تاریخ : 1397,سه شنبه 13 آذر15:33
کد خبر : 292927 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

در مناظره ابراهیم خدایی و عبدالرسول عمادی با موضوع «مافیای کنکور» مطرح شد؛

۵ درصد از سود موسسات کنکور متعلق به آموزش و پرورش است/ زور مافیای کنکور بر قانون مصوب مجلس می‌چربد

عمادی در خصوص مافیای کنکور گفت: مافیای کنکور وجود دارد و معتقدیم اگر قانون سنجش و پذیرش کنکور اجرا شود می‌تواند تب کنکور را کنترل کند. این جریان ناسالم که از مافیای کنکور یاد می‌کنیم برای هر فعالیت ناسالم استفاده می‌شود و در بحث کنکور شکل گرفته است.

به گزارش سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مناظره درباره مافیای کنکور صبح امروز با حضور عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش و ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد.

۵درصد از سود موسسات کنکور متعلق به آموزش و پرورش است/زور مافیای کنکور بر قانون مصوب مجلس می‌چربد

وقتی جریان بزرگی مانند کنکور را داریم، تب کنکور کاهش پیدا نمی‌کند و مافیا فعال‌تر می‌شوند
عمادی در این نشست اظهار کرد: امروز، مناظره به معنای اصطلاحی مد نظر نیست بلکه مشارکتی در پیشبرد بحث است؛ ما و وزارت علوم در پیش بردن مصوبه مجلس، حضور و مشارکت داریم و امیدواریم بحث مفیدی را برای تنویر افکار عمومی پیش ببریم.

وی در پاسخ به این پرسش که مافیای کنکور چه کسانی هستند، گفت: کنکور یک واقعیتی است که چندین دهه است توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود اما در کنار برگزاری کنکور، فعالیت‌هایی برای ورود به کنکور همیشه در جریان بود.

عمادی اضافه کرد: بخشی از فعالیت‌های ذکر شده سالم است و مؤسساتی تشکیل شده و نسبت به تدوین کتب و برگزاری آزمون اقدام می‌کنند اما در کنار آن، فعالیت‌ها و رقابت‌های ناسالم است که ما تعبیر به مافیای کنکور کنیم؛ این مافیای کنکور به افزایش هزینه‌ها، استرس و فضای ناسالم منجر  می‌شود و تا زمانی که از شدت و حدت کنکور کاسته نشود، همچنان فضای ناسالم وجود دارد.

وی ادامه داد: به دلیل گردش مالی سنگین در جریان کنکور، اقدام به تبلیغات ناسالم در فضای عمومی، شهرها و به ویژه رسانه ملی صورت می‌گیرد که باید رسانه ملی پالایشی نسبت به تبلیغات انجام دهد؛ البته در این راستا نشست‌ها و نامه نگاری با رسانه ملی شده است.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش افزود: مافیای کنکور وجود دارد و معتقدیم اگر قانون سنجش و پذیرش کنکور اجرا شود می‌تواند تب کنکور را کنترل کند.

عمادی در خصوص مافیای کنکور گفت: این جریان ناسالم که از مافیای کنکور یاد می‌کنیم برای هر فعالیت ناسالم استفاده می‌شود و در بحث کنکور شکل گرفته است.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به قانون سنجش و پذیرش کنکور که در سال ۹۲ تصویب شد، اشاره کرد و افزود: روح قانون سال ۹۲ پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی است که سه شیوه دارد؛ در شیوه اول ورود دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی مطلق است و حداقل ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از این طریق یعنی کارنامه امتحان نهایی صورت می‌گیرد؛ در شیوه دوم، سوابق تحصیلی به علاوه نمرات آزمون عمومی و شیوه سوم، سوابق تحصیلی به علاوه آزمون عمومی و تخصصی است.

وی با بیان اینکه هدف از قانون سنجش و پذیرش دانشجو این بود که اثرات کنکور از سر دانش‌‌آموزان کم شود، اضافه کرد: سال ۹۵ یک اصلاحیه در قانون سنجش و پذیرش دانشجو صورت گرفت که برای تعدادی از دروس متوسطه امتحان نهایی گرفته شود و همه دروس نباشد چون معقول نبود که همه دروس باشد و اثرات روانی بر دانش‌آموزان داشت اما اگر شورای سنجش و پذیرش مصلحت بداند که دروس بیشتری نهایی شود، ما اجرا می‌کنیم.

