تاریخ : 1397,چهارشنبه 21 آذر12:48
کد خبر : 294062 - سرویس خبری : اقتصادی

بررسی روند عرضه نفت در بورس در گفت‌و‌گوی‌ «خبرنامه دانشجویان ایران» با پژوهشگر حوزه انرژی؛

جریانی در وزارت نفت تمایل به ورود شرکت‌های خصوصی ندارد

باید از شرکت نفت بپرسیم که چرا دیگر خبری از عرضه نفت در بورس نیست.اگر زمان بگذرد و علی رغم مطالبه عمومی و موفقیت مرحله اول، وزارت نفت اعتقادی به تداوم عرضه نداشته باشد، این راهکار ضدتحریمی ما نیز با شکست مواجه میشود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حمیدرضا اکبری، پژوهشگر حوزه انرژی در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» درباره تعلل وزارت نفت برای آغاز مرحله دوم عرضه نفت در بورس گفت: در حال حاضر باید از شرکت نفت بپرسیم که چرا دیگر خبری از عرضه نفت در بورس نیست. باید به صورت جدی مطالبه کنیم چون اگر زمان بگذرد و علی رغم مطالبه عمومی و موفقیت مرحله اول، وزارت نفت اعتقادی به تداوم عرضه نداشته باشد، این راهکار ضدتحریمی ما نیز با شکست مواجه میشود. جریانی در وزارت نفت تمایل ندارد که شرکت‌های خصوصی وارد بازار نفت شوند و برای همین در مسیر اجرای این راهکار سنگ‌اندازی میکنند.

وی در خصوص لزوم تداوم عرضه نفت در بورس اظهار داشت: اگر این کار تداوم نداشته باشد، بخش خصوصی نمی تواند اعتماد کند و نمی‌تواند قراردادهای بلندمدتی با پالایشگاه های خارجی منعقد کند. پس مجبور می شود کج دار و مریز این روند را ادامه بدهد، نفت بخرد و با شرایط سخت موجود آن را به صورت spot یا تک محموله ای بفروشد.

این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: اما اگر عرضه مداومت داشته باشد و خیال بخش خصوصی از این بابت راحت شود، می‌تواند با خارجی ها قراردادهای بلند مدت منعقد کند و تبدیل به یک مشتری ثابت در داخل شود. بدون اطمینان از پایداری عرضه نفت در بورس، اعتبار بخش خصوصی از بین می رود، به بازاریابی مدنظرش دست نمی یابد و بورس هم مشتری‌های جدیدی که احیانا قرار است وارد این فرایند شوند را از دست می دهد. اما تداوم عرضه باعث می شود که جای پای نفت ایران در تعاملات بین المللی باز شود.

اکبری: FATF تحریم‌های آمریکا را هدفمند می‌کند/ حسینی: با ورود بخش خصوصی به فروش نفت می‌توان از تحریم‌ها عبور کرد

بیشتر بخوانید//با ورود بخش خصوصی به فروش نفت می‌توان از تحریم‌ها عبور کرد

اکبری درباره چشم انداز پیشرو عرضه نفت در بورس بیان کرد: این مساله بستگی به مسئولین کشور دارد که تا چه اندازه همکاری کنند و عزم جدی برای فعال نگه داشتن بورس داشته باشند. لذا تقریبا همه چیز به آنها برمی گردد. آنها اگر همکاری کنند طبیعتا می توانیم به روند موفقیت‌آمیز عرضه نفت برسیم و نفت را به مقدار زیاد در بورس عرضه و حتی کشورهای دیگر را هم وارد این سازوکار کنیم. این مساله نیازمند یک سری اصلاحات در نظام بانکی کشور است. باید زیرساخت های نظام بانکی مهیا شود تا بتوانیم کشورهای دیگر را وارد کنیم. در صورت انجام این کار حتی می توانیم تحریم ها را به طور کامل بی‌اثر کنیم. این دورنما با توجه به نظر بسیاری از کارشناسان شدنی است.

این کارشناس انرژی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین چشم انداز همین است که بورس ما تبدیل به بورسی بین المللی مانند بورس شانگهای، دبی و عمان شود که در آن هم خریداران و هم عرضه کنندگان مختلفی فعالیت کنند. در این صورت است که می توان کل نفت را در بورس عرضه کرد. در حال حاضر و در 6 ماه پیش‌رو که آمریکا معافیت هایی به مشتری های نفت ایران داده باید کاهش یک میلیون بشکه ای را با عرضه هفتگی 5 تا 7 میلیون بشکه در بورس جبران کنیم. لذا در گام نخست پوشش کاهش صادرات نفت و بعد ایجاد زیرساخت بانکی و بین المللی بورس، پایداری عرضه نفت و در نهیات فروش تمامی نفت تولید شده کشور در آن بستر است.


کد خبرنگار : 86