تاریخ : 1397,دوشنبه 16 مهر16:14
کد خبر : 285475 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

آیا FATF به سرنوشتی بدتر از برجام گرفتار خواهد شد؟

FATF، یک گام عقب‌تر از برجام

هر چند مخالفان برای همانندسازی از ایران و کره‌ی شمالی به عنوان تنها کشورهایی که در FATF عضو نیستند سخن می‌گویند، اما اطلاعات موجود در سایت این گروه ویژه نشان می‌دهد که بخش اعظم کشور ها در FATF عضو نیستند، حتی اسرائیل عضو ناظر این سازمان شناخته است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دعوای پیوستن یا نپیوستن بهFATF میان موافقان و مخالفان این کنوانسیون، چیزی شبیه به روز های تصویب برجام است، موافقان، این طرح ها را به عنوان برنامه هایی جهت بهانه گیری از آمریکا و غرب می دانند و مخالفان معتقدند بهانه های آمریکا تمام شدنی نیست و باید منتظر قوانین بعدی بود.

موافقانFATF معتقدند اگر بخواهیم از برجام استفاده کنیم باید به این کنوانسیون بپیوندیم، مخالفان FATF نیز دلیل مخالفت شان به برجام باز می گردد، مخالفان می گویند اگر برجام دستاوردی داشته است می توان اکنون به امید دستاورد های FATF نیز باشیم، اما اگر برجام در حالت مرگ مغزی قرار گرفته است، دیگر نمی توان از شرطی برای برجام سخن گفت.

FATF، یک گام عقب‌تر از برجام

دلایل موافقان برجام و FATF از جهات مختلفی به هم نزدیک است. موافقان برجام نیز در ابتدا با تاکید بر لزوم آسان سازی تبادلات مالی و باکس کشور با سایر کشور ها خواستار تصویب برجام بودند، ضررهای چند میلیون دلاری تعویق اجرای برجام سخن می گفتند هرچند امروز به فراموشی سپرده شده است. «توقف اجرای تحریمهای آمریکا»، «فروپاشی تمامی تحریم ها»، «توقف اجرای تحریمها و محدودیت علیه درآمدهای ایران در خارج از کشور از جمله نقل و انتقال این منابع و درآمدها از سیستمهای مالی و بانکی» دلایلی بود که حامیان برجام از آن دفاع کردند.

اکنون و پس از گذشت دو سال از آغاز اجرای برجام، به همان دلایل برجام و با عنوان رفع بهانه های احتمالی غرب قوانین FATF در مجلس تصویب شد. حمید بعیدی نژاد، از موافقان FATF و سفیر ایران در انگلیس در موافقت با FATF گفت: "در ماه‌های پس از برجام، بانک‌های بین‌المللی یکی از مهم‌ترین موانع از سر گیری ارتباطات بانکی و مالی با طرف‌های ایرانی را وجود محدودیت‌های گروه ویژه مالی اعلام می‌کردند که حالا همه آنها تعلیق شده‌اند. در کنار رضایت بسیاری از این‌گونه موسسات مالی و بانکی بین‌المللی از اقدام جدید گروه FATF که این مانع مهم را از سر راه ارتباط آنها با ایران برداشته است."

FATF، یک گام عقب‌تر از برجام

هر چند مخالفان برای همانند سازی ایران به عنوان یک کشور تنها که موظف است برای پیوستن به جرگه ی جهانی به FATF بپیوندد از ایران و کره ی شمالی به عنوان تنها کشورهایی که در FATF عضو نیستند سخن می گویند، درحالی که بخش اعظم کشور ها در FATF عضو نیستند حتی اسرائیل به عنوان عضو ناظر این سازمان شناخته می شود. ایران و کره ی شمالی اما در لیست سیاه این سازمان قرار داشته اند که ایران از سال 1395 با اجرای برخی از قوانین و تصویب پنهانی آن در دولت از لیست سیاه خارج شده و اکنون ایران با رنگ خاکستری شناخته می شود.

در این میان دلیلی که بیشتر از همه موجب شده است مخالفان تصویب FATF بیشتر به مقابله با این قانون بپردازند عدم هیچ گونه تضمینی از طرف دولت است. بر خلاف برجام که تضمینی به عنوان امضای برجام داشت و ظریف توانست با اشاره به تضمین های غرب اعتماد مجلس به برجام را جلب کند، ظریف این بار گفت:" بنده و رئیس جمهور نمیتوانیم تضمین بدهیم که با پیویستن به لایحه مبارزه مالی با تروریسم مشکلات ما حل خواهد شد. لوایحی که در برار مجلس قرار دارد بهانه‌های بعدی را از آمریکا میگیرد." و در واقع تضمینی برای حلشدن مشکلات وجود نخواهد داشت کواکبیان، نماینده ی مجلس تهران در برنامه ی تلویزیونی نیز در مورد نتایج FATF گفت:«می توانیم بهانه را از دست اروپایی ها بگیریم». این سخنان نشان دهنده یآن است که این بار دولت و مجلس نه تنها به دنبال نتیجه ی محسوسی نیستند بلکه تنها می خواهند مانع از بهانه تراشی های غرب شوند.

هر چند موضوع نقل و انتقالات بانکی یکی از مشکلات عمده ی اقتصاد ایران است اما مخالفان این قوانین معتقدند همان طور که برجام نتوانست تحریم ها را حذف کند، FATF نیز قادر نخواهد بود بهانه های احتمالی را بر طرف سازد. مخالفان با اشاره به لیست تحریم های آمریکا، معتقدند در صورت تصویب FATF سازمان های داخلی قادر به استفاده از مبادلات بانکی نیستند.

این بار خلاف برجام که در صورت تصویب تضمین هایی هر چند ناقص داشت، این بار تضمینی در جهت اجرای FATF و کمک به سازمان های پولی ومالی کشور وجود نخواهد داشت.

* گزارش از امین خلیق


کد خبرنگار : 84