عمادی با بیان اینکه بدون کوچک کردن کنکور و اعمال سوابق تحصیلی نمی‌توانیم مشکل مافیای کنکور را حل کنیم، اظهار کرد: ما در فعالیت مؤسسات آموزشی آزاد، مجوزهای آموزشی را می‌دهیم و رفتار و فعالیت آنها را نظارت می‌کنیم اما مؤسساتی هستند که از ما مجوز نگرفتند.

وی با تأکید بر اینکه وقتی جریان بزرگی مانند کنکور را داریم، تب کنکور کاهش پیدا نمی‌کند و مافیا فعال‌تر می‌شوند، افزود: به همین دلیل است که وقتی بحث سوابق تحصیلی مطرح می‌شود، عده‌ای فشار وارد می کنند و زورشان زیاد است.

بیشتر بخوانید// مافیای کنکور مانع حذف کنکور/ گره تاثیر سوابق تحصیلی کجاست؟ +فیلم

۵درصد از سود موسسات کنکور متعلق به آموزش و پرورش است/زور مافیای کنکور بر قانون مصوب مجلس می‌چربد

مافیا نفوذ دارد و اگر قانون را به خوبی اجرا کنیم، پیامدهای کنکور کمتر می‌شود
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: یک سیاست ملی باید برای حل مشکل مافیا باشد که  البته قانون سنجش و پذیرش دانشجو است؛ مافیا نفوذ دارد و اگر قانون را به خوبی اجرا کنیم، پیامدهای کنکور کمتر می‌شود؛ ما به جای رد آن، باید قانون را به خوبی اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: شورای سنجش و پذیرش دانشجو باید از همان اول که به تدریج صندلی‌های دانشگاه را از کنکور آزاد می‌کرد، این موضوع را مدیریت می‌کرد و امسال این رشته‌های آزاد از کنکور، پذیرشش به دانشگاه‌ها واگذار شد.

عمادی با بیان اینکه رشته‌های آزاد از کنکور باید ۵ سال پیش اعلام می‌شد، گفت: داوطلبان برای شرکت رشته‌های آزاد از کنکور باید در کنکور ثبت‌نام ‌کنند اما چرا باید برای این رشته‌ها هزینه روانی و مالی تحمیل شود و بعد بگوییم پول ثبت‌نام کنکور را بدهید؛ معتقدم شورای سنجش نتوانسته است این موضوع را به درستی مدیریت کند.

وی ادامه داد: امسال اگر این اتفاق بیفتد و رشته‌محل‌های آزاد از کنکور اعلام شود، دانش‌‌آموزان برای رشته‌های مورد نظر خود به دانشگاه‌های این رشته‌ها مراجعه کرده و بر اساس سوابق تحصیلی ثبت‌نام می‌کنند.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: من نقدم نسبت به اجرای قانون سنجش و پذیرش به خود شوراست. ما می‌گوییم همه مجبور نباشند در کنکور ثبت‌نام کنند؛ در شورای سنجش و پذیرش به درستی به مردم اطلاع نمی‌دهیم که حتما نباید در کنکور ثبت‌نام کنید و فردی که علاقه‌مند است در دانشگاه نزدیک خانه ثبت‌نام کند، نگران نباشد. ما آنقدر رشته محل و صندلی اضافه در دانشگاه‌ها داریم واقعا داوطلبان می‌توانند در آن درس بخوانند.

وی با بیان اینکه فشار کنکور روی رشته تجربی است و این موضوع هم باید کنترل شود، اظهار کرد: ۷۰۰ هزار نفر برای ۱۰ هزار صندلی رقابت می‌کنند یعنی ۷۰ نفر برای یک صندلی رقابت می‌کنند و یک نفر پذیرفته می‌شود و ۶۹ نفر دیگر سرخورده می‌شوند.

«مافیای کنکور» از نظر ژورنالیستی و رسانه ای جذاب است‌.
خدایی در ابتدای این مناظره گفت: موضوع کنکور یک موضوع اجتماعی و مهم برای مردم است، از این رو امیدواریم از طریق این جلسه به روشنگری و راه حل های خوبی برسیم.

