تاریخ : 1397,دوشنبه 12 آذر14:48
کد خبر : 292791 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در میزگرد «آرمانخواهی تشکل های دانشجویی در دهه چهارم انقلاب» چه گذشت؟

خضریان: نمی‌توان ادعای انجمن‌اسلامی داشت و رفتاری دیگر کرد/ سلیمی: جنبش دانشجویی نق‌نمی‌زند/ مظاهری: نیازمند پوست‌اندازی هستیم

اصل نامگذاری انجمن های اسلامی دانشجویان به این دلیل بود که جمعی از دانشجویان مسلمان گفتند ما تنها نمی خواهیم جمعی از دانشجویان مسلمان باشیم، ما می خواهیم جمعی از دانشجویان مسلمانی باشیم که فعالیت اسلامی می کنیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته نشستی با عنوان «کدام انجمن اسلامی؟» با سخنرانی علی خضریان فعال سیاسی رسانه ای و میزگردی با عنوان «آرمان خواهی جنبش دانشجویی در دهه چهارم انقلاب اسلامی» با حضور محمدامین سلیمی دبیر سابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی، ابولفضل مظاهری دبیر سابق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و امین سردارآبادی دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی در سالن آمفی تئاتر دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل این دانشگاه برگزار شد.

خضریان: نمی‌توان ادعای انجمن اسلامی داشت اما رفتاری دیگر کرد
در ابتدای این مراسم علی خضریان به بررسی تاریخچه انجمن های اسلامی پرداخت و گفت: اگر بخواهیم معیارهای انجمن اسلامی دانشجویان را شناسایی کنیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه مشخص کنیم انجمن‌های اسلامی دانشجویان در چه سالی و چطور تاسیس شده و برای چه تاسیس شده است. در سال 1321 زمانی که اولین انجمن اسلامی دانشجویان در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران تاسیس شد و وقتی خاطرات افرادی را که جزو موسسان انجمن اسلامی بودند، مرور می‌کنیم نکات جالب توجهی یافت می‌شود. بطوریکه در خاطراتشان آمده است بچه‌های دانشکده پزشکی زمانی که در میان روز برای صرف نهار و اقامه نماز می خواستند وقتی را تعیین کنند، به دلیل اینکه کلاس‌های دانشکده پزشکی فشرده بود فرصت کافی برای اینکه بخواهند برای صرف نهار و اقامه نماز به خوابگاه و منازلشان مراجعه کرده و دوباره به دانشگاه برگردند وجود نداشت. از آنجایی که مسجد دانشگاه تهران در آن سال‌ها هنوز ساخته نشده بود، به ناچار نماز جماعت را در راهروها و زیرپله‌های دانشکده اقامه می کردند و هر روز مورد تمسخر و اذیت و آزار جریان چپ مارکسیستی در دانشگاه قرار می گرفتند.

وی در ادامه با پیرامون نامگذاری انجمن اسلامی دانشجویان گفت: انتخاب عنوان انجمن اسلامی دانشجویان به این دلیل بود که جمعی از دانشجویان مسلمان گفتند ما تنها نمی خواهیم جمعی از دانشجویان مسلمان باشیم، ما می خواهیم جمعی از دانشجویان مسلمانی باشیم که فعالیت اسلامی کنیم و به همین دلیل نام انجمن اسلامی دانشجویان را به جای انجمن دانشجویان مسلمان برای خود انتخاب کردند.

خضریان با بیان اینکه وقتی به خاطرات فعالان دانشجویی آن زمان مراجعه می کنیم یک دغدغه بسیار پر رنگ است و آن هم تلاش برای انجام امور دینی از جمله اقامه نماز در دانشگاه و این انگیزه اصلی تاسیس انجمن اسلامی شده است؛ حال سوال اینجاست که آن کسانی که در زمان حاضر با انتشار بیانیه ای به اسم انجمن اسلامی در پردیس هنرهای همین دانشگاه تهران نسبت به راه اندازی نمازخانه بیانیه اعتراضی می دهند چه نسبتی با اصالت انجمن های اسلامی دارند؟

او ادامه داد: دهه ی سی نماد آن است که جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران که بخش عمده ای از آن دانشجویان انجمن اسلامی بودند در بازه ای از زمان که عمده ی جریان روشنفکری و  همسو با دولت آقای مصدق بعد از کودتا یا سکوت اختیار کرده بود و یا با دولت کودتا همراه شد، جنبش دانشجویی در مقابل روشنفکری ورود می کند و در واقع به دو مورد اعتراض می نماید  و نسبت به کودتا و ورود خارجی ها معترض است.

