تاریخ : 1397,پنجشنبه 24 آبان14:45
کد خبر : 290537 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

معاون آموزشی وزارت بهداشت؛

آیین نامه فعالیت اساتید علوم پزشکی در مناطق آمایشی تدوین شد

معاون آموزشی وزارت بهداشت از تدوین نحوه فعالیت اساتید علوم پزشکی در مناطق آمایشی خبر داد و گفت: به این منظور اساتید می توانند در یک منطقه آمایشی در چند دانشگاه فعالیت کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، دکتر باقر لاریجانی در نشست سالانه مراکز مطالعات و دفاتر توسعه آموزش علوم پزشکی که امروز ۲۴ آبان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، افزود: با تدوین آیین نامه فعالیت استادان در مناطق آمایشی و ایجاد گروه های مناطق آمایشی علوم پزشکی یک استاد می تواند در مناطق آمایشی در دانشگاه های مورد نیاز درس بدهد. این کار موجب تنظیم منابع و شکل دهی به افق یک منطقه آمایشی می شود.

وی گفت: شبکه EDC ها و EDO ها که شامل ۶۰۰ مرکز و دفتر توسعه آموزش علوم پزشکی در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور هستند موتور محرکه ای برای پیشبرد آموزش علوم پزشکی هستند.

لاریجانی افزود: ۲۵۰ هزار دانشجو با ۱۹ هزار عضو هیئت علمی در ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی تحصیل می کنند که ظرفیت بسیار خوبی را در کشور ایجاد کرده است. وقتی به کشورهای اطراف یا کمی دورتر می نگریم متوجه می شویم که ظرفیت بالای ایران در علوم پزشکی با این کشورها قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به فعالیت دانشگاه های علوم پزشکی در جذب دانشجوی خارجی گفت: بیش از ۲ هزار دانشجوی خارجی در کشور تحصیل می کنند و دانشگاه ها در زمینه جذب این دانشجویان تازه کار هستند اما می توانند جایگاه خود را ارتقاء ببخشند.

جایگاه ایران در رتبه بندی های علمی دنیا
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به جایگاه ایران در رتبه بندی های علمی دنیا افزود: رتبه تولید علم ایران در علوم پزشکی ۱۷ است و در شاخص نوآوری نیز رتبه ما در حال رشد بوده و با ۳۱ پله رشد به رتبه ۷۵ در سال ۲۰۱۷ رسیده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در سه چهار سال اخیر یک نگاه استراتژیک و آینده نگارانه برای آموزش علوم پزشکی در نظر گرفته شده است. مصوبه آمایش سرزمین علوم پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ساختار آموزش عالی را در این حوزه شکل داده است و دیگر هر جایی هر رشته ای را می خواهد نمی تواند بدون چارچوب آن را تصویب کند و نظام آموزشی به یک هارمونی رسیده است.

لاریجانی افزود: رئیس جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت علوم و دانشگاه آزاد توصیه کرد که از مدل آمایش سرزمین علوم پزشکی الگو بگیرند اما هنوز هیچ حوزه ای در کشور نتوانسته آمایش خود را مستقر کند. البته حوزه علوم پزشکی نیز چالش های خود را داشت.

وی با اشاره به ماموریت گرایی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: دانشگاه های کوچک با ماموریت گرایی می توانند در یک هدف خاص بدرخشند و به تدریج موفق شوند.

معاون وزیر بهداشت با انتقاد از بی توجهی به اسناد بالادستی گفت: یک اشکالی که وجود دارد این است که نقشه جامع علمی کشور با نظرخواهی از ۵۰۰ نفر تهیه شد اما ایرادی که در کشور وجود دارد این است که سند تهیه می شود یک جلد قشنگ می شود و می رود در کتابخانه شاید روزی یک دانشجویی آن را ورق بزند. در حالی که نظرنقشه علمی کشور اولویت های حوزه سلامت را تعیین می کرد و ما آن را در طرح تحول و نوآوری علوم پزشکی پیاده کردیم.

طراحی سند توسعه علمی مناطق آمایشی برای ۵ سال آینده
وی از طراحی سند توسعه علمی مناطق آمایشی برای ۵ سال آینده خبر داد و گفت: بخشی از این کار انجام شده است و با وجود اینکه حوزه های مختلف کمتر به وحدت نظر می رسند اما اکنون حوزه های درمان، آموزش و غیره به این نتیجه رسیده اند که باید بدانیم چقدر نیروی متخصص نیاز داریم. این کار در رشته های جدید سخت تر است و در حال استخراج میزان نیروی انسانی حوزه های جدید هستیم.

لاریجانی گفت: دانشگاه ها در حال طراحی سند توسعه منطقه ای در ۵ سال آینده هستند و باید ۷۰ درصد نیروهای متخصص خود را در منطقه خودشان تربیت و جذب کنند و وقتی بدانند در ۵ سال آینده چه میزان نیاز دارند یک موافقت اصولی یک جا دریافت می کنند.

وی با اشاره به راه اندازی مراکز سنجش آموزش پزشکی در مناطق آمایشی گفت: این مراکز موجب صرفه جویی بسیار زیاد در برگزاری آزمون ها به صورت الکترونیک شده است و امیدواریم به زودی بتوانیم تمام امتحانات را به صورت الکترونیک برگزار کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره فعالیت دانشگاه علوم پزشکی مجازی و همکاری دانشگاه ها با این مرکز گفت: دانشگاه ها می توانند تمامی دروس غیر بالینی و غیر آزمایشگاهی خود را به صورت مجازی ارائه کنند و باید با همکاری بیشتر با این دانشگاه دروس را بارگذاری کنند.

تا پایان سال ۹۷ تمام دروس بازنگری می شوند
وی افزود: بازنگری رشته پزشکی عمومی به یک برنامه درسی ارتقاء یافته یکی از مهمترین کارهایی بود که انجام شد و تا پایان سال ۹۷ باید تمام دروس بازنگری شوند.

لاریجانی گفت: برنامه ریزی برای نیازسنجی ۱۰ ساله نیروی انسانی در حال انجام است و مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی نیز می تواند با ارتباط بیشتر با مراکز توسعه آموزش در این زمینه همکاری کند.

وی از مراکز مطالعات توسعه آموزش علوم پزشکی به عنوان مغز متفکر دانشگاه های علوم پزشکی نام برد و گفت: مراکز مطالعات می توانند پیشران توسعه آموزش باشند و با شبکه ای که وجود دارد اساتید و دانشجویان علاقمند را بهم متصل کنند با بتوانند با تکنیک های جدید آموزشی آنها را آشنا کنند. مراکز مطالعات باید ترجمان طرح تحول و نوآوری علوم پزشکی را در دانشگاه ها اجرا کنند.