تاریخ : 1397,دوشنبه 19 آذر03:58
کد خبر : 293678 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

چرا کسی به انتصاب‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توجهی ندارد؟

جلسه پرسش و پاسخی به مناسبت روز دانشجو، با حضور تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌ها و نمایندگان استان اصفهان در مجلس برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان اظهار داشت: در ابتدای انقلاب اسلامی دانشجویان در مقابل کسانی که قصد براندازی نظام را داشتند ایستادگی کردند و چه در اوایل انقلاب و چه پس از آن جان خود را در راه اسلام فدا کردند. از سال ۱۳۳۲ به بعد روز ۱۶ آذر توسط دانشجویان گرامی داشته می‌شود.

هدف دشمن، برگرداندن ایران به ۴۰ سال پیش است
رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه دانشجویان در فعالیت‌های جهادی در سطح کشور اقدامات چشمگیری داشته‌اند، بیان کرد: جایگاه علمی امروز ایران مرهون فعالیت دانشجویان است. دانشجویان حتی در فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و جهادی نیز موثر بودند، اما باید در عرصه علمی بیشتر تلاش کنند. موفقیت دانشجویان و دانش‌آموزان در المپیاد‌های علمی و ربودن گوی سبقت از سایرین مایه افتخار است. در مسائل اخیر مانند برجام و fatf نیز دشمنان چیزی جز نابودی نظام اسلامی و برگشت ایران به ۴۰ سال پیش را در سر ندارند و هدفشان هم همین است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان این که نیازی به قوانین جدید در خصوص آبیاری نوین نیست و حتی قوانین اضافه هم داریم، اما در برخی از پروژه‌هایی که دولت موظف به انجام است، هنوز کاری صورت نگرفته، عنوان کرد: در خصوص آبیاری نوین قوانینی هست که ۱۵ درصد هزینه‌ها با کشاورزان و مابقی با دولت است، اما در مسیر کار ایراداتی وجود دارد که کشاورزان را مجبور می‌کنند با شرکت‌های خاصی قرارداد ببندند؛ که این موضوع، هزینه کشاورزان را افزایش می‌دهد.

روایتی از جوان فلاورجانی که مخترع تخت بیمارستانی پیشرفته بود
وی با بیان این که یکی از ایرادات کشور این است که با آمد و رفت دولت‌ها ریز و درشت مدیران و حتی آبدارچی‌ها عوض می‌شوند، تصریح کرد: کشورمان از چنین موضوعی ضربه خورده است. در پرونده سلامت، هر پزشک خانواده به چندین هزار نفر خدمات می‌دهد که باعث بروز مشکلاتی می‌شود. نه تنها در واردات تجهیزات پزشکی و دارو که در همه زمینه‌ها مافیا وجود دارد. در فلاورجان جوانی یک تخت بیمارستانی اختراع کرده بود که ۴۰ ویژگی داشت و هزینه‌ای معادل یک‌چهارم تخت‌های وارداتی داشت، اما درآمد‌های کلان برخی اجازه تولید آن را نداد.

موسوی لارگانی با اشاره به عملکرد ضعیف مجلس در ابعاد نظارتی مطرح کرد: روستا‌ها با قبل از انقلاب اصلا قابل مقایسه نیست، امروز هیچ روستایی نیست که تلفن ثابت در منازل خود نداشته باشند، تلفن همراه نیز در اختیار همه هست، پیش از انقلاب امکانات آب، برق، گاز و آسفالت نبود، بیشترین جمعیت روستایی در استان اصفهان و شهرستان فلاورجان هستند.

وی در ادامه بیان داشت: امسال که سال حمایت از کالای ایرانی است، حاضرم به دفتر برخی مسؤولان برویم و ببینید حتی پذیرایی آن‌ها نیز از نوع خارجی است، درحالی که بهترین نوع پذیرایی‌ها را در داخل داریم.

نباید برای همه کشور نسخه واحد بپیچیم
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معلمی داریم که تا ۶ ماه پیش خودش معلم بوده و امروز وکیل یا وزیر شده است، همه چیز یادش می‌رود و نسبت به حقوق معلمان بی‌تفاوت می‌شود. این معلم است که مهندسان و پزشکان و ... را پرورش داده است، هنوز کسانی که دلسوز آموزش و پرورش باشند در رأس این وزارتخانه قرار نگرفتند.

لارگانی با اشاره به طرح افزایش حداقل سن ازدواج دختران تصریح کرد: نباید به همه نگاه یک شکل داشت؛ من مخالف طرح افزایش حداقل سن ازدواج برای دختران هستم، چرا که در برخی مناطق دختران ۱۴ ساله‌ای هستند که رشید و بالغ هستند و نباید برای همه مناطق نسخه یکسان پیچید.