وی ادامه داد: موضوع مناظره «مافیای کنکور» این نیست که ما بگوییم آموزش و پرورش یا وزارت علوم مافیاست اما این کلمه از نظر ژورنالیستی و رسانه ای جذاب است‌.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این سوال که اساساً مافیای کنکور به چه معناست گفت: اصل بحث مافیا سازمان های جنایتکار ایتالیایی در اواخر قرن نوزدهم در جزیره سیسیل و قرن بیستم در شرق امریکا بودند و این ادبیات از وزارت علوم بیان نشده و از سوی آموزش و پرورش بوده است.

وی ادامه داد: وزارت علوم و آموزش و پرورش دو دستگاه دولتی با حساب مشخص هستند و عملکرد روشنی دارند، ما باید چند مساله را روشن کنیم؛ یکی اینکه ما سوال را از منابع کتاب می‌دهیم و هیچگاه نگفتیم به موسسات بروید.

خدایی اظهار داشت: سال ۶۲ کل درصد قبولی ۱۰ درصد بود؛ چرا آن زمان شک نکردند؟ الان که بسیاری از ظرفیت ها خالی می ماند چرا چنین موضوعی در سطح عام جامعه مطرح می شود؟ ما در سازمان نمی‌خواهیم وارد این موضوعات شویم زیرا اطلاعات نداریم و نمی‌خواهیم موسسات را چه قانونی چه غیرقانونی دسته بندی کنیم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه یک سری موسسات مجاز هستند که قانون مجلس و شورایعالی هم اجازه فعالیت  به آنان داده است تصریح کرد: قانون شورا بسیار روشن مسیر را روشن کرده ولی اینکه نظارت نشده بحث دیگری است.

«مصوبه ۴۸۳ شورا می گوید که صرفاً آموزش و پرورش باید مجوز دهد حال اینکه به برخی موسسات مجوز داده و به  برخی نداده است. از سویی دیگر قانون شورا می گوید فقط در صورت تائید رسمی و معرفی هر یک از وزارتخانه های مرتبط؛ صدا و سیما و رسانه ها مجاز به انتشار اگهی موسسات هستند.»

بیشتر بخوانید// دام‌های میلیونی در کمین دواطلبان و خانواده‌ها

خدایی تاکید کرد: ما آزمون های مهم تر از کنکور برگزار می‌کنیم ولی باید ببینیم چه مساله ای باعث می شود که مردم در شکل گیری این موسسات سرمایه گذاری می‌کنند.

وی در ادامه گفت: ورود به آموزش عالی که سهل تر شده ولی یک سری اتفاقات خارج از وزارت علوم است. مثلا ارتقای طبقه متوسط با ورود به دانشگاه انجام می شود ولی اینکه چرا ۵۰۰ هزار نفر پشت سه رشته تجمع می‌کنند مساله‌ ای است که باید پاسخ داده شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام اینکه کنکور سراسری ۵ تا ۷ درصد فعالیت سازمان سنجش است ولی همه سازمان را با کنکور می‌شناسند و حساسیت روی کنکور است گفت:  ما باید آسیب شناسی درست انجام دهیم تا این مسایل را حل کنیم من پیشنهاداتی دارم که در ادامه می گویم باید مدل سنجش و پذیرش درستی برای آموزش عالی مطرح کنیم.

من اصلا موسسات آموزشی را با نام سازمان های جنایتکار مافیا مطرح نمی‌کنم
در ادامه این مناظره مجری برنامه پرسید شما مافیای کنکور را قبول دارید یا خیر؟ و خدایی گفت: پاسخم مشخص بود، من اصلا موسسات آموزشی را با نام سازمان های جنایتکار مافیا مطرح نمی‌کنم. تحت هیچ عنوان ما اطلاعات کمی و کیفی را که برخی دوستان مطرح می‌کنند نداریم و آنان باید توضیح دهند. بحث من بودن یا نبودن مافیا نیست من می‌گویم باید به آسیب شناسی این موضوع بپردازیم.

وی با بیان اینکه قانونگذار از وقتی وارد مرحله کمرنگ کردن کنکور شده جایگزین راهم مشخص کرده است گفت: آموزش و پرورش در سال ۸۴ امتحانات نهایی ۱۰ درس را برگزار می‌کرد در سال ۹۳ چند درس هم اضافه کرد. داوطلبی به دیوان عدالت شکایت کرد و دیوان عدالت مصوبه سنجش و پذیرش را ابطال کرد. براساس قانون مجلس، شورای سنجش و پذیرش موظف است به تناسب امتحانات نهایی درصد تاثیر سوابق تحصیلی را در نطر بگیرد.

