تاریخ : 1397,یکشنبه 27 آبان12:46
کد خبر : 290845 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

کشتی ترزا می به گِل نشست

چالش های ترزا می، نخست وزیر بریتانیا برای به نتیجه رسیدن برگزیت تمامی ندارد تنها چند ساعت پس از کسب توافق نهایی بر سر پیش‌نویس توافق برگزیت بین دولت بریتانیا و کمیسیون اروپا، «دومینیک راب»، وزیر برگزیت دولت محافظه کار این کشوراز سمت خود استعفا کرد و این موضوع می‌رفت تا موقعیت ترزا می را شکننده‌تر از همیشه کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خراسان، دومینیک راب گفته است که «نمی‌تواند با وجدان آسوده از توافق‌های ترزا می با اتحادیه اروپا برای خروج بریتانیا از این اتحادیه حمایت کند.» پیش از او معاون وزیر در وزارتخانه امور ایرلند شمالی به همین دلیل از سمت خود استعفا کرده بود و ساعاتی بعد نیز وزیر کار و امور بازنشستگی کناره‌گیری خود از کابینه را اعلام کرد.

به این ترتیب «شیلش وارا»، وزیر امور ایرلند شمالی در دولت بریتانیا، «استر مک وی»، وزیر کار و بازنشستگی و «سوئلا براورمن»، وزیر مشاور در امور برگزیت نیز از جمله افرادی هستند که طی روزهای گذشته از سمت خود استعفا کرده اند.

«می» با اشاره به استعفای وزیران ناراضی کابینه خود طی روزهای اخیر گفت: «متوجه هستم که برخی با این توافق مخالف باشند ولی ما سعی کردیم به بهترین توافق با توجه به محدودیت‌ها دست پیدا کنیم.» او در کنفرانس خبری شامگاه پنج‌شنبه گفت: « از همان آغاز در مقام نخست وزیر می‌دانستم برای مردم بریتانیا چه می خواهم. به همین دلیل در مذاکرات برگزیت با دقت لازم به مسائل مرزی و حفظ منافع تجاری و اقتصادی بریتانیا توجه کردیم. توافق اخیر تمام جوانب برای حفظ منافع مردم بریتانیا را در نظر گرفته است.» ترزا می با این همه انتخاب‌های زیادی طی روزهای آینده برای ماندن در قدرت ندارد.

وی باید نمایندگان پارلمان بریتانیا را درباره توافق جدید قانع کند، کاری که با توجه به انتقادات گسترده علیه او آسان به نظر نمی‌رسد. قرار است رهبران اتحادیه اروپا برای تایید توافق برگزیت روز ۲۵ نوامبر (چهارم آذر) با یکدیگر دیدار کنند. در همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) که سال ۲۰۱۶ برگزار شد ۵۲ درصد رای‌دهندگان به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸ درصد به باقی ماندن در آن رای دادند.

این در حالی است که به گزارش یورونیوز، مطابق آخرین نظرسنجی‌ها ۵۴ درصد از شهروندان بریتانیا با برگزیت مخالف اند و تنها ۳۱ درصد آن ها خواستار جدایی کشورشان از اتحادیه اروپا هستند.