طلبه‌ای که با عمامه خود، زخم دانشجو را بست
حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی نیز در این نشست مشترک با بیان این که دانشجویان کشور یک سرمایه غنی هستند که پشتیبان نظام اسلامی در ابعاد مختلف بوده و خواهند بود، اظهار داشت: به یاد دارم در قم تظاهراتی علیه طاغوت برگزار شد و دانشجویان تهران نیز به پشتیبانی از قیام مردم قم، به خیابان آمدند. یکی از دانشجویان در تظاهراتی مورد اصابت گلوله قرار گرفت و یکی از طلبه‌ها عمامه خود را باز کرد تا زخم دانشجو را ببندد، اما در همان حین گلوله‌ای به سر آن طلبه خورد؛ وحدت حوزه و دانشگاه از همان یکی شدن خون طلبه و دانشجو شکل گرفته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واقعه روز ۱۶ آذر و شهادت دانشجویان در اعتراض به سفر نیسکون به ایران، بیان کرد: با انس بیشتر با دانشجویان می‌توان به همدلی بیشتری دست پیدا کرد. دبیرخانه آب مدت‌هاست تشکیل شده و در حال کار است. از دانشجویانی که پیشنهادات و مطالعاتی در این خصوص دارند دعوت می‌کنم که در این دبیرخانه شرکت کنند.

علت استعفای نمایندگان اصفهان از زبان سالک
وی در پاسخ به یکی از دانشجویان که معتقد بود برخی مسئولان در خصوص مشکل آب آدرس غلط می‌دهند، عنوان کرد: متوجه شدیم ردیف بودجه برای تامین آب شرب را در سامانه دوم حذف کردند و همین باعث شد تا به دفاع از حق مردم و مقابله با وعده‌هایی که از شخص رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان داده شد و به آن عمل نشد و مصوباتی که وزارت نیرو قدرت اجرای آن را ندارد، ۱۹ نفر از نمایندگان استان اقدام به استعفا کردند.

سالک نیز با اشاره به موضوع ارجاع در حوزه پزشکی تصریح کرد: نه تنها ابعاد نظارتی در حوزه پزشکی ضعیف است، بلکه در ابعاد مدیریتی و محتوایی نیز ایراداتی وجود دارد. ایران کشوری است که در حوزه دارو ۹۰ درصد خودکفا شده است، اما مواد اولیه آن هم چنان از خارج تامین می‌شود. اصفهان تصمیم گرفته است از تجهیزات پزشکی داخلی استفاده کند که با نمونه خارجی هم برابری می‌کند.

مدیران فرهنگی نگاه سطحی به فرهنگ دارند
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای نظام رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان باید اقداماتی انجام شود؛ نمایندگان نیز در این خصوص نامه‌ای به دولت ارسال کردند، فرهنگ در این کشور مظلوم است و معضلات اجتماعی، حاشیه‌نشینی و اعتیاد نشان می‌دهد اثرگذاری کار فرهنگی در کشور کم است. پشتیبانی مجموعه‌های فرهنگی مردمی از جدول ۱۷ بود که در بودجه سال ۹۵ و ۹۶ حذف شد و به کسانی داده شد که کمیسیون فرهنگی مخالف جدی آن بود.

وی در پایان بیان کرد: متخصصان مسائل فرهنگی نگاه سطحی به فرهنگ دارند و مدعای آن هم بودجه بندی برای مسائل فرهنگی است. با این استدلال که مردم به فعالیت‌های فرهنگی و دینی کمک می‌کنند، دولت پای خود را از این قضیه عقب کشید. با فتنه باید مقابله شود، اما چارچوب‌های قانونی باید رعایت شود. انقلاب اسلامی امانتی دست ماست و بیش از ۲۰۰ هزار شهید تقدیم آن شده است و پشتوانه عاشورا و حرکت انبیا پشت آن است، سند الگوی پایدار اسلامی پیشرفت باید در دستور کار قرار بگیرد که بخش اعظم آن در دست دانشگاه است.

