تاریخ : 1397,پنجشنبه 19 مهر12:41
کد خبر : 285866 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

درچه شرایطی می توان نماز را نشسته خواند؟

تا انسان می تواند ایستاده نماز بخواند، نباید بنشیند مثلا کسى که در موقع ایستادن، بدنش حرکت می کند یا مجبور است به چیزى تکیه دهد ، یا بدنش را کج کند، یا خم شود یا پاها را بیشتر از معمول گشاد بگذارد، باید به هر طور که می تواند ایستاده نماز بخواند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از افکارنیوز، تا انسان می تواند ایستاده نماز بخواند، نباید بنشیند مثلا کسى که در موقع ایستادن، بدنش حرکت می کند یا مجبور است به چیزى تکیه دهد ، یا بدنش را کج کند، یا خم شود یا پاها را بیشتر از معمول گشاد بگذارد، باید به هر طور که می تواند ایستاده نماز بخواند. ولى اگر به هیچ قسم حتى مثل حال رکوع هم نتواند بایستد، باید راست بنشیند و نشسته نماز بخواند.

تا انسان مى تواند بنشیند نباید خوابیده نماز بخواند و اگر نتواند راست بنشیند، باید هر طور که مى تواند بنشیند و اگر به هیچ قسم نمى تواند بنشیند، باید به پهلوى راست بخوابد رو به قبله و اگر نمى تواند ، به پهلوى چپ و اگر آن هم ممکن نیست به پشت بخوابد، بطورى که کف پاهاى او رو به قبله باشد.(1)

2- در صورتی که بین نماز نتوانید. نماز را به صورت ایستاده ادامه دهید و ایستاده بودن در نماز همراه با مشقت و سختی باشد که عادتاً قابل تحمل نباشد، نشسته خواندن نماز اشکال ندارد. اگر بتوانید با تکیه کردن بر چیزی به صورت ایستاده بخوانید، باید با تکیه بردیوار یا وسیله دیگری ایستاده نماز بخوانید.

اگر به هیچ وجه ایستاده خواندن ممکن نشد و یا سبب مشقت و سختی غیر قابل تحمل شد، نشسته ادامه دهید.

1. امام خمینی، توضیح المسائل، مسئله 970 و971.و1068.(مطابق با نظر آیت الله خامنه ای)

منبع : مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی