تاریخ : 1397,پنجشنبه 19 مهر01:30
کد خبر : 285850 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

وقتی نمازخانه، خوابگاه دانشجویان شهید چمران اهواز می‌شود

دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز با وجود گذشت نیمی از ماه مهر، هنوز نتوانسته‌اند در خوابگاهی مناسب مستقر شوند و در نمازخانه داتنشگاه به سر می‌برند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، هر سال همزمان با شروع سال تحصیلی جدید و ثبت نام‌های خوابگاه‌ها، اخبار حوزه دانشگاهی مملو از ابراز نارضایتی و گا‌ها رضایت دانشجویان از وضعیت کمی و کیفی خوابگاه‌ها می‌شود.

با وجود اینکه ۱۷ روز از شروع ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها می‌گذرد، هنوز هم دانشجویان برخی از دانشگاه‌ها نتوانستند در خوابگاه مستقر شوند و می‌گویند که مدیران خوابگاهی تصمیم‌های یکباره‌ای می‌گیرند که دودش فقط به چشم دانشجو‌ها می‌رود.

دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز نیز جزو این دسته قرار دارند که با وجود گذشت نیمی از ماه مهر هنوز نتوانسته اند در خوابگاهی مناسب مستقر شوند و اعتراضات آن‌ها به مسئولین بی جواب مانده است.

سعید جوکار، دبیر شورای صنفی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه می‌گوید: خوابگاه دختران دانشگاه شهید چمران اهواز تا قبل از شروع ترم جدید به صورت متمرکز در یک مجتمع ۱۶ بلوکه قرار داشت؛ اما امسال دانشجویان سنواتی، شبانه و تعدادی از نو ورود‌ها را به یک خوابگاه در سطح شهر انتقال دادند. به عبارتی دانشجو‌ها را به محوطه‌ای خارج از مجموعه دانشگاه منتقل کردند و باید گفت که این عمل علاوه بر ایجاد مشکلاتی همچون متمرکز نبودن خوابگاه دختران، فاصله مسافتی زیادی با دانشگاه دارد و مسیر تاکسی خور خوبی نداشته و از لحاظ ساخت نیز بسیار قدیمی است. بر خلاف گفته مدیریت خوابگاه‌ها که تاکید دارد تعمیراتی اساسی برای این خوابگاه انجام شده، هیچ تعمیراتی در این خوابگاه صورت نگرفته و دانشجویان از سطح کیفی خوابگاه ناراضی هستند.

وی ادامه می‌دهد: مدیریت خوابگاه‌ها یک بلوک از خوابگاه خواهران را به بهانه تعمیر از مدار خارج کرده که به گفته خودشان،  احتمال می‌دادند که تعمیر این بلوک تا شروع ترم جدید به اتمام نرسد و ظرفیت خوابگاه دختران پایین بیاید. علاوه بر این، وضعیت اسکان خوابگاه برادران نیز نظم درستی نداشته و در بعضی اتاق‌ها که ظرفیت پنج نفره دارند، بین هفت تا هشت نفر اسکان دارند. حتی بسیاری از دانشجویان ناچارا در نمازخانه‌های خوابگاه مستقر هستند و هیچ اتاقی به آن‌ها اختصاص داده نشده است.

دبیر شورای صنفی دانشگاه شهید چمران اهواز می‌افزاید: دلیل مدیریت خوابگاه برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات این دو خوابگاه این است که نمی‌دانستند چه تعداد ورودی جدید به دانشگاه اضافه می‌شود و چند درصد از دانشجویان غیر بومی هستند. به همین دلیل نتوانستند برنامه ریزی کنند! در حالی که با بررسی‌های انجام شده توسط شورای صنفی دانشگاه، تعداد ورودی‌های جدید مشخص بوده و درصد غیر بومی‌ها نیز به میزان سالیان قبل با یکی دو درصد جابجایی است.

وی ادامه می‌دهد: ضعف مدیریت خوابگاه‌ها در این است که آمار دقیقی از دانشجویان ورودی جدید و غیر بومی صورت نگرفته و همین مسئله موجب شده تا اوضاع خوابگاه‌ها وخیم‌تر از پیش شود. البته با تعمیرات به موقع بلوک خواهران که از مدار خارج شده، می شد از بروز چنین مشکلاتی برای دانشجویان جلوگیری کرد.

