»

حاتمی به محدودیت‌های آموزشی موجود در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی دیگر از اعتراض‌های دانشجویان این است که با اضافه شدن تعداد دانشجویان انتقالی به این دانشکده مشخص نیست وضعیت آموزشی در این دانشکده به کدام سمت و سو خواهد رفت. همین مسائل باعث شد دانشجویان با هیات‌رئیسه و مسئولان دانشکده مکاتباتی را انجام دهند.»

عضو شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره دلیل قبول پذیرش این دانشجویان از سوی این دانشگاه می‌گوید: «شائبه‌هایی در این زمینه مطرح است که یکی از آنها درباره مسائل مالی است، چراکه عنوان شده این دانشجویان از آنجایی که دانشجوی بین‌الملل محسوب می‌شوند باید شهریه بالایی پرداخت کنند و چون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با کمبود منابع مالی روبه‌رو شده، با این موضوع موافقت کرده است، از این رو شاید بحث مسائل مالی نیز در کنار آقازاده بودن این دانشجویان مطرح باشد.»

او تصریح می‌کند: «تجمع روز گذشته دانشجویان به این دلیل بود که امکان ورود این دانشجویان بر سر کلاس‌ها فراهم نشود؛ با این حال اساتید و مسئولان دانشکده تایید کرده‌اند که وزارت علوم این دانشجویان را برای انجام مصاحبه علمی به دانشکده فرستاده و بعد از انجام مصاحبه نیز مشخص شده که این دانشجویان حدنصاب علمی را برای ورود به این دانشکده ندارند.»

در ادامه متن کامل این بیانیه رو مشاهده می‌کنید:

باسمه تعالی

«لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ اَلاَّ تَعْدِلُوا اِعْدِلُوا هُوَ اَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏ وَ اتَّقُوا اللَّهَ اِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ.»
عداوت گروهى شما را وادار نکند که عدالت ننمایید . عدالت بورزید ، که نزدیکتر به تقوى است و براى خداوند تقوى بورزید ، قطعا خداوند به کردار شما دانا است . مائده / ۸

و سوگند بر خدایی که جز به عدالت قضاوت نخواهد کرد ...

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از دیرباز در شمار برترین دانشکده‌های آموزش دندانپزشکی کشور بوده است و مسئولیت آموزش عده‌ی کثیری از دندان‌پزشکان خبره کشور را عهده‌دار بوده و هرساله میزبان دانشجویانی است که با تلاش و انگیزه‌ی مثال زدنی غول کنکور را پشت سر گذاشته و با رتبه های عالی وارد این دانشکده می‌شوند.
انچه که این روزها در برترین دانشکده ی دندان پزشکی ایران میگذرد، ما دانشجویان دندانپزشکی شهید بهشتی را بر آن داشت تا به حکم وظیفه و مسئولیت دیده بانی، این سطور را صدای خود سازیم در اعلام نگرانی مان از وضعیت دانشگاه.

یکم. دستور مستقیم وزارت بهداشت و درمان و اموزش پزشکی کشور مبنی بر ورود بالغ بر ۱۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی (که تنها با گذراندن ۳۶ واحد درسی در دانشکده های دندان پزشکی کشورهایی مانند مجارستان،گرجستان و...) به دانشکده های دندانپزشکی داخل کشور و تصویب اجرای آن در هیئت رئیسه ی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. این دانشجویان که اغلب سد کنکور را دور زده اند و بعضی از انان حتی کنکور نداده اند یا با معدل های بسیار پایین برای تحصیل روانه ی دانشگاه های درجه چند خارج از کشور شده اند، حال با پرداخت سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون در کنار رتبه های برتری که با تلاش فراوان به صندلی های دانشکده ی دندان پزشکی شهید بهشتی دست پیدا کرده اند خواهند نشست. طرحی که اساساً به اذعان همه ی اساتید و خبرگان دانشکده، باعث افت شاخص های اموزشی و روند یادگیری دانشجویان میگردد و نتیجه‌ای جز شکست برای دانشکده دندانپزشکی شهیدبهشتی و نزول جایگاه آن نخواهد داشت.