راه میانه بین آرمان‌خواهی جوانان و مصلحت‌اندیشی مسئولان
حمیدرضا فولادگر هم که در این نشست حضور داشت، اظهار داشت: فلسفه وجودی ۱۶ آذر و روز دانشجو در اعتراض به سفر نیکسون و برقراری ارتباط مجدد با انگلیس بود. بعد از ماجرای ملی شدن نفت رابطه ایران با انگلیس قطع شده بود و نقش انگلیس به آمریکای خبیث سپرده شده بود، روز ۱۳ آبان سال ۵۷ نیز حرکت مشترکی میان دانش‌اموزان و دانشجویان شکل گرفت که موجب شهادت دانش‌آموزان زیادی شد و به نام آن‌ها نامگذاری شد. در این ایام باید روشنگری کرد و ارزش‌های انقلاب اسلامی را تبیین و مطالبات آرمانخواهانه دانشجویی ومردمی را پیگیری کرد؛ باید بین آرمان‌گرایی جوانان و مصلح‌اندیشی مسؤولان یک راه میانه را انتخاب و آن را طی کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موضوع آب‌های ژرف یک کار تحقیقاتی بوده و قرار نبود رسانه‌ای شود، موضوع انتقال آب از خلیج فارس نیز تمامی موضوعات حقوقی آن باید در نظر گرفته شود، اما چیزی که هست مشکل آب مربوط به استفاده ناصحیح و برداشت‌های غیر مجاز از منابع آبی است.

مقابله با واردات دارو و تجهیزات پزشکی
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید داخلی عنوان کرد: در حوزه بهداشت و درمان جلساتی برگزار می‌شود و نظارت نیز انجام می‌شود. در خصوص رفع موانع تولید در حوزه دارویی اقداماتی انجام شده، قانون استفاده از توان حداکثر تولید داخلی در دستور کار است و باید با واردات دارو و تجهیزات پزشکی مقابله کرد. تا زمانی که این افراد ذی‌نفع هستند و امضای طلایی یکی از مسؤولان را داشته باشند، مجوز واردات گسترده آن را دریافت می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس یادآوری کرد: طرح تحول سلامت و بیمه سلامت با یک شیب تند آغاز کردند و پس از آن با یک شیب تند سعی کردند تعرفه‌ها را تعدیل کنند که موجب تجمع پزشکان هم شد. نظام مالیاتی پزشکان باید ساماندهی شود به خصوص این که در جامعه پزشکی مالیات‌گریزی زیاد است، نظام ارجاع در پزشکی باعث جلوگیری از بسیاری از هزینه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: جمعیت شهری روز به روز در حال افزایش و جمعیت روستایی کاهش می‌یابد که ریشه در مسائل اقتصادی و اشتغال و بهبود فضای کسب و کار دارد.

دعوت از فتنه‌گران در دانشگاه باعث بروز مشکل می‌شود
نماینده مردم اصفهان با اشاره به ماجرای چندی قبل دانشگاه اصفهان گفت: رهبری فرمودند: خدا لعنت کند کسانی را که نمی‌خواهند دانشگاه سیاسی شود، چرا در ۲ روز نخست همایش شهید بهشتی مشکلی پیش نیامد، اما در روز سوم مشکلاتی به وجود آمد. طبیعی است دعوت از فعالان فتنه ۸۸ باعث بروز مشکلاتی می‌شود و خبردار شدیم از بیرون از دانشگاه کسانی برای برخورد با دانشجویان وارد عمل شدند.

فولادگر یادآوری کرد: معلمان ما نیز باید تامین شوند و مشکلات آن‌ها حل شود همانطور که باید مشکلات سایز اقشار حل شود.

وزارت بهداشت روی ریل‌های برنامه ششم توسعه حرکت کند
در ادامه حیدرعلی عابدی اظهار داشت: در کمیسیون بهداشت و درمان تصمیماتی گرفته می‌شود که تلاش دارد فعالیت حوزه بهداشت و درمانی و بیمه کشور را رصد کند. شرکت‌های بیمه‌ای و دارویی با بحران کمبود نقدینگی مواجه بودند که با جلساتی سعی شد این بحران تا حدودی کنترل شود و در جلساتی با بانک مرکزی، محدودیت‌های ارزی آن‌ها رفع شد. در برنامه ششم ریل گذاری انجام شده است که اگر وزارت بهداشت بتواند در آن قرار بگیرد، بسیاری از مشکلات خود را پشت سر بگذارد و در غیر این صورت مشکلات بیشتری پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات برنامه ششم توسعه، عنوان کرد: افزایش ارجاع و کاهش همپوشانی‌های بیمه‌ای هزینه‌های وزارت بهداشت به شدت کاهش پیدا می‌کند، اگر سیستم ارجاع در حوزه پزشکی انجام شود بسیاری از هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و در این صورت طرح تحول سلامت نیز می‌تواند به راه خود ادامه دهد.

اوضاع وخیم بیماری سالک در شرق اصفهان
عضو کمیسیون بهداشتی و درمانی مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید حقوق مردم شرق اصفهان در خصوص خدمات بهداشتی و درمانی بازنگری شود، تصریح کرد: برای مردم شرق اصفهان هیچ بیمارستان و مرکز تخصصی پیش‌بینی نشده است که ظلم به مردم این منطقه است، مردم شرق اصفهان در خصوص وضعیت بیماری سالک اوضاع اسفناکی داشتند که نشان می‌دهد در خصوص درمان و پیشگیری از بیماری سالک، کم کاری شده است.