جوکار اضافه می‌کند: البته از سوی ماجانی، مدیریت امور خوابگاه ها نیز تصمیم خلاف قانونی گرفته شده و آن این است که با استناد یه بخش نامه، تا زمانی که دانشجویی هزینه خوابگاه را پرداخت نکند به او مجوز اسکان داده نمی‌شود؛ این در حالی است که به صراحت در پورتال صندوق رفاه و سامانه پرداخت صندوق رفاه و حتی خود بخشنامه‌ای که مدیریت امور خوابگاه‌ها به آن استناد می‌کند، آورده شده که تا ۹۰ روز مهلت برای پرداخت هزینه خوابگاه وجود دارد و پس از آن، تا پایان ترم ۱۰ درصد تخفیفی که قبلا از هزینه خوابگاه کم شده بود، به این مبلغ اضافه می‌شود و از پایان ترم به بعد، نیز دانشجو مشمول ۱۰ درصد جریمه دیگر می‌شود؛ هیچ جایی در آئین نامه این مورد ذکر نشده که تا پرداخت انجام نشود، به دانشجو اجازه اسکان داده نشود

وی یادآور می‌شود: مدیریت خوابگاه، به دانشجویان ۲۴ ساعت مهلت برای پرداخت داده بود و پس از آن هر دانشجویی که پول را پرداخت نکرده بود، از لیست متقاضیان خط می‌زد. هرساله روال ثبت نام خوابگاه اینگونه بود که دانشجو‌ها اسامی خود و دوستانشان را در یک اتاق می‌نوشتند به این امید که هم اتاقی شوند، اما با توجه به اینکه اسکان ۲۴ شهریور ماه انجام می شد و عملا شروع کلاس‌ها اول مهرماه بود، برخی از دانشجویان به دلیل عدم حضور در دانشگاه و نپرداختن هزینه خوابگاه، از لیستی که دوستانشان رد کرده بودند، خط می‌خوردند و نفرات جدید جایگزین آن‌ها می‌شد. البته مدیریت خوابگاه مراعات دانشجویانی که در تنگنای مالی بودند و توان پرداخت هزینه‌های خوابگاه را نداشتند، نمی کرد و اسامی آن‌ها را نیز به دلیل نپرداختن هزینه‌ها خط می‌زد.

دبیر شورای صنفی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه می‌دهد: علاوه بر این تمام دانشجویانی که به دلیل خرابی سامانه نمی توانستند به موقع پرداخت هزینه خوابگاه را انجام دهند، نیز در هیچ خوابگاهی مستقر نشده و این دانشجو‌ها نیز به جمع آورارگان بی خوابگاه می‌پیوستند.

وی می‌گوید: در حال حاضر وضعیت روحی بسیاری از دانشجو‌های خوابگاهی دانشگاه بخاطر شرایط نامطلوب کنونی خوابگاه‌ها مساعد نیست.

جوکار خاطرنشان می‌کند: به دلیل بروز اختلال در پورتال صندوق رفاه دانشگاه، دانشجویان ناچار بودند که به صورت حضوری پرداخت‌های خوابگاهی را انجام می‌دادند و هر دانشجویی ملزم بود برای پرداخت، یک فیش از اداره امور خوابگاه‌ها دریافت کند و به بانک مراجعه کند تا پرداخت را انجام دهد و سپس به خوابگاه بازگردد. انجام این فرآیند در گرمای هوای غیرقابل تحمل اهواز برای بسیاری از دانشجو‌ها آزار دهنده بود و متاسفانه دانشگاه به هیچ روش دیگری هزینه خوابگاه را دریافت نمی‌کرد.

وی اضافه می‌کند: البته باید گفت که تقسیم بندی بلوک‌ها و ورودی‌های جدید نیز به بدترین شکل ممکن انجام شده، به طوری که به جز دو بلوک، در بقیه بلوک‌ها حداقل دو ورودی جدید با یکدیگر هم اتاقی هستند و بعضا برخی از دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در یک اتاق مستقر هستند.

