تاریخ : 1397,پنجشنبه 19 مهر12:35
کد خبر : 285864 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

با توجه به نزدیک شدن به ایام شیوع بیماری‌ها «خبرنامه دانشجویان ایران» منتشر کرد؛

فرار از سرماخوردگی در خوابگاه با چند ترفند ساده

خوابگاهی‌ها به علت دوری از فضای خانه و به تبع آن محرومیت از حمایت خانواده از لحاظ تغذیه‌ایی و سلامتی، به شدت مستعد مبتلا شدن به این بیماری هستند. حال اگر یک ‌هم‌اتاقی به این بیماری مبتلا شود؛ تمامی افراد به زودی خود را در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری می‌بینند.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شروع فصل پائیز با افت دما و خشکی هوا همراه است که این امر، افراد مختلف را مستعد سرماخوردگی می‌کند؛ در این میان دانشجویان جز بارزترین افرادی هستند که به شدت در معرض این بیماری همه‌ گیر قرار می‌گیرند.

دانشجویان یا جز افراد خوابگاهی هستند و به دور از فضای خانه و خانواده زندگی می‌کنند که به دلیل زندگی دانشجویی و دوری از فضای تحت حمایتی خانواده از لحاظ تغذیه‌ایی و سلامتی به شدت احتمال مبتلا شدن به این بیماری را در خود می‌بینند حال اگر در اتاقی با هم خوابگاهی‌های خود زندگی بکنند که یکی از آنها به این بیماری مبتلا شده باشد؛ تمامی آنها به زودی خود را در حال دست و پنجه نرم کردن با این بیماری می‌بینند.

تعداد دیگری از دانشجویان نیز هستند که به دلیل بومی بودن در خوابگاه‌ دانشجویی زندگی نمی‌کنند ولی به خاطر رفت و آمدهای بسیار و در معرض هوای سرد و خشک پائیز قرار گرفتنشان احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی را در خود دارند.

«خبرنامه دانشجویان ایران» به دلیل فرا رسیدن فصل سرما در گزارش زیر قصد دارد تا راه حل های کوتاه ولی موثری را برای پیشگیری و درمان به دانشجویان ارائه دهد تا یا به این بیماری مبتلا نشوند و یا در زمان درگیری با این بیماری با هزینه کتر و زمان کوتاه تری به زمان سلامت خود بازگردند.

ابتدا باید بدانیم که یک دانشجو باید چه علائمی را در خود داشته باشد که متوجه بیمار شدن خودش بشود که معمولا بعد از یک تا سه روز بعد از تماس با ویروس سرماخوردگی بروز می کند و شامل این موارد است:

* گرفتگی یا آبریزش بینی
* خارش گلو یا گلو درد
* سرفه
* احتقان ( به معنی بند آمدن بینی ، خون یا ماده دیگر در بدن است)
* سردرد یا بدن درد
* آبریزش از چشم
* تب پائین
* احساس خستگی مختصر

یکی از عمده‌ترین دلایل شیوع سرماخوردگی در خوابگاه‌های دانشجویی باز بودن در یا پنجره اتاق خوابگاه‌ها می‌باشد شب‌ها از باز گذاشتن پنجره‌ها و روشن بودن کولر جداً پرهیز کنید‌؛ افت دما در نیمه شب زیاد خواهد بود و شانس شروع سرماخوردگی بسیار افزایش می‌یابد.

از دیگر دلایل شیوع می تواند تغذیه و پوشش نامناسب دانشجویان باشد که به اقتضای زندگی خوابگاه از داشتن برخی امکانات مانند دمنوش های شفا بخش مادر و یا لباس‌های اتو شده و تمیز آماده در خانه که به راحتی قابل استفاده است محروم هستند و باید خودشان آنها را فراهم کنند.

حالا اگر یک دانشجو در خوابگاه دچار سرماخوردگی شد باید چه کار کند تا با هزینه کمتر و زمان کوتاه تری سلامتی خود را به دست آورد؟

راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی در خوابگاه:

1. شستن دستها: باید دست ها را چندین بار در روز و به طور کامل با آب و صابون شست.

2. شستن و ضد عفونی کردن وسایل خوابگاه  مثل وسایل آشپزی، حمام، و دیگر وسایل شخصی.

3. استفاده از دستمال کاغذی در موقع سرفه و عطسه.

4. از ظروفی مانند لیوان و قاشق بصورت مشترک استفاده نشود که این امر در خوابگاه به نوعی محال است.

5. از تماس طولانی مدت با افراد سرماخورده اجتناب گردد.

6. در هنگام رفتن سر کلاس و بیرون لباس کافی و گرم بپوشید.

7. قبل از خواب حتما چای، نسکافه و یا حداقل آب جوش بنوشید.

8. از تماس با گربه و سگ های محوطه دانشگاه اجتناب کنید.

9. هنگام خواب در و پنجره را به خوبی ببندید.

حالا اگر دانشجویی مبتلا به بیماری سرماخوردگی شد باید یک تعداد از کارها را انجام دهد تا به سلامت بدنی گذشته خود بازگردد و بتواند به خوبی و به سلامتی به فعالیت در دانشگاه ادامه دهد.

