تاریخ : 1397,شنبه 05 آبان18:21
کد خبر : 288143 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

اعتراض متخصصین ژنتیک پزشکی به عدم ارائه شماره نظام پزشکی؛

تجمع متخصصین ژنتیک مقابل نظام پزشکی +عکس

متخصصین ژنتیک پزشکی در بیانیه ی خود در این تجمع، با اشاره به این موضوع که مصوبه ی اخیر شورای عالی نظام پزشکی نقض کننده قانون سازمان نظام پزشکی مصوب مجلس شورای اسلامی بوده است، نوشتند: «داشتن دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی شرط لازم و کافی برای تایید صلاحیت حرفه ای و فعالیت آزمایشگاهی و در نتیجه ی آن عضویت در سازمان نظام پزشکی می باشد.»

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امروز متخصصین ژنتیک پزشکی در مقابل سازمان نظام پزشکی در اعتراض به ارائه ندادن شماره نظام پزشکی دست به اعتراض زدند.

طی چند ماه گذشته سازمان نظام پزشکی از اعطای شماره ی نظام پزشکی به فارغ التحصیلان دکتری و متخصصین ژنتیک پزشکی خودداری می نماید و این مورد موجب سردرگمی و اعتراض دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته شده است.

متخصصین ژنتیک پزشکی در بیانیه ی خود در این تجمع، با اشاره به این موضوع که مصوبه ی اخیر شورای عالی نظام پزشکی نقض کننده قانون سازمان نظام پزشکی مصوب مجلس شورای اسلامی بوده است، نوشتند: «داشتن دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی شرط لازم و کافی برای تایید صلاحیت حرفه ای و فعالیت آزمایشگاهی و در نتیجه ی آن عضویت در سازمان نظام پزشکی می باشد.»

متن کامل بیانیه به شرح زیر می باشد:

بسمه تعالی

با عرض سلام و احترام
با تشکر از تدابیر و اهتمام پیوسته­ی شما در جهت اعتلای وضعیت سلامت جامعه، احتراماً به استحضار می رساند، اخیراً مصوبه ی جدیدی از سوی شورایعالی سازمان نظام پزشکی کشور منتشر شده­است که نقض کننده­ی قانون سازمان نظام پزشکی مصوب مجلس شورای اسلامی بوده و بواسطه­ی آن حق بسیاری از دانش آموختگان و دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی، تضییع گردیده است. بر طبق نامه یادشده، اعطای شماره نظام پزشکی به فارغ التحصیلان دوره دکتری تخصصی (PhD) رشته ژنتیک پزشکی وزارت بهداشتبه صورت موقت به خالت تعلیق در آمده است.

با در نظر گرفتن برخی از مستندات که در ادامه ایراد می­گردد، غیر کارشناسانه بودن و عدم انطباق این نامه با قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به محضر شریف شما بزرگواران عرض می­گردد:

1- بر اساس ماده 4 از فصل سوم قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، مصوب 16/08/1383 مجلس شورای اسلامی، کلیه‌ اتباع‌ ایرانی‌ پزشک‌، دندانپزشک‌، دکتر داروساز و متخصصین‌ و دکترای‌ علوم‌ آزمایشگاهی‌ (حرفه‌ای‌ یا متخصص‌) تشخیص‌ طبی‌ و لیسانسیه‌های‌ پروانه‌دار گروه‌ پزشکی‌ به‌ استثناء گروه‌ پرستاران‌ می‌توانند عضو سازمان‌ باشند. بر طبق ماده 3 و 4 از آئین نامه تاسیس و اداره امورآزمایشگاه های تشخیص پزشکی، رشته ژنتیک پزشکی از رشته های دکترای علوم آزمایشگاهی تخصصی است و عضویت این افراد در قانون یاد شده به شفافیت ذکر شده است. از اینرو توقف اعطای شماره نظام پزشکی به دارندگان دانشنامه دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی ،صراحتاٌ برخلاف قانون یاد شده است.

2- بر اساس ماده 10 برنامه آموزشی (کوریکولوم) دوره ی دکتری تخصصی رشته ژنتیک پزشکی مصوب شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مورخ 17/09/1388، فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد گرایش های مختلف زیست شناسی از جمله ژنتیک، علوم سلولی و مولکولی و بیوشیمی حائز شرایط ورود به دوره دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی می باشند و بنابر ماده 8 این آیین نامه، فارغ التحصیلان دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی، فارغ از رشته های مقاطع تحصیلی قبلی می توانند در نقش تاسیس و مدیریت آزمایشگاه تخصصی ژنتیک پزشکی و مشاوره ژنتیک ارائه خدمت نمایند. مصوبه ی جدید سازمان نظام پزشکی و عدم تخصیص شماره نظام پزشکی ضمن مغایرت صریح با این آیین نامه، این حق را از فارغ التحصیلان فوق الذکر سلب می­نماید.

3- ماده 44، ذیل فصل دوازدهم از آیین نامه تاسیس و اداره ی امور آزمایشگاههای تشخیص پزشکی ابلاغیه 23/5/1392، به استناد قانون امور پزشکی و دارویی و سایر قوانین یاد شده، شرط دریافت مسوولیت فنی آزمایشگاه ژنتیک پزشکی را دارا بودن مدرک دکتری تخصصی در رشته های ژنتیک پزشکی، ژنتیک انسانی، سیتوژنتیک پزشکی و یا علوم زیستی (از خارج کشور با دارا بودن board certification) ذکر نموده است که از بین رشته های یاد شده، فقط دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی در داخل کشور، و توسط وزارت بهداشت ارائه می گردد. در واقع مطابق آیین نامه یاد شده، داشتن دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی شرط لازم و کافی برای تایید صلاحیت حرفه ای و فعالیت آزمایشگاهی و در نتیجه ی آن عضویت در سازمان نظام پزشکی می باشد. از اینرو رشته ی دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی یک رشته ی پروانه دار در مقطع دکتری می باشد.

