تاریخ : 1397,یکشنبه 15 مهر16:15
کد خبر : 285297 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

با گذشت دو ماه از آغاز اعتراضات و تجمعات دانشجویی علیه دریافت شهریه برای دروس جبرانی؛

دانشگاه تهران همچنان گرفتار اعتراض و تجمع +عکس و فیلم

وقتی تجمع شروع شد دانشجویان معترض به آقای خضری زنگ زدند و حتی با آقای فریدخو هم صحبت کردند که بهتر است در جلسه‌ علنی رئیس دانشگاه تهران اظهارات دانشجویان را بشنود و همین حرف را به مدیرکل حراست دانشگاه هم گفتیم ولی دکتر نیلی بازهم حاضر به شرکت در جلسه علنی نشد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدتی است فضای دانشگاه تهران برای دانشجویان کارشناسی ارشد به جای مباحث علمی به تجمع و اعتراض درباره پرداخت شهریه ۲۰۰ هزار تا 3 میلیون تومانی  دروس اجباری تبدیل شده به طوری که تا کنون تعداد تجمعات اعتراضی آنها از ۶ عبور کرده است.

دانشجویان معترض ضمن گلایه از عدم دریافت خدمات آموزشی و دانشجویی به دلیل منظور شدن بدهی در سامانه آموزشی آنها اعلام کردند که برای ثبت‌نام ترم جدید دچار مشکلاتی شده‌‌ایم و حتی سیستم آموزشی دانشگاه تهران به دلیل این بدهی، مانع از ثبت‌نام و انتخاب واحد در ترم جدید شده و اجازه تخصیص خوابگاه به آنها نمی‌دهد.

این دانشجویان با پیغام عدم امکان ثبت‌نام و نیاز به تسویه حساب برای گذراندن دروس جبرانی مواجه شده‌اند و این در حالی است که آنها تاکید دارند طبق قوانین موجود هیچ دانشگاه دولتی حق دریافت شهریه از دانشجویان دوره‌ روزانه  برای دروس جبرانی یا دروس اصلی شهریه‌ای را ندارد.

یکی از دانشجویان معترض به دریافت شهریه از دروس جبرانی به فارس گفت: تاکنون ۶ تجمع برگزار کرده‌ایم زیرا کسی حرف‌های ما را نمی‌شنود ولی ما همچنان مطالبه داریم، تجمعات اخیر در روزهای چهارشنبه ۴ مهر و دوشنبه ۹ مهر در دانشگاه تهران برگزار شد.

وی درباره عدم تجانس رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و اصرار دانشگاه برای گذراندن دروس جبرانی گفت: وقتی درصدهای کنکور ارشد من آنقدر مطلوب بوده که در دانشگاه تهران پذیرفته شده‌ام پس دلیلی بر شک دانشگاه مبنی بر ضعف علمی‌ام وجود ندارد. لذا بهتر بود علم این دانشجویان در آزمونی سنجیده شود و در نهایت آنهایی که مردود می‌شوند به کلاس‌های جبرانی بروند.

احمد خضری مشاور رئیس دانشگاه تهران و رئیس دفتر محمود نیلی احمدآبادی در این خصوص تاکید دارد که این کلاس‌های جبرانی برای توانمندسازی دانشجویان است.

وی درباره تجمعات دانشجویان ارشد تصریح کرد: در این آیین نامه آموزشی هزینه دروس جبرانی توسط هیئت امنای دانشگاه مشخص شده که آخرین نسخه آن مربوط به سال 94 است.

خضری گفت: مصوبه هیئت امنای دانشگاه تهران درباره میزان شهریه دروس جبرانی مربوط به سال 88 است، البته بسیاری از دانشکده‌ها از سال‌های گذشته این شهریه را پرداخت کرده‌اند که برای مثال می‌توان به دانشجویان ارشد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران اشاره کرد.