او گفت: برخی خبرها دانشگاه ها را به واکنش واداشت، بازگشایی سفارت انگلیس، حضور تیمی از آمریکا برای بررسی نفت، محاکمه مصدق و همکارانش و در نهایت خبر حضور نیکسون در ایران ؛ فهم غلط دولت از انتظارات افکار عمومی و فهم غلط دولت از محبوبیت دکتر مصدق در میان افکار عمومی موجب منتشر شدن این اخبار شد. در واقع دولت کودتا فکر می کرد که محبوبیت مصدق به خاطر رابطه با آمریکا است چرا که مصدق در زمان خود نیم نگاهی نیز به ارتباط با آمریکا داشت. اما نکته ی مهمی که دولت کودتا نداشت تامین منافع ملی بود.

علی خضریان در پایان گفت: نمی توان ادعای انجمن اسلامی داشت اما در عمل رفتاری غیر از اصولی که بر مبنای آن به وجود آمده است را از خود نشان داد.

سلیمی: جنبش دانشجویی نق نمی زند
پس از این نشست میزگرد «آرمان خواهی جنبش دانشجویی در دهه چهارم انقلاب اسلامی»آغاز گردید، محمدامین سلیمی دبیر سابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی پیرامون این موضوع گفت: بحثی که وجود دارد این است که برخی تشکل‌ها آخرین تحولات شیطان پرستی و یا مثلا جنبش وال استریت را می‌دانند، ولی از وضعیت کارگران شهر مجاور خود بی خبر هستند با این وجود این کاریکاتوری عمل کردن تشکل‌ها موجب می‌شود که مرگ بر آمریکا گفتن آن‌ها هم نگیرد.

او افزود: مدل صحیحی از عدالتخواهی در جمهوری اسلامی نداریم و بنده نمی‌دانم به یک عدالتخواهی بی آسیب و بی آفت که حصول به نتیجه شود چگونه است با این وجود هر چه در مورد آن فکر می‌کنم مدل خاصی دست من را نمی‌گیرد. جنبش دانشجویی به جایی رسیده که نق نمی‌زند، چون راهکار‌های ایجابی برای عدالتخواهی در برخی مسائل را به دست آورده مثلا در مسائل به صورت حقوقی و تخصصی ورود پیدا می‌کند.

سلیمی گفت: اینکه نمایندگان جنبش دانشجویی به هفته تپه بروند و بعد یکی دو ماه حقوق کارگران این کارخانه را بدهند این حل مسئله نیست بلکه حل مشکل است با این وجود دست بچه‌های ما در اصلاح نظام اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور باید پر باشد.

سرداری: تشکل ها به تستر غذا شبیه شده اند
همچنین امین سردارآبادی، دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی در این نشست گفت: احساسی که بنده در تشکل‌ها می‌بینم این است که می‌گویند تشکل هر چه رادیکال‌تر بهتر است.

او ادامه داد: جریان دانشجویی اگر می‌خواهد در مطالبه گری به نتیجه برسد قطعا باید وقت بگذارد، اما بحثی که وجود دارد این است که امروز تشکل‌های ما بیشتر شبیه تستر غذا شده اند و می‌خواهند به هر کاری دست بزنند. از این رو معتقدم جریان دانشجویی ابتدا باید قله اول را فتح کند و بعد برای فتح قله بعدی هدف گذاری نماید، ولی بنده این مدل را نمی‌بینم.

مظاهری:نیازمند پوست اندازی و نوگرایی در ساختار‌های حکومت هستیم
ابوالفضل مظاهری، دبیر اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در این میزگرد گفت: جنبش دانشجویی به خاطر آرمان‌ها و ایده آل‌ها به وجود آمد با این وجود استقلال و عدالت مهمترین آرمان‌های این جنبش بوده و الان هم همین گونه است و این طور نیست که این آرمان‌ها گم شوند البته تکنیک‌ها و نوع مبارزه تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه جریان دانشجویی از مطالبات مردمی دور افتاده، ولی درک بچه‌ها در دهه ۹۰ نسبت به محیط خود بیشتر شده افزود: جنبش دانشجویی باید شرایط زمانی و محیطی خود را بشناسد و براساس آن عمل کند، اما بحثی که وجود دارد این است که امروز این جنبش براساس اقتضائات دهه ۷۰ و ۸۰ برنامه ریزی می‌کند از این رو انتظار هم دارند که نتیجه بگیرند.

مظاهری از شفافیت و جوان گرایی به عنوان دو مطالبه جنبش دانشجویی نام برد و افزود: باید جوان گرایی در چینش به کار گرفته شود تا آن‌ها بتوانند ادبیات نسل جوان را بفهمند در هر حال ما با نسلی از مسئولان مواجهیم که درکی از ادبیات نسل جوان ندارند از این رو نمی‌توانیم به یک ادبیات مشترک برسیم.

دبیر اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: پس از گذشت چهل سال از عمر انقلاب نیازمند پوست اندازی و نوگرایی در ساختار‌های حکومت هستیم، ولی ما در اصول با کسی شوخی نداریم. معتقدم باید در نوع کنش و رفتار مسئولان نوگرایی اتفاق بیفتد.


کد خبرنگار : 86