4- بر اساس قانون الحاق یک تبصره به ماده (1) و اصلاح ماده (3) قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و داروئی و خوردنی و آشامیدنی، مصوب 10/12/1379، مجلس شورای اسلامی، صلاحیت حرفه ای در امور پزشکی و تعیین پروانه دار بودن یک رشته دانشگاهی توسط وزارت بهداشت تعیین می گردد و این امر در نامه ی شماره 117/12460 معاونت حقوقی وزارت بهداشت در تاریخ 02/07/1397 به سازمان نظام پزشکی گوشزد شده است. از آنجا که مطابق آیین نامه تاسیس و اداره ی امور آزمایشگاههای تشخیص پزشکی ابلاغیه 23/5/1392 ، رشته ی ژنتیک پزشکی در مقطع دکتری تخصصی پروانه دار می باشد، از اینرو مطابق کوریکولوم دوره ی آموزشی دکتری ژنتیک پزشکی و آیین نامه ی تاسیس آزمایشگاه یاد شده، و بر  اساس قانون یاد شده صلاحیت حرفه ای دانش آموختگان دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی توسط وزارت بهداشت تایید گردیده است و می توانند به عضویت سازمان پزشکی درآیند.

5- دانشجویان دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی  وزارت بهداشت، براساس معیارهای مصوب و مشخص وزارت بهداشت، از طریق آزمون های چند مرحله ای و روش مند در دوره دکتری تخصصی گزینش می شوند. دانشجویان یاد شده این دوره را بر طبق کوریکولوم تحصیلی دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی مصوب شورای عالی علوم پزشکی وزارت بهداشت می گذرانند، که در این کوریکولوم، صلاحیت فعالیت حرفه ای این دانشجویان تایید گردیده است.

6- بر اساس جدول ب، صفحه 10 از برنامه آموزشی (کوریکولوم) دوره ی دکتری تخصصی رشته ژنتیک پزشکی، مصوب چهل و یکمین جلسه شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی، دانشجویان این رشته، تعداد 544 ساعت در قالب 8 واحد درسی، کاروروزی تخصصی بیمارستانی می گذرانند. از اینرو استدلال عدم گذراندن دوره ی کاروزی و واحدهای بیمارستانی، برای دانشجویان دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی، محلی از اعراب ندارد!

7- به استناد ماده 2 آیین نامه تاسیس و اداره امور آزمایشگاههای پزشکی، ابلاغیه سال 1392، متخصصین ژنتیک پزشکی مسوول فنی آزمایشگاههای ژنتیک پزشکی، در آزمایشگاههای مربوطه، آزمایش را روی نمونه های حاصل از بدن انسان برای تشخیص و مراقبت و بررسی تاثیر درمان انجام می دهند. با ذکر این نکته که انجام فعالیت های بالینی و تفسیر نتایج آزمایش ها، بر عهده ی پزشک معالج می باشد، از اینرو متخصصان یاد شده جز در مورد مشاوره ی ژنتیک که از وظایف اصلی دانش آموختگان این رشته می باشد، هیچ گاه وارد عرصه ی بالین بیمار نگردیده و نتایج آزمایشگاه را نیز تفسیر نمی نمایند. از اینرو تعیین شرطِ داشتن مدارک قبلی در عرصه ی بالین برای این متخصصین، شرطی غیر منطقی و نا متناسب است.

8- بر اساس ماده 1 ، آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان حرفه های پزشکی و وابسته مصوب 30/4/1378 هیئت وزیران و به استناد‌تبصره ماده (24) قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران- مصوب 1374، فارغ التحصیلان رشته ی ژنتیک پزشکی جزء حرف پزشکی شمرده شده است و نیز صدور فعالیت حرفه ای آنها توسط وزارت بهداشت صورت می گیرد.

براساس موارد یاد شده، مصوبه ی جدید سازمان نظام پزشکی، در عین مغایرت با قوانین و آیین نامه­های یاد شده، ضمن به کنار راندن تعداد زیادی از متخصصان ژنتیک پزشکی کشور از عرصه­ی خدمت رسانی و نیز با هدر­دادن سرمایه­های انسانی و مادی و معنوی کشور عزیزمان ایران، حق مشروع و قانونی این دانشجویان و فارغ التحصیلان را تضییع می­نماید و در نتیجه دلسردی، سرخوردگی و اعمال تبعیض بین دانشجویان و کلیه متخصصان ژنتیک پزشکی را در پی خواهد داشت.

با توجه به مستندات فوق، نامه­های اعتراضی و مستدل انجمن ژنتیک پزشکی، مدیران گروه­های ژنتیک پزشکی دانشگاه­های کشور، اساتید گروه های ژنتیک پزشکی دانشگاه­های کشور و دانشجویان دوره دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی و دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته­‌های مرتبط در وزارت بهداشت به سازمان نظام پزشکی ارسال شده است.

و من الله توفیق الامور


کد خبرنگار : 86