مشاور رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: آیین‌نامه آموزشی کارشناسی‌ارشد، مصوب سال  94 وزارت علوم و مصوبه هیئت امنای دانشگاه نیز هست. با وجود اینکه در طول برنامه تحصیلی یک دانشجوی کارشناسی‌ارشد روزانه پرداخت شهریه برای 32 واحد درسی که جزء واحدهای درسی است، لزومی ندارد؛ اما وقتی قرار است دانشجویی در رشته غیرمرتبط  پذیرش شود، نیاز است برای تقویت دانشجو دروس جبرانی گذرانده شود و از آنجایی که این کار هزینه جدیدی را به سیستم تحمیل می‌کند، بحث پرداخت شهریه برای آن در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس ماده 9 آیین‌نامه آموزشی تعداد واحد‌های دروس جبرانی به تشخیص گروه آموزشی حداکثر 12 واحد است، گفت: این ماده، تبصره‌ای نیز دارد که در آن به مسئله پرداخت هزینه اشاره شده است؛ در این تبصره کسب نمره قبولی 12 در دروس جبرانی الزامی است و هزینه این دروس طبق تعرفه مصوب هیئت امنای موسسه از دانشجویان دریافت می‌شود. ضمن اینکه شهریه از دانشجویان دانشگاه تهران به حساب دانشگاه واریز نمی‌شود.

مشاور رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: سال گذشته 85درصد دانشجویان این هزینه را پرداخت کردند و دانشجویانی که پرداخت شهریه را تقبل نمی‌کنند، همان‌هایی هستند که همیشه معترضند و اگر این دانشجویان این شهریه را پرداخت نکنند مدرکشان در زمان فارغ التحصیلی تا زمان تسویه حساب داده نخواهد شد.

بر اساس گفته‌های مشاور رئیس دانشگاه مبنی بر واریز شهریه دروس جبرانی به حسابی غیر از حساب دانشگاه تهران این سوال وجود دارد که این شهریه‌ها کجا می‌رود؟

برای بررسی این موضوع از ابعاد متفاوتی با یک دانشجوی معترض دیگر هم کلام شدیم.

این دانشجو خاطرنشان کرد: یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد رتبه یک کنکور را به دست آورده اما به وی گفته‌اند باید درس جبرانی بگذرانید ضمن اینکه برخی رشته‌های ارشد اصولا فاقد رشته کارشناسی است که می‌توان به رشته کارآفرینی اشاره کرد.

وی گفت: دانشجویان دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به استعداد ۱۶۰ نفر باید شهریه ۲ تا ۳ میلیونی به ازای هر دانشجو را پرداخت کنند.

یکی از این دانشجویان ارشد که ورودی سال ۹۵ است به خبرنگار فارس گفت: اولا دانشجویان ارشد دانشگاه تهران رتبه‌های برتر کنکور بوده‌اند و نیازی به دروس جبرانی برای تقویت خود ندارند ثانیا چرا باید بعد از ۳ یا ۴ ترم این بدهی در شرایط فعلی به آنها اعلام شود و چگونه است که به یکباره و بعد از اعلام این بدهی اجازه ثبت‌نام و استفاده از خوابگاه به آنها داده نمی‌شود؟

آنها معتقدند که گروه‌های آموزشی دانشگاه به دلیل عدم تجانس رشته‌های آنها، تعدادی دروس را به اجبار برایشان انتخاب کرده که باید در دوره کارشناسی ارشد آنها را بگذرانند و آنها هم این کار را انجام داده‌اند در حالی که وقتی دانشگاه این دروس را اجبارا به دانشجو داده است چرا باید دانشجو هزینه آنرا بدهد؟

این در حالی است که سیدحسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در این باره به فارس گفت: اصل موضوع گذراندن دروس جبرانی برای دانشجویانی که رشته کارشناسی آنها با رشته کارشناسی ارشد تطابق ندارد، طبق نص صریح قانون آموزشی و آیین‌نامه مصوب سال ۹۴ و حتی آیین‌نامه قبل از این سال است، ضمن اینکه تعداد دروس جبرانی این دانشجویان هم به تشخیص گروه آموزشی باید حداکثر ۱۲ واحد باشد تا زمینه تحصیل آنها در مقطع کارشناسی ارشد فراهم شود.

معاون آموزشی دانشگاه تهران اظهار داشت: در این آیین‌نامه در مورد هزینه دروس گفته شده که توسط هیأت امنای دانشگاه میزان آن مشخص شود. ضمن اینکه تمامی این موارد در آیین‌نامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد که آخرین ورژن آن مربوط به سال ۹۴ است، درج شده است.

