تاریخ : 1397,سه شنبه 01 آبان16:23
کد خبر : 287616 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

اعتراض دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد به حذف نمره آزمون جامع؛

آزمون جامع دانشجویان دکتری حذف می‌شود؟ +سند

جمعی از دانشجویان دکتری این دانشگاه با غیر استاندارد دانستن این آزمون خواهان افزایش مهلت ذکر شده تا زمان دفاع از رساله ی خود شدند. لازم به ذکر است که قبل از بخش نامه جدید دانشجویان حق داشتند تا با کسب 41 تا 49 امتیاز از آزمون EPT به ادامه ی روند آموزشی خود پرداخته و در هنگام دفاع از رساله ی خود، مدرک زبان را ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چندی پیش دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به تغییرات در بخش نامه نحوه ی برگزاری آزمون جامع و آزمون EPT دست به ایجاد کمپین زدند. با توجه به پایان یافتن مهلت شش ماهه جهت ارائه ی مدرک زبان برای دانشجویانی که در آزمون جامع نمره ی قبولی را کسب کرده اند اما تا کنون نتوانسته اند مدرک زبان خود را ارائه بدهند، نگرانی این دانشجویان پیرامون حذف نمره ی جامع این دانشگاه افزایش یافته است.

طبق بخش نامه ی جدید دانشگاه آزاد، دانشجویان مقطع دکتری این دانشگاه شش ماه پس از آزمون جامع فرصت دارند تا مدرک زبان خود را ارائه دهند. طبق این بخش نامه دانشجویان دکتری باید حداقل 50 نمره از آزمون EPT و یا معادل آن از سایر آزمون ها را کسب کنند تا بتوانند به ادامه ی روند تحصیل بپردازند. در این میان جمعی از دانشجویان دکتری این دانشگاه با غیر استاندارد دانستن این آزمون خواهان افزایش مهلت ذکر شده تا زمان دفاع از رساله ی خود شدند. لازم به ذکر است که قبل از بخش نامه جدید دانشجویان حق داشتند تا با کسب 41 تا 49 امتیاز از آزمون EPT  به ادامه ی روند آموزشی خود پرداخته و در هنگام دفاع از رساله ی خود، مدرک زبان را ارائه دهند.

بیشتر بخوانید//قصه‌ی پرغصه‌ی آزمون جامع و EPT و دانشجویانی که بین دوراهی زبان و زمان گیر افتادند +سند
 

نگرانی دانشجویان از حذف آزمون جامع
آزمون جامع به عنوان آزمونی از دروس تخصصی دانشجویان است و ارتباطی با آزمون زبان دانشگاه آزاد ندارد. هر چند در گذشته آزمون زبان به عنوان پیش نیاز آزمون جامع شناخته می شد اما اکنون این پیش نیاز برداشته شده است اما یک مشکل مهم تر در مقابل دانشجویان قرار گرفته است. اگر دانشجویان نتوانند در فرصت شش ماه ای که دانشگاه اعلام کرده استمدرک خود را به دانشگاه تحویل ندهند آزمون جامع آنان حذف می شود. حذف آزمون جامع هزینه هایی از قبیل مرخصی تحصیلی همراه با شهریه، هزینه ی ثبت نام مجدد در آزمون جامع و ... را به همراه خواهد داشت.

علاوه بر مشکلات مادی، دانشجویان مجبور به تجربه ی مجدد استرس و اضطراب ناشی از آزمون جامع خواهند بود. این درحالی است که آزمون زبان با آزمون جامع به عنوان آزمونی برای دروس تخصصی هیچ همپوشانی ندارد و در واقع کسب نمره ی هر کدام دلیلی بر رد و یا تایید آزمون دیگر نیست و در حقیقت عدم ارائه ی مدرک زبان نمی تواند به عنوان دلیلی بر رد توانایی فرد در آزمون جامع باشد.

دانشجویان دانشگاه آزاد تا کنون نامه های متعددی در جهت رفع این مشکل به نمایندگان، رسانه ها و مسئولین دانشگاه آزاد فرستاده اند که تا کنون جواب مشخصی به آنان داده نشده است.