ما دانشجویان دندان پزشکی شهید بهشتی اعلام می کنیم که روند پولی سازی دانشگاه و نگاه درآمدزایی در پذیرش دانشجو به حدی سرعت و شدت گرفته است که اگر تا چندین سال قبل استثنا بود، ممکن است تا آینده ای نزدیک به قاعده تبدیل شود. این روند نه تنها مصداق تبعیض و بی عدالتی است که نتیجه ی ان اخلال در روند اموزشی دانشجویان دانشکده دندان پزشکی شهید بهشتی می باشد.
حال باید از خود پرسید در استانه ی چهل سالگی انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران ، انقلابی که بنای ان بر اساس عدل میباشد این تبعیض در جامعه ی اسلامی چگونه توجیه می شود؟ ورود تسهیل شده ی این دانشجویان که در میان آنان فرزندان مقامات ارشد کشوری هم دیده می شود، اگر مصداق پایمال شدن حق و کشتن آرزوی جوان نخبه ای که تنها بر تلاش و استعداد خود متکی بوده، نمی باشد، چه نام دارد؟

مرور سخنان شهید ایت الله محمد حسین بهشتی که نام دانشگاه به نام ایشان مزین گردیده است در برهه ی کنونی تامل برانگیز میباشد : :« اگر در جامعة اسلامی کوششی برای اقامة عدل نباشد کسی به سراغ ما نمی آید و بلکه برعکس جوان ما هم به جایی می‌رود که برای اقامه عدل گام برداشته‌اند چه خدا و اسلام باشد چه نباشد. جوان عاشق عدل است و خدا خواسته که جوان با این بینش به دنبال خدا برود...چرا آدرس خدا را با آدرس عدل جدا کنیم؟ این گناه ماست، آیا گرایش جوان به عدالت قابل تخطئه است؟ غیر خدایی است؟ مگر فطرت و عقل و قرآن جز این می‌گوید که: ان الله یامر بالعدل»

علاوه بر مسئله ی عدل، مسئله ی حق الناس مطرح است. ظاهراً این طرح جهت جبران کسری بودجه و در راستای خودکفایی بیشتر دانشگاه ها تصویب شده است. حال این سوال مطرح میشود تصویب طرحی که پیامد نزدیک آن اسیب جدی به روند اموزشی دانشجویان دندانپزشکی است و پیامد بلندمدت آن سلب اعتماد بین بیمار-دندانپزشک، منجر به تضییع حق چندین نفر می شود؟ مولای متقیان حضرت علی میفرماید : «جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ حُقُوقَ عِبَادِهِ مُقَدِّمَهً لِحُقُوقه، خداى متعال، رعایت حقوق بندگانش را مقدمه‏ اى براى رعایت حقوق خودش قرار داد».

آنچه که نباید فراموش شود این است که دانشکده ی دندان پزشکی، محلی برای اموزش دانشجویان میباشد نه محلی صرفاً برای کسب درامد. انتظار میرود مسئولان برای جبران مشکلات دانشگاه دست به اقداماتی نزنند که اینده و امنیت شغلی یک صنف و امنیت سلامتی یک جامعه را در معرض خطر قرار دهد.

دوم. تعطیلی پردیس بین الملل دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی به علت مشکلات مالی و ادغام دانشجویان دو دانشکده، نتیجه ای جز هرج و مرج و نقض غرض در امر آموزش به دنبال نداشته است. دانشگاه وظیفه ی تامین شرایط آموزشی مناسب برای هر دو دانشکده را بر عهده دارد، حال آنکه متاسفانه افزایش تعداد دانشجویان با امکانات، تجهیزات و فضای آموزشی محدود موجود، عملا فرایند آموزش را فشل کرده و آموزش فراگیر برای همه ی دانشجویان، جای خود را به آموزش رقابتی داده است.

در کنار پولی سازی دانشگاه، تحمیل آقازاده ها و نورچشمی ها، برخوردهای سلیقه ای و روند غیرمنطقی دانشگاه در جذب اساتید، جابجایی خارج از ضوابط برخی دانشجویان و دستیاران و همچنین سهمیه بندی تحت عنوان های مختلف نفس دانشگاه را گرفته است و نهاد علم را آماج سیاست های تبعیض آمیز و ناعادلانه ای کرده است. این بی عدالتی ها نخبگان را از داشتن چشم انداز آینده ای درخور محروم ساخته است.

نگارندگان این نامه ضمن اعلام نگرانی، با هشدار به عواقب این تصمیمات خواهان اتخاذ سیاست های جدید و اصلاح تصمیمات گذشته مسئولین میباشند.

لازم به ذکر است ما دانشجویان دندانپزشکی شهیدبهشتی این دانشکده را خانه‌ی خود می‌دانیم و در جهت اعتلای آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود و آمادگی خود را برای همکاری در بهبود وضع موجود و حمایت از هر برنامه‌ای که در جهت رفع مشکلات باشد، اعلام می کنیم.

و من الله التوفیق
دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


کد خبرنگار : 84