تاریخ : 1397,چهارشنبه 16 آبان22:04
کد خبر : 289507 - سرویس خبری : یادداشت

عبدالله عبداللهی

درباره انتخابات میاندوره‌ای در آمریکا

حالا امروز انتخابات برگزار و نتایج آن تقریباً مشخص است. جمهوری خواهان در سنا کرسیهای بیشتری نسبت به قبل کسب کرده و 51 درصد از کرسیها را به خود اختصاص داده‌اند؛ و البته دموکراتها در مجلس نمایندگان صاحب اکثریت شده‌اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: عبدالله عبداللهی// بعد از اردیبهشت امسال و خروج ترامپ از برجام و آغاز یک سری اقدامات تحریمی جدید علیه ایران، وقتی از برنامه دولت آقای روحانی برای مواجهه با وضعیت نسبتاً جدید صحبت می‌شد، بعضاً می‌شنیدیم که برخی مسئولان در دولت عملاً به جای آنکه به فکر اتخاذ تدابیری در داخل باشند، این بار چشم به انتخابات میاندوره‌ای در آمریکا دوخته‌اند تا انتخابات آبان(همین انتخاباتی که امروز در جریان است) یک پیروزی بزرگ برای دموکراتها رقم بزند و آنها از طریق مجلس نمایندگان و سنا دست ترامپ را بویژه علیه برجام ببندند!

حتی به صورت غیررسمی(اینجور اخبار معمولاً به صورت رسمی تایید نمیشود) گفته می‌شد جان کری در دیدارش با ظریف، به او درباره انتخابات آبان ماه و پیروزی دموکراتها امیدواری داده.

حالا امروز انتخابات برگزار و نتایج آن تقریباً مشخص است. جمهوری خواهان در سنا کرسیهای بیشتری نسبت به قبل کسب کرده و 51 درصد از کرسیها را به خود اختصاص داده‌اند؛ و البته دموکراتها در مجلس نمایندگان صاحب اکثریت شده‌اند.

با توجه به سیستم قانونگذاری و تصمیم‌گیری در آمریکا که لوایح و قوانین باید از هر دو مجلس عبور کند، این نتیجه هرچند  کار را در داخل آمریکا پیچیده و در برخی امور گره خواهد زد، اما تا آنجا که مربوط به ایران است، یک نتیجه بیشتر ندارد و آن اینکه هیچ محدودیت قابل توجهی نمی‌تواند حتی در ظاهر کار برای ترامپ ایجاد کند.

می‌دانیم که دموکراتها نیز در کلان سیاستهایشان تفاوتی با جمهوری خواهان  ندارند اما حتی اگر خوش‌باوری برخی دولتیها را بپذیریم، باز هم اتفاقی رخ نمی‌دهد چرا که اگر دموکراتها میخواستند دردسرهای بزرگ برای ترامپ ایجاد کنند، باید دوسوم مجلس نمایندگان را حداقل از آن خود می‌کردند. هرچند در این صورت هم به دلیل عدم دراختیار داشتن سنا، اتفاق آنچنانی رقم نمی‌خورد.

البته بعید می‌دانم برای آنها که از اردیبهشت تا آبان 97 را گرم در تخیلات خود راجع به آمریکا بوده و زمان را اینگونه از دست دادند، تنبه خاصی ایجاد شود. احتمالاً حالا برخی در دولت اینگونه وقت را مدیریت خواهند کرد که بگویند حالا تا 2020 و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صبر کنیم!


کد خبرنگار : 28