خدایی ادامه داد: ما پس از پنج سال از مرز ۸۵ درصد پذیرش با سوابق تحصیلی گذشتیم و امسال ۸۹.۹۷ درصد با سوابق تحصیلی پذیرش کردیم، ۱۰ درصد باقی می ماند که قانون می گوید باید سوابق تحصیلی افزایش یابد.

رئیس سازمان سنجش و آموزش  کشور با تاکید بر این مطلب که در بحث شورای سنجش مدل‌های مختلفی داریم زیرا بحث فقط علمی نیست و مسایل اجتماعی هم مطرح است تصریح کرد: قانون ملزوماتی دارد، ما اگر نتوانیم عدالت اجتماعی را برقرار کنیم هر طرحی با مشکل مواجه می شود و اگر نتوانیم جایگزینی که براساس مشارکت دسته جمعی پیش می آید پیدا کنیم به مشکل بر می‌خوریم.

وی گفت: باید ملزومات را فراهم کنیم، شورای سنجش و پذیرش که واسط دو وزارتخانه است حداقل قسمتی از وظایفش را به خوبی انجام داده و پذیرش با سوابق تحصیلی را از مرز ۸۵ درصد گذرانده است.

خدایی در ادامه با اشاره به اینکه دلایلی وجود دارد که کنکور همچنان حساس است بیان داشت: یکی از مهم ترین راه های منزلت اجتماعی ورود به دانشگاه و آن هم رشته های خاص است،یعنی می‌خواهم بگویم همه چیز مربوط به سنجش نیست، دلیل دیگر این است که سیستم های اقتصادی و اجتماعی کشور به دلیل ناتوانی، فرصت های دیگری را در اختیار جوانان قرار نداده و دانش‌آموزان تنها راه را ورود به جامعه را دانشگاه می دانند، دلیل بعدی این است که براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نتوانستیم مهارت را به بچه ها یاد دهیم و راه‌های متنوعی را جلوی پای بچه ها نگذاشتیم. باید فعالیت‌هایی خارج از حیطه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم انجام شود.

خدایی گفت: اینگونه نیست که من و دکتر عمادی تصمیم بگیریم که سوابق تحصیلی جایگزین شود و فردا بگوییم تمام شد. جدای از مساله هزینه و برنامه ریزی مسایل دیگری وجود دارد. فردی که امسال وارد دبیرستان شود و ما از امسال امتحانات نهایی را برگزار کنیم سه سال دیگر دارای سوابق تحصیلی کامل است. یعنی ما سال ۱۴۰۱ تازه به نقطه ای می‌رسیم که ۴۸ درصد داوطلبان سوابق تحصیلی کامل دارند زیرا پشت کنکوری هم داریم و سوابق آنها مربوط به گذشته است.

بیشتر بخوانید// مبارزه نمایشی با مافیای کنکور؟!

۵درصد از سود موسسات کنکور متعلق به آموزش و پرورش است/زور مافیای کنکور بر قانون مصوب مجلس می‌چربد

قانون به شما اجازه داده مجوز دهید، اجازه داده اینها را تعطیل کنید، اجازه داده جلوی تبلیغات را بگیرید خب انجام دهید!
رئیس سازمان سنجش  آموزش کشور در پاسخ به سخنان عمادی مبنی بر اینکه سازمان سنجش، داوطلبان با آزمون و بدون آزمون را همزمان از طریق سازمان سنجش ثبت نام می‌کند زیرا می‌خواهد تب کنکور نخوابد گفت:  ما در بحث پذیرش دانشجو دفترچه را منتشر می‌کنیم که هم با سوابق تحصیلی هم  بدون سوابق تحصیلی است و داوطلب را ملزم به برگزاری کنکور نکردیم.

وی با بیان اینکه ما در مهرماه دانشجو پذیرش می‌کنیم به همین دلیل ثبت نام با آزمون و بدون آزمون همزمان انجام می شود اظهار داشت: ما توانستیم سیستم پرتال و غیره را فراهم کنیم که از امسال دیگر پذیرش بدون آزمون از طریق سازمان سنجش نباشد و از طریق دانشگاه ها باشد ولی باید لیست رشته ها را اعلام کنیم.