وی تاکید می‌کند: با وجود اینکه بیش از ۱۵ روز از ماه مهر گذشته، هنوز تعدادی از دانشجو‌یان در نمازخانه‌ها مستقر هستند و برخی با وجود اینکه فیش‌های پرداختی را تحویل داده اند، به ناچار در اتاق‌های دوستانشان بدون امکاناتی استقرار یافته اند.

همه این مشکلات و گلایه ها  ما را بر آن داشت که سراغ زینب صابری، مدیر مجتمع حضرت معصومه خوابگاه دختران دانشگاه شهید چمران اهواز برویم. او می‌گوید: خوابگاه نور، خوابگاهی است که در خارج از مجتمع قرار دارد و فقط دانشجویان شبانه و سنواتی در آن مستقر هستند و تعدادی از ورودی‌های جدید موقتا به این مکان انتقال داده شده اند.

وی می‌افزاید: یک بلوک از مجتمع خوابگاهی در دست تعمیر بود و فعلا فعال نیست و به همین خاطر تعدادی از دانشجویان ورودی جدید را به خوابگاه نور منتقل کردیم، ولی قرار است تا هفته آینده این بلوک فعال شود و دانشجو‌ها به همین خوابگاه منتقل شوند؛ البته این انتقال فقط مختص ورودی‌های ۹۷ است و شبانه‌ها و سنواتی‌ها انتقال پیدا نمی‌کنند.

صابری ادامه می‌دهد: دانشجویان ورودی جدید به خواست خودشان در سالن مطالعه و تی وی خوابگاه دختران مستقر شده اند؛ در حالی که ما به آن‌ها در خوابگاه نور، اتاق داده بودیم، خودشان اصرار دارند در این مجتمع اسکان داشته باشند و این اسکان در سالن‌های خوابگاه به خواست خود دانشجویان بوده است.

وی اضافه می‌کند: هنوز مراحل ثبت نام و استقرار دانشجویان ورودی جدید در خوابگاه دختران انجام نشده و قطعا پس از انجام مراحل مربوطه و پرداخت هزینه‌های اقامت خوابگاهی، استقرار دانشجویان در خوابگاه‌ها صورت می‌گیرد.

مدیر مجتمع حضرت معصومه خوابگاه دختران دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه می‌کند: در صورتی که دانشجویان امکان پرداخت هزینه‌های خوابگاه را نداشته باشند، به آن‌ها مهلت پرداخت داده می‌شود. در این مدت کارت تردد موقتی نیز برای آن‌ها صادر می‌شود تا برای رفت و آمد به خوابگاه مشکلی نداشته باشند و به هیچ عنوان اسامی آن‌ها از لیست متقاضیان خوابگاه خط نمی‌خورد، ولی باید به صورت حضوری به خوابگاه مراجعه کنند تا مراحل پرداخت و عدم پرداخت را انجام دهند.

وی ادامه می‌دهد: خوابگاه‌های دانشگاه شهید چمران از نظر کیفی در وضعیت مناسبی قرار دارند و برای خریداری موکت هزینه‌های زیادی شده و کلیه اتاق‌ها مجهز به کولر و یخچال هستند؛ هرچند که این یخچال‌ها کوچک هستند. به محض خالی شدن طبقه چهارم خوابگاه، حتما دانشجو‌های ورودی جدید را به این مکان انتقال می‌دهیم. البته هنوز تعداد انصرافی‌ها مشخص نیست و پس از تعیین تکلیف وضعیت انصرافی ها، دانشجو‌های جدید جایگزین می‌شوند.

صابری می‌گوید: هرساله از اواخر شهریور ماه تا پایان مهرماه و نهایتا اواسط آبان ماه، استقرار دانشجویان در خوابگاه‌ها با مشکلات و حواشی همراه است و امیدواریم هرچه زودتر این مسائل با همراهی و همکاری دانشجویان رفع شوند.

وی تاکید می‌کند: هیچ خوابگاهی در سطح کشور پیدا نمی‌شود که در شرایط ایده آل قرار داشته باشد و مطمئنا هر خوابگاهی مشکلات خاص خود را دارد و بروز چنین مسائلی در خوابگاه‌های دانشگاه شهید چمران ناشی از کمبود بودجه و نبود امکانات لازم است که امیدواریم رفع شوند.