تاریخ : 1397,چهارشنبه 02 آبان00:44
کد خبر : 287669 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

نظارتی بر سلف دانشگاه‌ها وجود ندارد

مدیر نظارت بر مواد غذایی علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: دانشگاهی که دارای یک مرکز تهیه غذایی است، باید خود آن محل مجوز بگیرد و سپس متولی آن مکان باید آموزش ببیند و صرفا داشتن کارت سلامت فایده ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حسن براتی زاده، مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، گفت: ما به صورت کلی حدود بیست تا سی درصد متولی در حوزه سلامت هستیم. مثلا ما اگر به مردم بگوییم جنس سالم بگیرید، باید آن جنس مواد اولیه اش نیز سالم باشد؛ درحالی که ما متولی نظارت بر مواد اولیه نیستیم.

براتی زاده ادامه داد: در بخش مراکز تولید و عرضه مواد غذایی مانند رستوران‌ها و سلف‌های دانشگاه‌ها نیز همین طور است. متاسفانه ما اگر بخواهیم کار بهداشتی‌ انجام دهیم تنها هستیم، اما اگر مشکلی پیش بیاید باید جوابگو باشیم. دانشگاهی که دارای یک مرکز تهیه غذایی است، ابتدا باید خود آن محل مجوز بگیرد و سپس متولی آن مکان باید آموزش ببیند و صرفا داشتن کارت سلامت فایده ندارد و این کارت فقط بخشی از روند مجوز است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مسئول باید بداند روغن و یا برنجی که می‌خرد دارای کیفیت و مجوز لازم است یا نیست و بداند نحوه نگهداری آن چطور است. از طرف دیگر فارغ التحصیلان حوزه بهداشت بیکار هستند؛ در حالی که می‌توانند در شرکت‌های بهداشتی وارد شده و حتما هم نیازی نیست استخدام شوند.

وی افزود: اکنون ۱۴۰ واحد تولیدی داریم، اما چند نیرو برای نظارت روزانه داریم؟ اما در این واحدهای تولیدی‌، مسئول فنی معرفی کرده ایم و این فرد تعهد محضری می‌دهد که اگر در آن کارخانه اتفاقی افتاد، مسئولیت قانونی با اوست، اما در دانشگاه‌ها چنین چیزی نیست. در رستوران‌های زنجیره‌ای نیز این ناظر را نداریم؛ لذا با یک خلا قانونی مواجهیم و به محض ایجاد مشکل بهداشت باید پاسخگو باشد.

براتی زاده تصریح کرد: مواد غذایی تقلبی همواره خودش را سریع نشان نمی‌دهد و به مرور باعث ایجاد مشکلاتی مانند سرطان می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در پایان گفت: یکی از مشکلات دیگر عدم حمایت بازرسان ماست. گاهی اتفاق افتاده است که بازرس ما مورد کتک کاری نیز قرار گرفته است و یا از مغازه‌ای به راحتی بیرون انداخته می‌شود. ما حمایت قضایی نمی‌شویم.