خدایی ادامه داد: این یک بحث روانی است و ما  فکر نمی‌کنیم با این وجود کاهش داوطلب در کنکور اتفاق بیفتد. کارهایی را باید انجام می‌دادیم که انجام ندادیم  و بالعکس.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به ۶۰۰ هزار نفری که در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی داوطلب هستند اشاره کرد و اظهار داشت:اگر این رشته‌ها را برداریم اتفاقات بسیاری میفتد، من با بحث کنکور کاملا موافقم. مصاحبه های دوپهلویی می‌بینیم که نوک حملات به سمت سازمان ما است و من واقعا نمی‌فهمم سازمان سنجش کجای این موسسات است و موسسات چه ربطی به سازمان سنجش دارد؟ ۹۰ درصد کارها در حوزه آموزش و پرورش است.

وی خطاب به عمادی گفت : قانون به شما اجازه داده مجوز دهید، اجازه داده اینها را تعطیل کنید، اجازه داده جلوی تبلیغات را بگیرید خب انجام دهید!

«من به عنوان رییس سازمان سنجش و آموزش  چه باید بکنم؟  پذیرش دانشجو در کل دنیا بر اساس وضعیت اجتماعی صورت می‌گیرد. ما باید مدل پذیرش را براساس میزان تقاضا و ظرفیت انجام دهیم. خودتان هم می‌دانید که با مدل موجود سوابق تحصیلی نمی‌توانیم پذیرش پزشکی داشته باشیم.خواهشم این است بحث مفیدی داشته باشیم. اینگونه نباشد کسی که می‌خواهد سه سال دیگر کاندید شود بحث کنکور را مطرح کند. وقتی بحث حذف کنکور می آید مردم حس می‌کنند که فرزندشان با هر سابقه تحصیلی وارد دانشگاه می شود.»

خدایی با بیان اینکه ما باید معیارهای عدالت محور داشته باشیم که بتوانیم به مردم پاسخ دهیم تصریح کرد: پاسخنامه ای که اثر انگشت خودشان روی آن است می گویند متعلق به ما نیست. ما باید دلایل بسیار محکم برای مردم داشته باشیم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه تبلیغات موسسات کنکور گفت: سازمان سنجش هیچ وظیفه ای در این زمینه ندارد. نه مجوزی داریم و نه اختیاری.

مجری برنامه در ادامه پرسید که اگر از اسم سازمان سنجش در تبلیغات نام ببرند چه اتفاقی می افتد که خدایی گفت: اگر از نام سازمان سنجش سواستفاده کنند قطعاً شکایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سخنان عمادی مبنی بر اینکه سازمان سنجش هم طبق ماده ۷ موظف است گفت: طبق ماده ۳ صدور مجوز موسسات آموزشی و نطارت بر آنها برعهده آموزش و پرورش است، درآمد این موسسات را هم ما نمی‌دانیم. دوستان آموزش و پرورش می دانند که ۴_۵ درصد از درآمد موسسات را دریافت می‌کنند.

خدایی در پاسخ به این سوال که درآمد سازمان سنجش از برگزاری کنکور چه اندازه است گفت: برای ۶ میلیون نفر آزمون برگزار می‌کنیم و ۱۲۵ میلیارد تومان درآمد دارد که به لحاط قانون مقداری از آن کسر می شود و ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیارد تومان باقی می ماند.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور خطاب به عمادی گفت: من که کل درآمد سازمان سنجش از آزمون ها را گفتم شما چرا نگفتید که چقدر از موسسات آموزشی درآمد دارید؟

خبرنگاری هم در ادامه این بحث گفت: ما به عنوان رسانه ها باید بدانیم که این موسسات چقدر درآمد دارند که ۵ درصد آن هم به آموزش و پرورش می‌رسد.

خدایی اظهار داشت: پیشنهاد اولیه ما تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بود، ما که نمیتوانیم بگوییم ۱۷۰ نفر نماینده مجلس مافیا هستند، سازمان سنجش سه جلسه با کمیسیون آموزش و تحقیقات داشت که با تغییر برگزاری آزمون از سال ۹۸ استثنائا برای سال ۹۸ تاثیر مثبت است و از سال ۹۹ دوباره تاثیر قطعی است.