حسینی گفت: مصوبه هیأت امنای دانشگاه تهران درباره میزان شهریه دروس جبرانی مربوط به سال ۸۸ است، البته خیلی از دانشکده‌ها از سال‌های گذشته شهریه دروس جبرانی را از دانشجویان اخذ و آنها هم این بدهی را پرداخت کرده‌اند که برای مثال می‌توان به دانشجویان ارشد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران که اکثر رشته‌های آنها به دلیل بین رشته‌ای بودن با این موضوع برخورد زیادی دارد، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه کارشناسان آموزشی برخی دانشکده‌ها درباره دروس جبرانی و اعلام آن به دانشجویان غفلت کرده‌اند و رقم این بدهی را به دانشجویان ارشد اعلام نکرده‌اند، افزود: چون کارهای آموزشی هم‌اکنون در دانشگاه تهران سیستمی است و رصد آن سهل‌تر بوده است، این مشکل هم‌اکنون به وجود آمده است، ضمن اینکه برخی دانشجویان ارشد هم این شهریه دروس جبرانی را پرداخت کرده و البته برخی هم آن را پرداخت نکرده‌اند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران ادامه داد: عمده اخذ دروس جبرانی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران حضور در کلاس‌های مقطع کارشناسی بوده است و چون این دانشگاه برای برگزاری این کلاس هزینه خاصی نکرده و در صورت عدم حضور این دانشجویان کارشناسی ارشد کلاس‌ها باید برای دانشجویان مقطع کارشناسی برپا می‌شد، می‌توان این موضوع را هم بررسی و پس از حصول نتایج شهریه این دروس را هم از آنها دریافت نکرد.

یکی  از دانشجویان معترض با بیان اینکه نامه‌های اعتراضی مختلفی به رئیس دانشگاه تهران، معاون آموزشی و مدیران گروه‌های آموزشی ارسال شده است و حتی از نیلی احمدآبادی خواسته‌ایم که این مصوبه تعلیق شود، گفت: از رئیس دانشگاه تهران درخواست کردیم تا زمانی که به نظر مشترک و منطقی برسیم و فضای تجمعات از بین رفته و تشنجات بخوابد مصوبه دانشگاه تهران درباره پرداخت شهریه دروس جبرانی تعلیق شود اما وی حاضر به این کار نشد.

این دانشجوی معترض گفت: در این نامه ۵ مطالبه ؛ برگزاری جلسه علنی رئیس دانشگاه و حداقل دو عضو هیئت امنا با دانشجویان معترض در حضور رسانه ها، توقف کامل اخذ هرگونه شهریه دروس جبرانی از دانشجویان و فارغ التحصیلان روزانه دانشگاه، تشکیل گروه ضربت برای بازنگری مصوبه گذراندن دروس جبرانی و تبصره اخذ شهریه این دروس، تبدیل دروس جبرانی از پیش نیازهای اجباری به اختیاری و برگزاری نظرسنجی جامع از اساتید و دانشجویان پیرامون کارآمدی دروس جبرانی و نیاز دانشجویان به این دروس داشتیم.

وی گفت: معاون آموزشی دانشگاه تهران به صراحت به دانشجویان گفته است که دولت اعتبار مالی برای گذراندن ۳۲ واحد درسی ویژه دانشجویان ارشد داده است و آنها باید پول بقیه دروس را پرداخت کنند. در حالیکه عدم توانمندی دانشجویان ارشد باید در ابتدا مسجل شود.

وی افزود: دانشجویان کارشناسی ارشد معترض به شهریه دروس جبرانی در حال تشریک مساعی برای ادامه تجمعات و حتی ارسال شکایت به دیوان عدالت اداری هستند و تجمع را حق قانونی خود می‌دانند اما بهتر بود نیلی احمدآبادی کارگروهی را ایجاد کرده و خودشان به دنبال اصلاح و تغییر مصوبه باشند نه اینکه دانشجویان درد دل خود را به دیوان عدالت اداری ببرند.

