تاریخ : 1397,جمعه 27 مهر14:57
کد خبر : 286920 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

رستمی در مجمع عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان؛

تبیین‌های تشکل‌های دانشجویی عالمانه باشد نه احساسی

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه تبیین‌های تشکل‌های دانشجویی عالمانه باشد نه احساسی، گفت: تشکل‌های دانشجویی باید بدانند ما برای رسیدن به اهداف اسلام و انقلاب هرچه نیرو داشته باشیم کم است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه تبیین‌های تشکل‌های دانشجویی عالمانه باشد نه احساسی، گفت: تشکل‌های دانشجویی باید بدانند ما برای رسیدن به اهداف اسلام و انقلاب هرچه نیرو داشته باشیم کم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مجمع اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی سخنانی با اشاره به طراحی های اسلام برای یک انسان مومن، گفت: براساس این طراحی انسان مومن یک انسان هدفمند متوجه به وسیله است. گاهی اوقات ما برداشت های نادرستی از این عبارات می‌کنیم، مثلا از طرفی می گوییم «هدف وسیله را توجیه نمی‌کند» و از طرفی هم می‌گوییم «ما مکلف به وظیفه هستیم نه نتیجه»، که هر دو هم درست است.

رستمی ادامه دارد: انسان نباید برای رسیدن به یک هدف ولو مقدس، از یک مسیر نامقدس عبور کند، مثلا بگوییم برای اینکه جذابیت تشکل بالا برود از برخی حریم‌ها و حدودهای الهی صرف نظر کنیم. البته برخی مجموعه ها چنین کاری می کنند و از ابزارهای نفسانی برای بزرگ کردن مجموعه های خودشان استفاده می‌کنند، ولی بزرگان ما می‌گویند ما مجاز به چنین اقدامی نیستیم.

وی تصریح کرد: دین به ما می‌آموزد ابتدا به وظیفه مام عمل کنیم و نگوییم معلوم نیست به نتیجه می رسیم یا نه. ممکن است به برخی اهداف نرسیم لذا نباید خود را توجیه کنیم تا به وظیفه مان عمل نکنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه حرکت در مسیر دین بی شکست است، یادآور شد: ماموریت ما انجام تکلیف است، اما اگر به هدف نرسیدیم شکست نخوردیم. مانند دوران جنگ تحمیلی که در برخی عملیات ها به هدف نرسیدیم ولی براساس باور دینی اگر به تکلیف خود عمل کرده ایم، ما شکست نخوردیم.

رستمی خاطرنشان کرد: با این تفکر از یک طرف ما هدفمند حرکت می کنیم و تکلیف خود را به درستی انجام می‌دهیم ولی اگر به هدف نرسیدیم به معنای این نیست که شکست خورده ایم.

وی در ادامه با اشاره به خصوصیات کار تشکلی، تاکید کرد: دانشجویی تشکلی انسانی است که نسبت به محیط حساس است و بر همین اساس هدف گذاری هایی هم دارد و برای آن حرکت می‌کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به پیام های رهبر معظم انقلاب به اتحادیه ها و تشکل های دانشجویی، گفت: شاید توصیه و پیام رهبر معظم انقلاب به تشکل ها و به تمام دانشجویان موضوع تقوا است. در رابطه با تشکل‌ها تقوای اجتماعی و سیاسی و به همه افراد تقوای فردی، اجتماعی و سیاسی. تقوا یعنی انسان پرهیزکار باشد و با مراقبت کارهایش را انجام دهد.

رستمی ادامه داد: ما اگر مراقب نباشیم ممکن است آسیب‌های فراوانی بخوریم و در حوزه دین این آسیب‌ها غیرقابل جبران است. مثلا اگر ما در مسیر تشکلی تحت عنوان افشاگری آبروی یک انسان بی‌گناهی را بریزیم.

وی با اشاره به وظایف تشکل‌های دانشجویی، افزود: نکند ما به بهانه اینکه کار جذابی انجام دهیم به اقدامی دست بزنیم که با تقوا منافات داشته باشد. مانند برخی افراد که در انتخابات برای رای آوردن نامزدی دست به همه اقدامی می‌زنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ضمن توصیه‌هایی به اعضای اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، تاکید کرد: ما باید برای اینکه دیگران را توجیه کنیم ابتدا باید مطالعه دقیقی نسبت به مسئله داشته باشیم. یک دانشجوی تشکلی تکیه‌گاه دیگران هم خواهد بود و باید در حوزه‌های معرفتی، سیاسی و حوزه ‌های مختلفی که مورد نیاز است از استحکام برخوردار باشید.

رستمی یادآور شد: نیروهای تشکلی بایستی شجاعت داشته باشند، نباید مصلحت‌گرائی‌هایی که بزرگترها دارند را داشته باشند، البته باید تقوا را در نظر گرفت. برای همین هم است گاهی می‌بینیم بیانیه‌هایی که تشکل‌ها در یک موضوعی می‌دهند، محکم‌تر، صریح‌تر و قدرتمندتر است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف بزرگ اسلام و انقلاب هرچه نیرو داشته باشیم کم است، خاطرنشان کرد: شما با نیروهای انقلابی دیگر در دانشگاه یک جبهه هستید و لازمه جبهه‌ای عمل کردن این است که نیروهای همراه و فعال خود را بشناسید و در عملیات‌ها هماهنگی و رفتار قرارگاهی در درونتان باشد و عملیات الحاق داشته باشید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خطاب به اعضای اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، تصریح کرد: کار تشکیلاتی و جبهه‌ای و ارتباط با سایر تشکل‌ها جزو لوازم است و حتما با بقیه تشکل‌ها ارتباط بگیرید.