پیام های دانشجویان دکتری به «خبرنامه دانشجویان ایران»
جمع کثیری از دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد در ارتباط با «خبرنامه ی دانشجویان ایران» مشکلات خود این چنین بیان کردند:

دانشجویی نوشت: «بنده دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد هستم . دیگر خسته ایم از اینکه انقدر به نماینده ها درخواست نوشتیم و انقدر رسانه ای کردیم ما بیش از شش هزار نفری هستیم که تنها درخواستمان به آزمون ای پی تی که هر ماه برگزار میشود نه این است که از زیر آزمون در برویم یا بهانه تراشی کنیم ما میگوییم سوالات استاندارد نیست؛ چرا سوالات و پاسخنامه و همینطور کارنامه منتشر نمی شود؟! در هیچ آزمونی کسی اینقدر بی احترامی نمی کند که دانشگاه آزاد در حق ما روا می دارد!! فقط و فقط میخواهیم تا زمان رساله مهلت ارائه نمره زبان تمدید بشود چون ما جامع رو دادیم و حالا میگویند زبان نمره نیاورید جامع باطل خواهد شد!!چطور و کجای دنیا به این صورت بوده عدم قبولی در یک آزمون باعث باطل شدن یک آزمون دیگر شود؟!ا چطور دوباره با این همه استرس و هزینه برویم امتحان جامع بدهیم؟ آنقدر درمانده و خسته و ناامیدیم که به هر جا چنگ میزنیم. از شما تقاضا داریم صدای دانشجویان ناامید رو به گوش مسئولین برسانید تا خفه نشود که این وضعیت و سرخوردگی چند هزار دانشجوی دکتری به نفع دانشگاه آزاد هم نیست.»

دانشجویی دیگر شرایط را این گونه بیان می کند: « بنده دانشجوی دکتری فیزیولوژی ورزش هستم و همیشه نمرات بالایی داشتم در طول تحصیلم، قبلا یه قانونی بود که باید زبان قبول بشی و امتحان جامع بدی ولی موقعه ما که امتحانات ترممون تموم شد گفتند تا شش ماه فرصت دارید، اول جامع بدید تیر ماه بعد زبان تا شش ماه نمره بیارید که الان میگن از اردیبهشت حساب کردن و تا آخر آبان فرصت نمره زبان هست وگرنه نمره امتحان جامع باطل میشه ، امتحان جامع خیلی سخت بود من و امثال من با کلی بدبختی و شب بیداری با شرایط زندگی که هر کس مشکلاتی داره تونستیم قبول بشیم ولی این شرط عادلانه نیست و ما معترض هستیم که نباید جامع باطل بشه امتحان جامع دروس تخصصی ما بوده و هیچ ربطی به زبان نداره و نمره زبان میتونه تا دفاع فرصت داده بشه که هر کسی زمان داره بخونه و کلاس بره تا قبول بشه الان خود من به شخصه اگر جامع من باطل بشه به هیچ وجه ادامه تحصیل نمیدم و خیلی از دوستان دیگه هم همینطور هستن چون خیلی سخت بود و واقعا دور از انصافه ، من از شما خواهشمندم صدای ما رو به گوش مسئولین برسونید دیگه خسته شدیم از تجمع از صحبت کردن انفرادی چون هیچ گوشی شنوا نیست، امیدوارم از طریق شما صدای ما برسه که دیگر راهی نمونده واسمون.»

یکی دیگر از این دانشجویان نوشت:« ما جمع کثیری از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد می باشیم. پس از چندین و چندبار شرکت وسعی وتلاش در آزمون زبان انگلیسی (ept) متاسفانه تاکنون موفق به قبولی در این آزمون نشده ایم. طبق بخشنامه ای که دراردیبهشت ماه تدوین شد تیرماه 97 بدون نمره مشروط یا قبولی در آزمون زبان، مجاز به شرکت در آزمون جامع و متعهد به قبولی در بازدۀ زمانی شش ماهه در آزمون زبان انگلیسی شدیم که در غیر اینصورت براساس بخشنامه آزمون جامع باطل می گردد و ما موظف به امتحان دوباره و شهریه مجدد جهت شرکت درامتحان جامع می باشیم. در حالی که شرکت در آزمون زبان و نمره  قبولی آن در دیگر دانشگاهها تازمان دفاع از رساله می باشد. باتوجه با اینکه طبق سنوات قبل نمره مشروطی برای آزمون زبان وجود داشته و اکنون برداشته شده و وضعیت دانشجویان در نیمسال اول تحصیلی 98-97 به عنوان ترم مرخصی محسوب شده و 25درصد شهریه دریافت گردیده است واز برداشتن واحد پایان نامه نیز محروم گشته ایم.حال با نزدیک شدن به مهلت پایان فرصت شش ماهه و ابطال آزمون جامع واوضاع سخت اقتصادی فعلی و بیکاری دانشجویان و شرایط نامساعد روحی و روانی و استرس آوری که گریبان ما دانشجویان را گرفته است دربحران بلا تکلیفی و سرگردانی به سر می بریم و همین امر باعث شده است که برخی از دانشجویان اقدام به انصراف نمایند.»

*گزارش از امین خلیق


کد خبرنگار : 80