تاریخ : 1397,سه شنبه 27 آذر18:41
کد خبر : 294894 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

معاون روحانی: تحریم‌های آمریکا از منظر اخلاقی و حقوقی غیرقانونی است

معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران در اولین مصاحبه با یک رسانه خارجی تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را از منظر حقوقی و اخلاقی غیرقانونی توصیف کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، «لعیا جنیدی»، معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران در اولین مصاحبه با یک رسانه خارجی تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را از منظر حقوقی و اخلاقی غیرقانونی توصیف کرد.

روزنامه «فایننشال‌تایمز» که با جنیدی مصاحبه کرده گفته بعد از آنکه دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را احیا کرد، جنیدی با همکاری وزرای کابینه شکایت‌نامه‌ای را علیه آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری، مستقر در لاهه تنظیم کرد که به پیروزی ایران منجر شد.

جنیدی در گفت‌وگو با این روزنامه می‌گوید: «کاری که دولت آمریکا با مردم ایران کرده از منظر حقوقی غیرقانونی و از منظر اخلاقی، غیرقانونی‌تر است.»

در دادگاه لاهه لعیا جنیدی به تیم ایران کمک کرد استدلال کند که احیای تحریم‌ها علیه ایران نقض پیمان مودت میان ایران و آمریکا بوده است. این دادگاه در تاریخ 3 اکتبر به نفع ایران رأی داد و به آمریکا دستور داد اطمینان حاصل کند تحریم‌هایش تجارت در مبادله کالاهای انسانی از جمله غذا و دارو را شامل نمی‌شود.

این حکم موقت قابل اجرا نیست و دولت آمریکا هم بلافاصله پیمان مودت را لغو کرد. علی‌رغم این، پیروزی در دادگاه لاهه برای ایران امیدبخش بود.

معاون حقوقی روحانی درباره این حکم گفت: «آمریکا می‌داند که نمی‌تواند حکم دادگاه لاهه را نادیده بگیرد. این حکم ممکن است برای ایران بی‌نقص نباشد، اما مفید بوده است.»