تغذیه و سایر مراقبت‌های لازم دانشجویی در زمان سرماخوردگی:

* مصرف مایعات مانند آب، آب میوه، چای، سوپ در طی سرماخوردگی توصیه می‌شود تا جایگزین مایعات از دست رفته از راه ترشحات و تب شوند.

* در فصل پاییز استفاده از یخ و نوشیدنیهای خنک ممنوع است.

* از مصرف نوشیدنی‌هایی مثل قهوه و چای سیاه غلیظ اجتناب کنید، زیرا این نوشیدنی‌ها به جای آنکه به بدن شما آب‌رسانی کنند، آب بدن شما را کم می‌کنند در عوض نوشیدن آب زیاد به بدن شما کمک می‌کند که سموم و مواد زائد را سریع‌تر دفع کند و موجب  می‌شود که خون و سلول‌های شما به خوبی کار کنند.

* مصرف سیگار باعث تشدید علائم می‌شود پس در دوران نقاهت دانشجویانی که ماسفانه سیگار استعمال می‌کنند هم به دلیل بیماری و هم به دلیل گران بودن قیمت پاکت‌های سیگار از کشیدن و استعمال آن خودداری نمائید.

مصرف سوپ مرغ: امروزه معلوم شده است که سوپ مرغ اولاً بعنوان یک ضد التهاب عمل می کند و ثانیاً باعث تسریع تخلیه مخاط و ترشحات از بینی و بهبودی احتقان می شود که این مسئله باعث کاهش مدت زمان تماس ویروس‌ها با مخاط پوششی بینی می‌گردد و در بهبود علائم مؤثر است.

مصرف میوه: مصرف میوه‌هایی که دارای ویتامین ث هستند مانند پرتقال ٬ لیمو شیرین ٬ کیوی٬ نارنگی، لیمو ترش، طالبی، هندوانه و …

* باید به این موضوع توجه داشته باشید که ویتامین C، جلوی سرماخوردگی را نمی‌گیرد، اما  مصرف میوه‌هایی که سرشار از این ویتامین هستند، به شما کمک می‌کند تا  سریع‌تر بهبود پیدا کنید همچنین این قبیل میوه‌ها اندکی خاصیت ضد حساسیتی دارند که به کاهش عارضه های تنفسی نیز کمک می‌کنند، این میوه ها شامل مرکباتی مثل پرتقال، لیمو ترش و انواع توت ها هستند.

استراحت: اگر بیمار دچار تب ، سرفه های شدید ، و بیحالی می باشد حتماً در خانه استراحت نماید و در محل کار حتماً از ماسک استفاده نماید. (حداقل فایده آن این است که دیگران را مبتلا نمی کند)

خوابیدن: وقتی می‌خوابید و یا استراحت می‌کنید، در واقع به بدن خود اجازه می‌دهید که همه انرژی خود را برای مبارزه با سرماخوردگی به‌کار بگیرد، خوابیدن و استراحت کردن موجب می‌شود عملکرد سیستم ایمنی بدن شما افزایش پیدا کند و همه قدرت خود  را برای مبارزه با ویروس سرماخوردگی استفاده کند بنابراین حداقل ۸ ساعت در طول شب بخوابید و افزون یر آن در طول روز نیز چند خواب کوتاه داشته باشید.

تنظیم دما و رطوبت اتاق: دمای اتاق باید گرم بوده و داغ نباشد و اگر هوا خشک است از یک مرطوب کننده استفاده شود . البته دستگاه رطوبت سازباید تمیز باشد تا به محلی برای رشد میکروب ها و قارچ ها تبدیل نگردد.

تسکین گلو درد: غرغره کردن آب نمک گرم یا نوشیدن مخلوط آب لیمو ترش با عسل به تسکین گلو درد و کاهش سرفه ها کمک می کند.

آب نمک:

شستشو دادن بینی با سرم شستشو یا آب نمک معمولی باعث تمیز شدن مجاری بینی و از بین رفتن خلط می‌شود. زمانی که مجاری تنفسی شستشو داده نشود شرایطی به وجود می‌آید که میکروب‌ها در مجاری تنفسی بیشتر شوند.

برای شستشوی مجاری تنفسی‌تان یک لیتر آب را با یک قاشق چای‌خوری پُر نمک بجوشانید و بگذارید تا خنک شود. آب نمک را در مشتتان ریخته و وارد سوراخ‌های بینتان کرده سرتان را به عقب ببرید به طوری که آب نمک وارد مجاری بینی‌تان شود و مخاط را تمیز کند. هر روز این کار را چندین با تکرار کنید خواهید دید که به زودی علائم بیماری‌تان رفع خواهد شد.

توصیه آخر؛

با اینکه سرما عامل مستقیم بروز سرماخوردگی نیست، اما شما را مستعد ابتلا به  بیماری می‌کند؛ خستگی، اضطراب و استرس روحی، آلرژی‌های بینی و گلو نیز از عواملی هستند که به بروز سرماخوردگی کمک می‌کنند، معمولاً درمان سرماخوردگی به طور کامل حدود ۵ روز طول می‌کشد اما اگر رژیم غذایی و سبک زندگی‌ دانشجویی خود را تغییر دهید می‌توانیم سیر بهبود این بیماری ویروسی را سریع‌تر می کنید.

* گزارش از محمد کفیلی


کد خبرنگار : 84