تاریخ : 1397,سه شنبه 01 آبان12:40
کد خبر : 287582 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

در حاشیه خبر تخریب املاک اطراف دانشگاه الزهرا صورت گرفت؛

۳ نکته مشاهدات میدانی یک فعال دانشجویی از وضعیت منطقه ده‌ونک

در حقیقت به طرز عجیبی بیش از سه دهه است که این املاک در منطقه­ای گران­قیمت به صورت "مجانی" در اختیار ساکنین قرار گرفته است. روال زمین های سازمانی اینگونه است که کارمندان تا زمان بازنشستگی می­توانند از آن استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدتی است ماجرای املاک دانشگاه الزهرا با حواشی زیادی همراه شده و هشتگ #ده_ونک جزء یکی از ترندهای برتر این روزهای توئیتر شده است، در این میان دو جریان در این ماجرا دیده می شوند، جریان اول حامی مردم این منطقه و جریان دوم حامیان دانشگاه الزهرا(س). ماجرای این املاک، به سال ۸۲ بازمی‌گردد؛ زمانی که رئیس وقت دانشگاه الزهرا(س) با استناد به برخی اسناد، مدعی شد استفاده و بهره‌برداری از ۹۰واحد مسکونی در ده ونک، سال‌ها قبل به این دانشگاه واگذار شده است.

از ابتدای مطرح شدن تخریب املاک اطراف این دانشگاه و حواشی ایجاد شده، تشکل های دانشجویی نسبت به آن واکنش نشان دادند و  اخیرا جمعی از اعضای بسیج دانشجویی و جنبش عدالتخواه دانشجویی پیگیر وضعیت موجود شدند. محمد حسین شهریاری یکی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه تهران روزگذشته با حضور در این محله روایت خود را از وضعیت فعلی ده ونک نوشته است:

امروز یکشنبه 29 خرداد تصمیم گرفتیم به همراه جمعی از اعضای بسیج دانشجویی به جهت حقی که تصور می­کردیم پایمال شده است به سمت منطقه ده­ ونک در شمال شهر تهران برویم، حدود ساعت چهار بود که به محل تجمع مردم روبروی دو خانه که از قضا چند کارگر هم به دستور دانشگاه مشغول گل گرفتن درب آنها بودند رسیدیم.

اولین نقطه چالش برانگیز، حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ملغی شدن یکی از مصوبات هیئت وزیران است که "اجازه می­دهد نماینده ویژه رئیس جمهور در موارد اختلافی بین سازمان های دولتی ورود کند"، ساکنین معتقدند که چون مصوبه واگذاری املاک به دانشگاه الزهرا طبق همین ساز و کار انجام شده پس آن هم باید کَن لَم یَکُن تصور شود اما اگر دقیق­تر نگاه کنیم این استدلال مغلطه ­ای بیش نیست زیرا طبق ماده 13 از قانون دیوان عدالت اداری مصوبات این دیوان عطف به ما سبق نمی­شود و از تاریخ صدور حاکم قابل اجراست. به بیان ساده ­تر کاری با گذشته ندارد و هر مصوبه و اقدامی که قبلا صورت گرفته (مگر در موارد خاص که آن هم قانون مشخص کرده) تغییری نخواهد کرد پس مصوبه مالکیت دانشگاه الزهرا هم بدون اشکال استمرار خواهد یافت.

بیشتر بخوانید// ماجرای تصرف و تخریب املاک ۸۰ ساله اطراف دانشگاه الزهرا چه بود؟

دومین موضوع مهم بحث مالکیت یا عدم مالکیت ساکنین است، در حقیقت به طرز عجیبی بیش از سه دهه است که این املاک در منطقه­ای گران­قیمت به صورت "مجانی" در اختیار ساکنین قرار گرفته است. روال زمین های سازمانی اینگونه است که کارمندان تا زمان بازنشستگی می­توانند از آن استفاده کنند و اجاره­ای کمتر از نرخ واقعی از حقوق آنها کسر خواهد شد، همچنین اگر مدت سکونت طولانی شود می­توان به شروطی آن ملک را به قیمت کمتر خریداری کرد اما این قانون هم شامل حال ساکنین ده­ونک نمی­شود زیرا دو شرط لازم که اولا مالکیت آن خانه در اختیار همان نهاد باشد و دوما آن نهاد موافقت خود را با فروش اعلام کند احراز نشده است یعنی این ساختمان­ ها در مالکیت دولت بوده است و ادارات مختلف فقط بهره بردار می­باشند و تملکی ندارند. حال از طرف دیگر از سال 60 که کارخانه به کرج منتقل شد تا الان مبلغی به عنوان اجاره توسط ساکنین پرداخت نشده و این مسئله موجب رانتی عظیم شده است. به طور مثال ملکی به وسعت 700 متر چندین سال است که بدون پرداخت هیچ هزینه­ای در غفلت نهادهای مسئول در این محل قرار گرفته که ساکن آن یک پیرزن است. لذا ساکنین نه تنها برای خرید این املاک پولی پرداخت نکرده­ اند بلک مدت هاست مبلغ ناچیز اجاره را هم نادیده می­گیرند پس بی­راه نیست اگر آنها را غاصب بیت المال بدانیم و حتی در صحت نماز آنها هم تشکیک کنیم.

۳ نکته مشاهدات میدانی یک فعال دانشجویی از وضعیت منطقه ده‌ونک

سومین موضوع که نکات قابل تاملی هم دارد جلسات دادگاهی است که از سال 91 تا سال 95 برگزار شده و در تمام 76 پرونده این دانشگاه بوده که پیروز شده است. بلکه بعضی از ساکنین خرج های هنگفتی کرده بودند که حتی به 200 میلیون تومان هم می­رسید اما راه به جایی نبردند! ضمنا جزئیات چند پرونده و برگه رای دادگاه بدوی و تجدیدنظر به سمع و نظر حاضرین در جلسه رسید که استدلال­های ساکنین چیزی خارج از موارد گفته شده نبود. آخرین استدلال هم این بود که مناطق مسکونی و زمین کارخانه در هنگام واگذاری مستثنی شده­ اند که طرف دیگر دعوی با ارائه سند کامل 51000 متری دادگاه را قانع کرد تا حکم را به نفع دانشگاه الزهرا صادر کند.

با وجود حکم قطعی دادگاه اما دانشگاه الزهرا به کمک خیرین توانست مبلغی را برای کمک به ساکنین تهیه کند. لازم است تاکید کنم که تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ خانه­ ای بدون مصالحه و توافق طرفین تخریب یا تخلیه نشده است و این افراد هم با مساعدت دانشگاه صاحب خانه ­ای در مناطق پایین­تر شده­ اند. اصولا دانشگاه برخلاف جو سازی عده ­ای ما به ازای ملک مبلغی پرداخت نمی­کند (زیرا خود ساکنین هم برای خرید آن مبلغی پرداخت نکرده بودند) بلکه برای خرید خانه جدید و عدم بلاتکلیفی آنها مبلغی را مساعدت می­کند یا ملکی دیگر در اختیار آنها می­گذارد.


کد خبرنگار : 16