تاریخ : 1397,چهارشنبه 09 آبان12:59
کد خبر : 288592 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

پشت پرده‌ی اعتراضی که دانشجویان را از خواب و خوراک انداخته است؛

گلایه متخصصین ژنتیک پزشکی از نظام پزشکی چیست؟

روز شنبه متخصصین ژنتیک پزشکی در اعتراض به عدم ارائه ی شماره نظام پزشکی از طرف سازمان نظام پزشکی تجمعی در برابر این سازمان برگزار کردند. بررسی ها نشان می دهد این اولین باری نیست که سازمان نظام پزشکی از اعطای شماره ی نظام پزشکی به فارغ التحصیلان این رشته خودداری می نماید.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سال 1395 سازمان نظام پزشکی از اعطای شماره نظام پزشکی به فارغ التحصیلان ژنتیک پزشکی و هفت رشته ی دیگر خودداری می کند. که با توجه به اعتراضات دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته سازمان نظام پزشکی با عقب نشینی مجبور به اعطای شماره نظام پزشکی به این افراد می شود.

عدم اختصاص شماره ی نظام پزشکی به این گروه از فارغ التحصیلان مربوط به مصوبه ی جدیدی از سوی شورایعالی سازمان نظام پزشکی کشور است که بر طبق آن از اعطای شماره نظام پزشکی به آن دسته از فارغ التحصیلان دوره دکتری تخصصی (PhD) رشته ژنتیک پزشکی وزارت بهداشت، که مقاطع تحصیلی قبلی (کارشناسی وکارشناسی ارشد) خود را در دانشگاه های تابعه وزارت علوم گذرانده اند، سلب شده است.

یکی از فارغ التحصیلان ژنتیک پزشکی در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: «سه چهار ماه است که نظام پزشکی از اعطای شماره نظام پزشکی به فارغ التحصیلان علوم آزمایشگاهی خودداری می کند، این در حالی ست که طبق قانون نظام پزشکی این سازمان موظف است به این هر گروه از فارغ التحصیلان آزمایشگاهی با توجه به رشته ی مورد نظر شماره ی نظام پزشکی صادر نماید.»

بیشتر بخوانید//تجمع متخصصین ژنتیک مقابل نظام پزشکی +عکس

طبق مصوبه 16/08/1383 مجلس شورای اسلامی، کلیه‌ اتباع‌ ایرانی‌ پزشک‌، دندانپزشک‌، دکتر داروساز و متخصصین‌ و دکترای‌ علوم‌ آزمایشگاهی‌ (حرفه‌ای‌ یا متخصص‌) تشخیص‌ طبی‌ و لیسانسیه‌های‌ پروانه‌دار گروه‌ پزشکی‌ به‌ استثناء گروه‌ پرستاران‌ می‌توانند عضو سازمان‌ باشند. بر طبق ماده 3 و 4 از آئین نامه تاسیس و اداره امورآزمایشگاه های تشخیص پزشکی، رشته ژنتیک پزشکی از رشته های دکترای علوم آزمایشگاهی تخصصی است و عضویت این افراد در قانون یاد شده به شفافیت ذکر شده است.

در این میان وزارت بهداشت نیز با توجه به این که بر اساس ماده 10 برنامه آموزشی (کوریکولوم) دوره ی دکتری تخصصی رشته ژنتیک پزشکی مصوب شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مورخ 17/09/1388، فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد گرایش های مختلف زیست شناسی از جمله ژنتیک، علوم سلولی و مولکولی و بیوشیمی حائز شرایط ورود به دوره دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی می باشند، از این فارغ التحصیلان حمایت کرده است.

علاوه بر آن دانشجویان دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی  وزارت بهداشت، براساس معیارهای مصوب و مشخص وزارت بهداشت، از طریق آزمون های چند مرحله ای و روش مند در دوره دکتری تخصصی گزینش می شوند. دانشجویان یاد شده این دوره را بر طبق کوریکولوم تحصیلی دکتری تخصصی ژنتیک پزشکی مصوب شورای عالی علوم پزشکی وزارت بهداشت می گذرانند، که در این کوریکولوم، صلاحیت فعالیت حرفه ای این دانشجویان تایید شده است.

با این تفاسیر سازمان نظام پزشکی با توجه به مشخص بودن قوانین طی چند ماه گذشته از ارائه ی شماره ی نظام پرشکی به متخصصین این حوزه با استناد به قوانین داخلی خود اجتناب می ورزد. هر چند این سازمان به صورت یک ارگان غیردولتی در حال فعالیت است با این حال حق ندارد قوانینی را تنظیم نماید که با قوانین بالادستی از جمله قوانین مجلس و وزارت بهداشت در تضاد باشد.

این گونه برخورد با فارغ التحصیلان این رشته ها نه تنها باعث سردرگمی و دلسردی فارغ‌التحصیلان، بلکه موجب ناامیدی در دانشجویان این رشته نیز می گردد و باعث آسیب زدن به فعالیت های علمی این دانشجویان می شود.

* گزارش از امین خلیق


کد خبرنگار : 17