وی خاطرنشان کرد: جمع بندی شورا به این صورت بوده است و ما و آموزش و پرورش باید به هم کمک کنیم. اعتماد اجتماعی با دستور کسب نمی‌شود. باید ساختارها را بر مبنای عدالت آموزشی اصلاح کنیم تا بچه ها ببینید و اعتماد کنند‌.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: ۵ تا ۷ درصد کارهای سازمان سنجش براساس کنکور سراسری است و سازمان سنجش یک دستگاه دولتی است که کارهای دیگری جز کنکور دارد. صورت مساله این است که می گوییم کنکور به مردم استرس وارد می‌کند، ما اگر بخواهیم مانند سوالات آموزش و پرورش آزمون کنکور را برگزار کنیم چگونه ۱۰۰ نفر پزشکی را سنجش کنیم؟یک راه کم کردن استرس این است که رشته های پرتقاضا پذیرش زیادی داشته باشند و کنکور حساسیت خود را از دست بدهد، اما وقتی مردم سرمایه گذاری اجتماعی و اقتصادی وسیعی دارند و والدین می‌خواهند آرزوی دست نیافته خود را در بچه ها بیابند و حتی مادری نام فرزندش را خانم دکتر در گوشی همراهش ذخیره می کند باید جایگزین عادلانه ای داشته باشیم.

«اگر بالاترین سمت کشور را هم داشته باشیم نمی توانیم یک‌باره بگوییم کنکور حذف شود، باید سازه های عدالت محور داشته باشیم،اگر سازه ای را خراب می‌کنیم باید سازه بهتری جایگزین کنیم، ایده آل ترین سیستم پذیرش این است که بگوییم چه پارامترهایی دخیل است، معمولاً استعداد تحصیلی و سوابق را لحاظ می‌کنند، باید مشخصات طراحی شود و وقتی ملزومات را طراحی کردیم مهم نیست ما برگزار کنیم یا آموزش و پرورش.»

وی ادامه داد: ما می‌گوییم دانشگاه ها پذیرش کنند ولی اعتماد نمی‌کنیم و می گوییم به بلوغ برای پذیرش نرسیده اند.در بحث پذیرش دانشجو نمی‌توانید در دنیا کشوری را پیدا کنید که این میزان قانون داشته باشد. یک روز شورایعالی انقلاب فرهنگی قانون تصویب می‌کند روز دیگر مجلس.

بیشتر بخوانید// پاسخ مبهم به طرح جایگزین کنکور

در ادامه این مناظره سیدمحسن بنی هاشمی رئیس دانشکده فارس گفت: به نظر من یکی از مهم ترین بحث ها این است که تا زمانی که نظام چند گونه آموزش عالی برطرف شود از کنکور بی نیاز نمی شویم، من طرفدار کنکور نیستم ولی می گویم باید به سمت عدالت آموزشی برویم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایده آل نیستیم، تا زمانی که نظام درون ساختاری دانشگاه ها اصلاح نشود، کنکور قابل حذف نیست.

رئیس دانشکده فارس اظهار داشت: به نظر می‌رسد باید وزارت آموزش و پرورش و علوم را به عنوان امین ترین صادقان در این عرصه بببینیم. حل و فصل مساله کنکور نباید پیچیده باشد اگر برخی مخالف نباشند.

بنی‌هاشمی با بیان اینکه کشورهای دیگر کنکور را حذف کردند و می‌توانیم این مدل ها را بررسی کنیم تصریح کرد: ما تا کسی آقای دکتر نباشد متشخص نمی دانیم و این مسائل باید با شجاعت حل شود، ما مدافع صدا و سیما نیستیم ولی صداوسیما با مجوز  این موسسات را هم تبلیغ می کند و این بازی در حال تشدید است و به یک بیزینس تبدیل شده است، بنابراین لازم است این مسائل بررسی شود.

وی تاکید کرد: کنکور متعلق به سازمان سنجش است ولی نهادی که داوطلب را برای کنکور آماده می‌کند از وزارت آموزش و پرورش مجوز می گیرد که این موارد  دوگانگی است.

بنی هاشمی خاطرنشان کرد: خبرگزاری فارس می خواهد مجادله های بین بخشی را به مطالبات تبدیل کند و ببینیم نظام دانشگاهی ما چه ایرادی دارد که نخبگان ما از کشور می روند.