تاریخ : 1397,سه شنبه 03 مهر00:42
کد خبر : 283449 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

وضعیت نامناسب خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی بجنورد +تصاویر

برخی دانشجویان پسر ورودی جدید علوم پزشکی بجنورد در خوابگاه خودگردانی به نام ایثار ساکن هستند که از نظر امکانات در حد بسیار پایین قرار دارد و این شرایط موجب اعتراض آنان شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، از ابتدای این هفته کلاس‌های درس دانشگاه علوم پزشکی بجنورد آغاز شده است و دانشجویان ورودی جدید نیز به دانشگاه آمده و ثبت نام کرده اند؛ اما دانشجویان از همان ابتدا نگرانی زیادی در خصوص خوابگاه خود داشتند و از آن جایی که دانشگاه تعهدی برای ارائه خوابگاه به دانشجویان ندارد، این نگرانی افزایش پیدا کرده است.

این نگرانی برای دانشجویان پسر بیشتر بود؛ زیرا مشخص نبود که آیا حتی خوابگاه خودگردان در دسترس است یا نه؟ اما اکنون برخی دانشجویان پسر ورودی جدید در خوابگاه خودگردانی به نام ایثار ساکن هستند. خوابگاهی که از نظر امکانات فعلا در حد بسیار پایین قرار دارد و این باعث شده است دانشجویان به شرایط خود اعتراض جدی داشته باشند.  یکی از دانشجویان ورودی جدید در خصوص مشکلات می‌گوید: این خوابگاه تقریبا چیزی ندارد. شرایط اصلا خوب نیست. اتاق‌ها تخت ندارند و بسیار محیط نامرتب و کثیف است. مسئول خوابگاه به ما می‌گوید چند روز آینده امکانات تهیه می‌شود. مگر زودتر نمی‌توانستند این کار را انجام دهند؟ شب گذشته در یک اتاق ۱۵ متری ۹ نفر خوابیدند.

این دانشجو ادامه می‌دهد: وقتی با یکی از مسئولان دانشگاه صحبت می‌کردیم به ما می‌گفت ما تعهد خوابگاه نداریم و خوابگاه‌های خودگردان نیز به ما مربوط نیست. مگر می‌شود خوابگاه خودگردان به دانشگاه مربوط نباشد؟ مگر ما دانشجوی این دانشگاه نیستیم؟

وضعیت نامناسب خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی بجنورد +تصاویر

وی می‌افزاید: در خوابگاه سیستم گرمایشی وجود ندارد. به ما قول داده اند بخاری برقی می‌آوریم؛ یعنی این هزینه را قبول می‌کنند؟ امیدواریم این اتفاق بیفتد. امکانات دیگر مانند یخچال و جارو نیز در خوابگاه نیست. یک سطل آشغال در آشپزخانه وجود ندارد. دیگر چه امکاناتی می‌خواهید داشته باشد؟

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید: در دفترچه انتخاب رشته برای اکثر رشته‌ها قید کرده بودند که خوابگاه دولتی تعلق نمی‌گیرد؛ اما برای رشته من یعنی رادیولوژی قید نکرده بودند. من فکر کردم، چون بقیه را نوشته اند و برای این رشته ننوشته‌اند یعنی خوابگاه می دهند. نمی‌دانستم شرایط این طور است؛ وگرنه به این جا نمی‌آمدم. دانشگاه ما را به اینجا کشید.

وی می‌افزاید: برای این خوابگاه و با این شرایط ما همان ابتدا ۸۰۰ هزار تومان نقدی داده ایم. حالا مسئول خوابگاه اصرار دارد که برای دی ماه باید از حالا چک بدهید. باالفرض اینکه بخواهیم ترم بعد نیز در خوابگاه بمانیم، چرا تاریخ چک باید یک ماه زودتر باشد؟ بر چه اساس باید زودتر پولمان را به مسئول خوابگاه بدهیم؟

یکی دیگر از دانشجویان نیز می‌گوید: من فکر می‌کردم، چون دانشگاهمان علوم پزشکی است، امکانات بهتری دارد. فکر می‌کردم وقتی به خوابگاه بیایم امکانات خوبی دارد. اما الان می‌بینم این محیط اصلا آموزشی و فرهنگی نیست. این خوابگاه نمازخانه و یا اتاق مطالعه نیز ندارد. یکی دیگر از مشکلات اساسی کمبود سرویس بهداشتی است. این مکان جایی است که برای ۶۰ دانشجو فقط دو سرویس بهداشتی است و حتی مسئول می‌گوید مایع دستشویی نیز به من مربوط نیست. این یعنی عده‌ای را آورده‌ای جایی و داری پول زور میگیری.

وضعیت نامناسب خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی بجنورد +تصاویر

وی می‌افزاید: در این سرما شیشه پنجره شکسته است. ما خودمان یک پارچه به پنجره وصل کرده ایم. شما خودتان بسنجید. دغدغه دانشجو باید درس و یادگیری باشد و نه این که شب سرما می‌خورد یا نه؟ ما اینجا نمی‌توانیم آب را به جوش بیاوریم. ما نیاز‌های اولیه خود را نمی‌توانیم تامین کنیم چه برسد به مسائلی مانند اینترنت و دیگر امکانات فرهنگی. نباید دانشگاه پیش از این به فکر خوابگاه می‌افتاد؟ واقعا منصفانه نیست. این کار کاسبی است.

این شرایط این سئوال را به وجود می‌آورد که آیا این خوابگاه تحت نظارت دانشگاه است؟ آیا دانشگاه استاندار‌های این خوابگاه را تایید کرده است؟ لذا به سراغ مسئولان دانشگاه علوم پزشکی رفتیم و از شرایط این خوابگاه پرسیدیم.

عیسی پور، مسئول امور خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در پاسخ به این سوال می‌گوید: از آن جایی که روز قبل از تاسوعای حسینی تصمیم به راه اندازی این خوابگاه شد، مشکلاتی وجود دارد. روزی که قرار بود دانشجو بیاید تازه کار تکمیل خوابگاه شروع شد. اکنون امکانات همه گذاشته شده است و فقط تخت مانده که، چون از مشهد ارسال می‌شود، روز سه شنبه می‌رسد. اکنون فقط ۱۰ تخت کم است.

عیسی پور ادامه داد: درخصوص سیستم گرمایشی، چون امکان شوفاژکشی نیست و ساختمان دیگری پیدا نشد که این امکان را داشته باشد، این خوابگاه انتخاب شد؛ البته مسئول خوابگاه گفته است که ما هیتر برقی برای خوابگاه استفاده خواهیم کرد. بقیه امکانات مورد تایید است.

مسئول امور خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی بجنورد اظهار داشت: قوانین خوابگاه‌های خودگردان و دولتی ما یکسان است. ما نظارت بر این خوابگاه خواهیم داشت. همان نظارتی که بر خوابگاه دولتی است بر این خوابگاه نیز انجام خواهیم داد. هیچ تفاوتی ندارد و فقط در این خوابگاه باید هزینه بیشتری پرداخت شود.