تاریخ : 1397,سه شنبه 27 آذر13:58
کد خبر : 294846 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

نفوذ مافیای کنکور در میان مدعیان مبارزه

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: مافیای کنکور غیرقابل انکار است اما اعضای این باند بین مدعیان مبارزه نفوذ دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، حجةالاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، درباره جایگاه منزلتی و معیشتی معلمان اظهار کرد: آراستگی و پیراستگی معلم تأثیر مستقیم بر تربیت اخلاقی دانش‌آموزان دارد و یکی از عوامل تقویت منزلت اجتماعی معلمان، بهبود معیشت و رضایتمندی شغلی آنها است.

وی افزود: دانش و مهارت معلم جایگاه تربیتی و آموزشی او را تقویت می‌کند و مرجعیت فکری و فرهنگی را ارتقا می‌بخشد. سرگرم کردن معلم و عوامل مدرسه به تهیه گزارش‌های تکراری و صوری یا درگیرکردن آنها با طرح‌هایی که سرانجام و اثربخشی آنها در فرآیند یاددهی و یادگیری و روند تربیتی دانش‌آموزان معلوم نیست جز اتلاف منابع وزارت و از دست دادن فرصت چیز دیگری نیست.

نفوذ اعضای باند مافیای کنکور بین مدعیان مبارزه
رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش "مافیای کنکور که آموزش‌وپرورش از آن سخن می‌گوید هم‌اکنون در مدارس حضور فعالی دارند و کتاب‌های کمک‌آموزشی و آزمون‌های خود را عرضه می‌کنند، در شرایطی که مدارس بستری برای رونق بازار این مؤسسات شده‌اند چگونه می‌توان مانع فعالیت آنها شد؟" گفت: مافیای کنکول غیرقابل انکار است اما اعضای این باند بین مدعیان مبارزه نفوذ دارند. اقدام وزیر آموزش و پرورش در حذف آزمون‌های غیرضرور و شبه‌کنکور تصمیم شایسته‌ای بود اما نفوذ و فشار همین مافیا از 6 جهت استخوان‌های این طرح و اقدام را در هم شکست.

محمدیان ادامه داد: اجاره دادن مدرسه برای برگزاری آزمون‌های مؤسسات، اجازه دادن به دخالت آنها برای اختلال در برنامه درسی است و نوعی سوءاستفاده از حضور دانش‌آموز در مدرسه برای این مؤسسه‌ها است.

وی عنوان کرد: پخته‌خواری آموزشی برای دانش‌آموز و معلم و حذف تکلیف درسی مبتنی بر مشاهده و تجربه و آزمون دانش‌آموز، سوءهاضمه تربیتی ایجاد می‌کند درحالی که در فرایند یاددهی و یادگیری با راهبرد حل مسئله ذهن دانش‌آموز به کشف روابط معطوف می‌شود و راه‌های مختلف را تجربه می‌کند اما حل‌المسائل آموزشی او را چشم‌بسته به گاوصندوق جوابها می‌رساند.

اولویت‌های آموزش‌وپرورش
رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت درباره اجرای سند تحول بنیادین بیان کرد: اگر به‌صورت واقعی علاقه‌مند به اجرای سند تحول بنیادین و تحقق اهداف برنامه ملی درسی هستیم باید با تمام اقداماتی که در فرآیند تحقق اهداف سند و برنامه درسی ایجاد اختلال می‌کند مقابله کنیم. در الگوی هدف‌گذاری برنامه درسی ملی ارتقای عقلانیت و بهبود تفکر، توسعه ایمان و علم، باروری رفتارهای اخلاقی و دستیابی به مهارت‌های عملی مورد توجه ویژه است.

محمدیان درباره اولویت‌های آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: امروز نیازمند توجه ویژه به آموزش و پرورش عشایری، کلاس‌های چندپایه، مقابله با ترک تحصیل و افزایش ماندگاری دانش‌آموزان در مدرسه و آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای با توجه به مزیت نسبی بومی و منطقه‌ای در استقرار هنرستان‌ها هستیم. بهتر است همگان آموزش و پرورش را در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان با اتکا به استعداد، علاقه و توسعه متوازن منطقه‌ای یاری رسانند و خانواده‌ها و دانش‌آموزان را توجیه و راهنمایی کنند. بسیاری از استعدادها و امکانات با انتخاب غلط و مشاوره نادرست در هدایت تحصیلی هدر می‌رود.