تاریخ : 1397,دوشنبه 05 آذر19:46
کد خبر : 291906 - سرویس خبری : زنان

ویژه‌نامه «ندای دختران ایران» دفتر تحکیم وحدت رونمایی شد

اولین شماره از ویژه‌نامه « ندای دختران ایران» که به مسئله «حضور اجتماعی زنان» پرداخته است با حضور تعدادی از اعضای اتحادیه دفتر تحکیم وحدت و خبرنگاران رونمایی شد.

به گزارش سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دفتر خواهران اتحادیه دانشجویی دفتر تحکیم وحدت اخیرا در حوزه‌ زنان، اقدام به انتشار ویژه نامه نشریه ندا، که به صورت تخصصی به مسائل زنان می‌پردازد، کرده که این ویژه نامه، اولین و تنها ویژه نامه تخصصی و سراسری در دانشگاه ها در مسائل زنان است و اولین شماره از آن در ۲۰۰۰ نسخه در دانشگاه هایی از سراسر کشور منتشر خواهد شد.

ندای دختران ایران در این شماره از ویژه نامه خود به مسئله «حضور اجتماعی زنان» پرداخته است که نشست رونمایی از آن هم در محل دفتر این اتحادیه با حضور سه نفر از اعضای شورای سیاست‌گذاری نشریه برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیده‌نرگس حسینی مسئول خواهران دفتر تحکیم وحدت در رابطه با هدف از انتشار این نشریه گفت: خلا کار تخصصی در فضای موجود به خصوص در دانشگاه ها در حوزه مسائل زنان، علت اصلی انتشار ویژه نامه نداست. ما در شرایطی هستیم که فعالان حوزه زنان، چه در نهادهای حاکمیتی همچون معاونت امور زنان و خانواده و فراکسیون زنان مجلس و چه در نهادهای غیر رسمی، نگاهی سیاست زده به مسائل زنان دارند یا رویکرد آنان هیچ سنخیتی با هویت حقیقی زنان ندارد و آن ها نهایتا به دنبال مردواره کردن زنان هستند. در این رویکردها آنچه که فراموش شده خود «زن» است.

معصومه زورمند مدیر مسئول و سردبیر نشریه ندا و مسئول سابق خواهران اتحادیه، در رابطه با علت پرداختن اولین ویژه نامه به موضوع حضور اجتماعی زنان هم در این نشست گفت: از یک سو زنان و مردان مذهبی و بعضا حزب اللهی هنوز به لزوم حضور زنان در جامعه به معنای حقیقی کلمه معتقد نیستند و از سوی دیگر، بعضی جریانات سیاسی که خود را روشنفکر و مدرن معرفی می‌کنند، زنان را با ظاهر حضور اجتماعی، ابزار اهداف مغرضانه خود قرار داده‌اند و الگویی که می‌توانست در مترقی ترین حالت خود پیاده شود و اثرگذاری زنان در آن به اوج خود برسد، اکنون به الگویی نازل محدود شده است.

وی در رابطه با رویکرد نشریه افزود: تلاش ما بر این بوده که این مکتوب را، نه به تاسی از جریان خشک سنتی و نه به تاسی از جریان مهلک فمینیستی بلکه مبتنی بر هویت حقیقی زنان و با هدف استفاده حداکثری از استعدادهای شگرف آنان در جهت پیشرفت جوامع، تدوین نماییم.

در ادامه این نشست زهراسادات رضوی علوی، عضو شورای سیاستگذاری نشریه ندا و مسئول اسبق خواهران این اتحادیه، به تیتر «زنان، رهبران جامعه» پرداخت: ما معتقدیم زنان، راهبری جامعه را برعهده دارند؛ چرا که این زنان هستند که با ورود خود به یک عرصه می‌توانند تمام خانواده را نیز با خود همراه سازند و از این رو اندیشه آنان در جامعه ضریب دوچندان می‌یابد.

وی ادامه داد: امام خمینی می‌فرمایند «بانوان، رهبر نهضت ما هستند، ما دنباله‌ی آنها هستیم. من شما [بانوان] را به رهبری قبول دارم.» و همچنین مقام معظم رهبری هم  می‌فرمایند«اصلاح جامعه با اصلاح زنان است.» این جملات، نشان دهنده‌ توانایی عظیم زنان در راهبری مسیر جامعه است. جالب این جاست که برخی به این تیتر خرده گرفتند و اتفاقا ما این تیتر را تلنگری به افکار غلط شکل گرفته در جامعه می‌دانیم که شناخت صحیحی از هویت موثر زنانه ندارند.

در ادامه این نشست حسینی با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده برای انتشار این نشریه که تمامی آن ها از دانشجویان دختر دانشگاه ها بوده‌اند خاطر نشان کرد که:« ما سعی کردیم به ابعاد مختلف موضوع حضور اجتماعی زنان بپردازیم؛ از جمله عرصه های حضور که از دیدگاه ما در حال حاضر تقلیل یافته‌اند. به موانع پیدا و پنهان حضور متعالی زنان در جامعه پرداخته‌ایم که شاید کمتر جایی از این زاویه به آن ها نگاه کرده باشند. همچنین حضور در مناصب سیاسی که یکی از پرچالش‌ترین مسائل امروز است با رویکردی نوین در این نشریه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: این مکتوب علاوه بر مقاله های مختلف دارای بخش های متنوعی است؛ از جمله «رصد دانشگاه» که در آن به بررسی نشریات دانشگاهی حوزه زنان و رویکردهای متفاوت آن ها پرداخته‌ایم. ان شاالله بنا داریم ویژه نامه های «ندا» به صورت مداوم در هر ترم تحصیلی منتشر شود. همچنین ان شاالله به زودی در یک نشست تخصصی به تشریح موضوع حضور اجتماعی زنان از دیدگاه اساتید صاحب نظر خواهیم پرداخت.