یکی دیگر از این دانشجویان معترض در گفت‌وگو با فارس گفت: متأسفانه احترام و عزت نفس دانشجویان در حین مطالبه‌گری از بین رفته است و به نظر می‌رسد گره‌ای که می‌توان با دست باز کرد مسئولین دانشگاه تهران به دنبال آن هستند که با دندان باز کنند.

وی افزود: در آخرین تجمع صورت گرفته متأسفانه  پنج دانشجو به دلیل اهمال‌کاری برخی افراد منتسب به حراست و انتظامات دانشگاه تهران زخمی شدند. این در حالی است که مسببین این کار حتی لباس فرم حراست دانشگاه را هم نپوشیده بودند.

وی تصریح کرد:‌ وقتی تجمع در ساعت ۱۰ صبح شروع شد دانشجویان معترض به آقای خضری زنگ زدند و حتی با آقای فریدخو هم صحبت کردند که بهتر است در جلسه‌ علنی رئیس دانشگاه تهران اظهارات دانشجویان معترض را بشنود و همین حرف را به مدیرکل حراست دانشگاه هم گفتیم و وقتی به همراه وی به اتاق رئیس دانشگاه رفتیم و بعد از توضیحات ۱۰ دقیقه‌ای محمود نیلی احمدآبادی حاضر به شرکت در جلسه علنی نشد.

وی افزود: دانشجویان معترض با فشارهای وارده به درب‌های ساختمان محل استقرار رئیس دانشگاه خواستار دیدار رودررو با نیلی احمدآبادی شدند که در این اتفاق پنج دانشجو بین در و دیوار گرفتار شده و جراحت‌‌هایی را متحمل شدند.

یکی دیگر از این دانشجویان معترض به پرداخت شهریه دروس جبرانی افزود: اخیراً با یکی از مدیران حوزه آموزش دانشگاه تهران مذاکراتی کردیم که وی به صراحت به ما گفت موضوع شهریه مربوط به دانشکده‌ها می‌شود و دانشگاه‌ تهران نمی‌تواند در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

وی خاطرنشان کرد: به هیأت امنای دانشگاه تهران هم نامه نوشته‌ایم که در آن مطالبات خود را بیان کرده‌ایم در این نامه به صراحت گفتیم که نمی‌توان جنسی را به زور و قبل از تفاهم و توافق فروخت. ضمن اینکه دانشگاه تهران واحدهایی را به دانشجویان به نام دروس جبرانی داده بدون اینکه بگوید این واحدها پولی است.

دانشجوی معترض دیگری با اشاره به صحبت احمد خضری مشاور رئیس دانشگاه تهران گفت: وی بین دانشجویان اعلام کرد که موافق حذف دروس جبرانی است و باید این دروس به کسی که نیازمند آن است داده شود و فیلم این اظهارات وجود دارد. ولی آقای خضری در مصاحبه دیگری مدعی شده که دریافت شهریه دروس جبرانی قانونی است و کسانی که معترض هستند جماعت همیشه معترضند و حتی وی اعلام کرده که ۸۵ درصد دانشجویان شهریه را پرداخت کرده‌اند اما برای این اظهارات خود سندی ندارد. همچنین باید از همین ۸۵ درصد ادعایی پرسید که آیا رضایت کامل را برای پرداخت شهریه داشته‌اند یا مجبور به این کار شده‌اند چرا که برخی از آنها در مقطع دکتری قبول شده و برخی مشکل خوابگاه داشته و برخی هم باید پایان‌نامه خود را آماده کرده و از آن دفاع می‌کردند.

پیش از این محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران نیز درباره اخذ شهریه برای دروس جبرانی از دانشجویان کارشناسی ارشد این دانشگاه واکنش نشان داده بود به طوری که وی گفته بود موضوع اخذ شهریه برای دانشجویان این مقطع مصوبه هیأت امنای دانشگاه بوده و موضوع جدیدی نیست، ضمن اینکه از زمان تصویب موضوع در هیأت امنای دانشگاه تهران این اقدام اجرایی شده است و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد برای گذراندن دروس جبرانی خود باید میزان شهریه‌ای را پرداخت کنند که در طول سال‌های گذشته هم دریافت شده است.