تاریخ : 1397,شنبه 17 آذر22:48
کد خبر : 293498 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

فضای متفاوت روز دانشجو در مسابقات روبوکاپ

مسابقات ربوکاپ آسیا اقیانوسیه همزمان با روز دانشجو در جزیره کیش برگزار شد تا فضای خلاقانه دانشجویی در روز دانشجو ایجاد شود.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ 16 آذر سال 1332؛ از چند روز قبل اعلام شده بود که نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا از طرف آیزنهاور به ایران می‏ آید. نیکسون به ایران می‏ آمد تا نتایج پیروزی سیاسی امیدبخشی را که در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است را ببیند. دانشجویان مبارز دانشگاه نیز تصمیم گرفتند که هنگام ورود نیکسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند.

رژیم شاه برای مسلط شدن بر اوضاع و حفظ سلامت سفر نیکسون نیروهای نظامی خود را در دانشگاه مستقر کرد، صبح شانزده آذر، هنگام ورود به دانشگاه، دانشجویان با دیدن تجهیزات فوق العاده سربازان و اوضاع غیر عادی اطراف دانشگاه، وقوع حادثه ‏ای را پیش بینی می‏‌کردند. حضور نظامیان در صحن دانشکده فنی باعث شد که بین نظامیان و دانشجویان، زد و خورد شود.

در همان لحظه اول عده زیادی هدف گلوله قرار گرفتند. مصطفی بزرگ نیا به ضرب سه گلوله از پا درآمد. مهدی شریعت رضوی که ابتدا هدف قرار گرفته به سختی مجروح شده بود بر زمین می‏‌خزید و ناله می‏‌کرد، و دوباره هدف گلوله قرار گرفت. احمد قندچی حتی یک قدم هم به عقب برنداشته و در جای اولیه خود ایستاده بود و از گلوله باران اول مصون مانده یکی از جانیان «دسته حاجیباز» با رگبار مسلسل سینه او را شکافت.

حالا 65 سال از آن فاجعه گذشته است.

16 آذر سال 1397؛ در مقطعی که این روز به عنوان روز دانشجو گرامی داشته می شود دانشجویان ایرانی فضای دیگری از روز دانشجو را نشان دادند.

این بار هم همان ذات ضداستکباری دانشجویان ایرانی به جوش آمده است؛ اما در حوزه علم و فناوری.

در حالیکه کشور این روزها در جبهه علم و فناوری پیش می رود دانشجویان کشورمان در دومین دوره مسابقات ربوکاپ آسیااقیانوسیه با عرضه ربات هایی در حوزه های مختلف کاربردی علم و فناوری خود را به رخ استکبار جهانی کشیدند.

این مسابقات در دو بخش دانشجویی و دانش‌آموزی و در 22 لیگ با حضور بیش از 250 تیم از 16 کشور جهان شامل مالزی، روسیه، سنگاپور، چین، ژاپن، آمریکا، انگلیس، برزیل، تایلند، استرالیا، آلمان، کره‌جنوبی، امارات، قزاقستان، افغانستان و تیم‌های قدرتمند جمهوری اسلامی ایران پیگیری می‌شود.

در بخش دانشجویی شرکت کنندگان در لیگ‌های ربات امدادگر واقعی، ربات خانگی، ربات صنعتی، ربات فوتبالیست سایز کوچک، ربات فوتبالیست سایز متوسط، ربات فوتبالیست انسان‌نما، ربات فوتبالیست استاندارد پلت فرم، ربات پرنده، ربات زیردریایی، ربات شبیه ساز و ربات شبیه ساز امداد و همچنین در بخش دانش آموزی در لیگ‌های ربات امدادگر در بخش باز و لاین، ربات فضای مجازی در بخش فضای اولیه و ثانویه، ربات فوتبالیست سبک وزن، ربات فوتبالیست وزن آزاد، لیگ  Insita، لیگ Rescue و لیگ شبیه ساز با یکدیگر رقابت می‌کنند.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، جان چانجیو چو رئیس فدراسیون ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه، ریبرو و لوی عضو هیات امنای فدراسیون جهانی ربوکاپ و مشچریاکوف عضو هیات امنای فدراسیون ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه و همچنین استادانی از دانشگاه سین جو آی چین نیز آمده اند.

در حاشیه‌ این دوره از مسابقات نمایشگاه دستاوردهای رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در حوزه‌های ربات اطفای حریق، ربات جابه‌جایی اجسام از نوار نقاله و بسته‌بندی، ربات جابه‌جایی افراد ناتوان در استخر آب، خودروی برقی دو نفره و تعداد زیادی از محصولات نرم‌افزاری نیز ارائه شده است.

طهرانچی می گوید: می خواهیم ربات ها را به متن اجتماع بیاوریم.

رئیس دانشگاه آزاد ضمن تشکر از دانشجویان کشورمان از برنامه های دانشگاه آزاد برای حمایت از فناوری های کاربردی خبر داد.

شاید همین حضور و حمایت رئیس دانشگاه آزاد نقطه امیدی بود برای دانشجویانی که با دست خالی بهترین فناوری ها را ارائه دادند و تنها منتظر نگاه مسوولان بودند.

دانشجویان از شهرهای مختلف کشورمان در این نمایشگاه حضور یافته و دستاوردهای خود را به عرصه نمایش گذاشتند تا نشان دهند جوان ایرانی سرشار از خلاقیت و نوآوری است و بی ادعا دستاوردهایی خلق می کند که بزرگان علم انگشت به دهان بمانند.

بعضی از دستاوردها در سال های پیش ارائه شده و حالا ارتقا یافته بود، بعضی دیگر هم در روز دانشجو و با حضور مسولان رونمایی شد.

دستاوردهای قبلی در بزرگترین مسابقات جهانی مقامها و مدال های بسیاری را دریافت کرده بودند و در این مسابقات نیز امید به کسب مدال دارند.

اما در صحبت کوتاهی با این دانشجویان می توان به یک نکته مشترک بین تمام آن ها پی برد.

دانشجویان ایرانی که در مسابقات جهانی مختلف افتخارات بسیاری را برای کشورمان کسب می کنند و دارای انگیزه و خلاقیت و استعداد بالقوه بسیاری برای ارائه طرح های فناوری سطح بالا هستند از مسولان می خواهند که با تسهیل قوانین و مقداری توجه باعث شوند تا هیچ شرکت خارجی نتواند جواب مثبتی از دانشجویان ایرانی برای حضور در کشورهای دیگر دریافت کند و این دانشجویان بتوانند با حضور در سرزمین مادری خودشان با خیال راحت به ارائه دستاوردهای نو و کاربردی برای هموطنانشان بپردازند و هیچ خواب آشفته ای نبینند.

منبع: فارس