تاریخ : 1397,پنجشنبه 15 آذر20:46
کد خبر : 293282 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

برگزاری مذاکرات صلح یمن در سوئد

مذاکرات یمن پس از دو سال توقف، بار دیگر در سوئد با حضور هیأت‌هایی از طرف‌های یمنی آغاز شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، هیأت صنعاء (دولت نجات ملی) و هیأت دولت مستعفی یمن، پس از دو سال توقف مذاکرات، سرانجام گفت‌وگوهای با هدف رسیدن به صلح را در استکهلم سوئد آغاز کردند.

«مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، در ابتدای آغاز مذاکرات در سخنانی، با تشکر از طرفین برای حضور در سوئد، گفت که برای رسیدن به صلح و پایان درگیری‌ها هر دو طرف باید تصمیمات سختی بگیرند.

او در ادامه گفت که آینده یمن در دستان حاضرین در جلسه امروز است و مشکلات یمن حل نخواهد شد مگر اینکه به صدای تمامی گروههای یمنی گوش داده شود و پیش از اینکه دیر شود باید کنترل اوضاع را در دست بگیریم.

نماینده سازمان ملل در سخنان خود همچنین از امضای توافقی برای تبادل اسرا و بازداشت شدگان بین طرفین خبر داد و تأکید کرد: روزهای آتی برای روند صلح سرنوشت‌ساز خواهد بود.

او ابراز امیدواری کرد که طرف‌های یمنی در روزهای آتی به توافقی برای کاهش رنج یمنی‌ها نائل آیند.

گریفیتس همچنین تأکید کرد: همچنان در چارچوب «مشورت‌ها» کار می‌کنیم و وارد «مذاکرات» نشده‌ایم و امیدواریم که در پایان مشورت‌ها به یک پیشرفت محسوس برسیم.

مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه سوئد نیز در یک کنفرانس خبری گفت: از همه شما برای حضور در سوئد تشکر می‌کنم و همه جهان امروز اتفاقات اینجا را رصد می‌کند.

این دور از گفت‌وگوها که به گفته نماینده سازمان ملل هنوز ماهیت «مذاکره» را ندارد، پس از دو سال از سر گرفته می‌شود. مذاکرات دو سال پیش در کویت پس از چند هفته بی‌نتیجه پایان یافته و شکست خورده بود.

گفت‌وگوهای یمن همچنین قرار بود شهریور ماه گذشته در ژنو سوئیس برگزار شود اما ائتلاف سعودی به هواپیمای عمانی اجازه نشستن در فرودگاه صنعاء جهت انتقال هیأت دولت نجات ملی نداد و اینگونه بود که این گفت‌وگوها قبل از آنکه شروع شود، شکست خورد.

به نظر می‌رسد در این دور از مذاکرات بتوان امید بیشتری در مقایسه با مذاکرات دوره‌های پیشین برای نیل به صلح یا حداقل آماده‌سازی مقدمات آن داشت و دلیل آن هم اراده‌ای که به نظر می‌رسد از سوی آمریکا و غرب در خصوص پایان جنگ و خروج عربستان از باتلاق یمن وجود به وجود آمده باشد. جنگی که پس از چهار سال هیچ یک از اهداف عربستان را برآورده نساخته و تنها ثمره آن 50 هزار کشته و بیش از دو میلیون آواره و 14 میلیون گرسنه بوده است.

این تحولات و تدارک برای گفت‌وگوهای صلح به ویژه پس از آن شتاب گرفت که «جیمز متیس» وزیر دفاع و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نهم آبان در دو اظهار نظر جداگانه خواستار آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای صلح طی ۳۰ روز پس از آن تاریخ شدند.

اظهارات این دو وزیر آمریکایی با استقبال شماری از کشورها و نهادهای بین‌المللی روبه‌رو شد و عربستان نیز اعلام کرد که از تلاش‌های سازمان ملل برای پایان به جنگ و آغاز روند صلح استقبال می‌کند.

قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ایجاد جو ضد سعودی در محافل جهانی که موضوع جنگ یمن را نیز به میان آورد، بیش از پیش سعودی‌ها و غرب را مجبور ساخت تا به مذاکره و صلح بیاندیشند.

در آخرین واکنش‌ها، سناتورهای آمریکایی بامداد امروز با صدور قطعنامه‌ای غیر الزام آور، با تأکید بر دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقچی، از کارنامه حقوق بشری عربستان سعودی در جنگ یمن، محاصره اقتصادی و دیپلماتیک قطر و حبس مخالفان سیاسی این کشور نیز انتقاد کردند.