وی در خصوص برنامه‌ها و تجمعات دانشجویی عنوان کرد: احترام به قانون بر همه واجب است و برای برگزاری تجمعات در دانشگاه باید مجوزات لازم اخذ شود. تضارب عقاید باید در دانشگاه وجود داشته باشد.

عابدی در رابطه با طرح افزایش حداقل سن ازدواج دختران بیان داشت: دختران بین ۱۳ تا ۱۶ سال باید با نظر و رضایت والدین و نظر پزشکی قانونی مجاز به ازدواج هستند و این منافاتی با ازدواج در سنین جوانی ندارد. وقتی دختری هنوز به سنی نرسیده است که بتواند تصمیم‌گیری درستی داشته باشد باید حمایت‌های قانونی را داشته باشد.

انتقاد دانشجوی داروسازی از مافیا در صنعت دارو
حامد محزونی نیز با اشاره به مسائل پزشکی و درمانی اظهار داشت: ورود غیر پزشکان به موضوعات درمانی و پزشکی ممنوع است. درآمدزا بودن در حوزه پزشکی و درمانی نیز اجازه ورود غیر را به حوزه پزشکی نمی‌دهد، اما همه افراد هم می‌توانند به این موضوع ورود کنند و محدود به پزشکان نیست، اما تا وقتی مسئولان وزارت بهداشت از افراد پردرآمد حوزه پزشکی باشند، این مشکلات حل نخواهد شد.

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به طرح تحول سلامت بیان داشت: توانایی‌های بی حد و حصر طرح تحول سلامت در ابتدای امر یک کار کاملا سیاسی بود. نمی‌توان هرکسی با هزینه ۳ هزار تومانی صاحب بیمه همگانی شود، بیمه همگانی لازم است، اما ضوابطی دارد و بیمه همگانی نیاز به نظارت داشت که عملا نظارتی نبود، قرار بود هزینه مردم کم شود، اما برعکس شده است.

وی با بیان این که دولت مجبور است هزینه‌های زیادی برای درمان داشته باشد که امروز با کسری بودجه مواجه است، عنوان کرد: تشخیص ناصحیح و زودهنگام تبدیل به عرف شده است و امروز چنان مقاومت میکروبی وجود دارد که با این اوضاع تا چندین سال آینده مردم با یک سرماخوردگی ساده از بین می‌روند، بیمه سلامت زیرساخت لازم را نداشت، پرونده بسیاری از پزشکان متخلف در خصوص مسائل مالیاتی معطل مانده است، چرا پزشکان به عنوان یک قشر پردرآمد، پرونده‌های مالیاتی آن‌ها رسیدگی نمی‌شود.

محزونی با اشاره به طرح پرونده سلامت، تصریح کرد: برخی برای یک سرماخوردگی ساده به متخصص مراجعه می‌کنند که نه تنها هزینه‌های درمانی کشور را افزایش می‌دهد بلکه پزشکان عمومی را نیز بیکار می‌کند، چرا مردم کارت سلامت الکترونیک ندارند تا پزشکان به تمام سوابق بیماری دسترسی داشته باشند و حتی جلوی تشخیص‌های اشتباه را بگیرند. در بسیاری از مسائل خودکفا شدیم، اما حوزه بهداشت و درمان مظلوم است.

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به این که در حوزه دارو یک سری کمبود‌هایی وجود دارد، عنوان کرد: ۹۵ درصد دارو‌ها در داخل تولید می‌شود، اما ایرانی اصل نیست بلکه یک سری مواد سرهم می‌شود، ۸۳ قلم داروی پرکاربرد از پوشش بیمه‌ها خارج شد، کسری چند ماهه برخی دارو‌ها و عدم خودکفایی در آن‌ها باعث ضربه خوردن مردم شد و مافیایی شکل گرفت که به علت بی‌تدبیری مسؤولان بوده است. در اصفهان شرکت دارویی کم نداریم، اما مطالبات زیادی هم دارند که به آن توجه نمی‌شود.

وی با بیان این که مردم به داروی خارجی بیش از داروی داخلی اهمیت می‌دهند، تاکید کرد: بسیاری از دارو‌های داخلی اثربخشی یکسانی با دارو‌های خارجی دارد، شرکت‌های دارویی می‌توانند مکمل‌ها را تولید کنند، اما اقبالی برای گرایش به آن در داخل وجود ندارد.

محزونی با اشاره به انتصابات در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: چرا کسی به انتصاب‌ها در دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌ها توجهی ندارد، چرا بدنه مدیریتی امروز دانشگاه علوم پزشکی از نیرو‌های جوان و انقلابی استفاده نمی‌کند؟