وی گفت: هر تشکل هویت مستقلی دارد ولی وقتی صحبت به تشکل انقلابی می‌شود به بسیج دانشجویی و چندین اتحادیه، تشکل، هیات و کانون دیگر هم می‌رسید. لذا بایستی تقسیم وظایف و کار جبهه ای داشته باشید.

وی با بیان اینکه آرمان‌خواهی از توصیه های رهبر انقلاب به تشکل های دانشجویی است،گفت: شما باید آرمان‌خواه باشید، اما باید واقع‌گرا هم باشید تا به مشکل نخورید برای همین آرمانگرایی حتما باید با واقع گرایی همراه باشد.

رستمی در ادامه با اشاره به اهمیت فعالیت‌های جهادی تاکید کرد: تشکل های دانشجویی باید به اردوهای جهادی توجه کنند، به محرومان کمک کنند. وقتی در محیط محروم قرار می‌گیریم به خودساختگی می‌رسیم، باید به این فکر کنیم وقتی داریم در یک منطقه محروم به یک خانواده خدمت می‌کنیم داریم دین خود را به آنها ادا می‌کنیم و بگوییم ما داریم از سهم آنها در دانشگاه تحصیل می‌کنیم پس باید وظیفه خود را در قبال محرومان انجام دهیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: لزومی ندارد برای اردوی جهادی حتما به دنبال کمک مالی از مسئولان باشید، شما می‌توانید به اندازه توان و ظرفیتی که دارید و با شناسایی موقعیت‌ها به کمک محرومان بروید.

وی گفت: جذب از نگاه رهبر انقلاب مقدمه کارهای دیگر است. دانشجویان جذب می‌شوند چون اهدافی دارند، جذب هدف نیست ولی مقدمه و وسیله است برای توسعه کارهایی باید اتفاق بیفتد.

رستمی در ادامه خطاب به دانشجویان تصریح کرد: تبیین‌های شما نباید تبیین‌های احساسی باشد، نقد یک موضوع باید عالمانه باشد و اقناع دلی و ذهنی اتفاق بیفتد و لازم است شما مطالعه داشته باشید.

وی افزود: حتما باید در فضای مجازی فعال باشید اما بخشی از کار هم میدانی عمل کردن است. ما همه جانبه باید برای پیشبرد اهداف انقلاب تلاش کنیم. شاکله فکری که مقام معظم رهبری از یک تشکل انتظار دارد شکر خدا در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان وجود دارد و اعضای این اتحادیه به یک فهم مشترک رسیدند که رهبری چه انتظاری آنها دارد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: نباید در مبارزه عقب نشینی کنید. شما اگر به تکلیف و تشخیصی رسیدید چون منافع برخی به خطر می‌افتد طبیعی بدانید مخالفت‌هایی هم خواهید دید و اگر تشخیص شما درست باشد باید با قدرت بایستید.

وی گفت: ما به دفاتر نهاد در دانشگاه‌های کشور بر حمایت از دانشجویان جبهه انقلاب تاکید می‌کنیم. ما انتظار نداریم دفتر نهاد ما مانند یک تشکل عمل کند ولی لازم است تقسیم وظایفی صورت بگیرد. لازم است تشکل‌های دانشجویی در مورد ارتباط دفاتر نهاد با تشکل‌ها جلسات ارتباط، اغنا و توجیه داشته باشند تا ما هم بدانیم مسئولان دفاتر نهاد چگونه عمل می‌کنند.

رستمی با اشاره به برگزاری دوره ضیافت رضوی اضافه کرد: یک هدف این برنامه آموزشی بود که فعالان تشکل‌ها و هیات‌های دانشجویی جبهه انقلاب در یک جمعی با هم آشنا شوند و به دوستان هم تاکید کردیم از هر دوره یک تعداد انتخاب شوند و دوره ویژه ای برای آنها گذاشته شود و در این فاصله شناخت مسائل و برنامه ریزی برای عملیات مشترک اتفاق افتد.

وی ادامه داد: یک نمونه از اثرات این برنامه ها اتفاقی است که در تهران رخ داد و برای اولین بار مجموعه های مذهبی خواهران دور هم جمع شدند.

رستمی در ادامه با اشاره با برخی هنجارشکنی‌ها که از سوی برخی دختران ساختارشکن صورت گرفت؛ گفت: مثلا دیدیم یک تعداد ناچیزی از دختران در خیابا‌ن‌ها یک حرکات تعداد گسترده‌ای دختران عفیف، باحیا و خوب در دانشگاه‌ها داریم که نمی‌بینیم عملیاتی از آنها اتفاق بیافتد برای همین برای اولین بار نزدیک به  1700 دختر از دانشگاه‌های تهران در دانشگاه الزهرا دور هم جمع شدند و یک برنامه مذهبی داشتند که این ادامه‌دار خواهد بود که باید در استان‌های مختلف انجام شود.

لازم به ذکر است در ادامه این مراسم اعضای اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان مسائل و مشکلات خود را در جسله‌ای صمیمانه با  رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطرح کردند.


کد خبرنگار : 83