تاریخ : 1397,شنبه 08 دي17:22
کد خبر : 296191 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

لیست دمشق از حامیان تروریسم منتشر شد؛

سعد الحریری، اردوغان و بارزانی در صدر لیست حامیان تروریسم علیه سوریه

دمشق لیست خود از حامیان تروریسم را منتشر کرد. در لیستی که کمیته مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم سوریه صادر کرده اسامی سیاسیون لبنان، ترکیه، کردستان عراق و دهها سیاستمدار دیگر در منطقه به چشم می‌خورد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «کمیته مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم سوریه»به استناد دو قطعنامه شماره ۱۲۶۷ (سال ۱۹۹۹) و ۱۳۷۳ (۲۰۰۱) فهرستی جدید صادر کرد؛ افراد وارد شده در این لیست از ۳۰ تابعیت عربی و خارجی هستند.

بر اساس گزارش روزنامه «الاخبار»، همانگونه که پیش‌بینی می‌شد بخش اعظم شخصیت‌های متهم به حمایت از تروریسم در سوریه دارای تابعیت سوری هستند و ۸۵ درصد از لیست مذکور هستند؛ سعودی‌ها با ۶۷ نفر (۱۰.۸ درصد) در رتبه دوم، لبنانی‌ها با ۴۲ نفر (۶.۸ درصد) در رتبه سوم و کویتی‌ها با ۳۱ نفر (۵ درصد) در رتبه چهارم قرار دارند.

بنا به این گزارش، لیست منتشر شده شامل شخصیت‌های سیاسی، نظامی، دینی، اجتماعی، تجار، اساتید دانشگاه، قضات و شهروندان عادی است.

در بین شخصیت‌های کویتی اسامی کسانی مانند «شاقی العجمی» وزیر دادگستری، سفیر «عبدالعزیز السبیعی» و نُه نماینده وقت پارلمان دیده می‌شود. شخصیت‌های سعودی بیشتر شامل روحانیون دینی، تجار و اساتید دانشگاه هستند.

اما نکته قابل توجه این است که شخصیت‌های لبنانی در این لیست شامل رهبران سیاسی، روحانیون معروف دینی و نمایندگانی می‌شوند که به تحریک برای براندازی دولت سوریه معروف هستند؛ در این لیست اسامی «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور، «ولید جنبلاط» رئیس حزب «التقدمی الاشتراکی»، «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه»، و شخصیت‌های سیاسی دیگری مانند «خالد الضاهر و عقاب صقر» و روحانیونی چون «داعی الاسلام الشهال و بلال دقماق و ...» دیده می‌شود.

در بین اسامی تُرک‌ها نیز «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر پیشین، مبلغان دینی «نورالدین یلدیز» و «مراد پاشا» در صدر قرار دارند.

بنا به این گزارش، افراد عراقی حاضر در لیست مذکور «مسرور بارزانی» پسر «مسعود بارزانی» و «حارث سلیمان الضاری» و افراد مصری حاضر در آن «یوسف القرضاوی و «محمد عبده ابراهیم علی» هستند.

اما شخصیت‌های سوری شامل افراد معروف و غیرمعروف می‌شود، افراد شناخته شده مانند هنرمند «عبد الحکیم القطیفان» و تاجر «ولید الزغبی» و امثال آن می‌شود.

دو قطعنامه ۱۲۶۷ و ۱۳۷۳ سازمان ملل در خصوص اتخاذ تدابیر لازم برای توقف حمایت مالی از تروریسم است که به ترتیب در سالهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۱ تصویب شده‌اند.

بر اساس قطعنامه‌های ۱۲۶۷ (۱۹۹۹) و ۱۹۸۹ (۲۰۱۱) و ۲۲۵۳ (۲۰۱۵) درباره افراد، گروه‌ها یا سازمان‌هایی که اقدامات زیر را انجام دهند از جمله کسانی به شمار می‌روند که با گروه‌های تروریستی داعش و القاعده همکاری کرده‌اند:

اول: مشارکت در حمایت مالی از اقدامات فرد، گروه، سازمان یا رژیم مرتبط با داعش، القاعده یا هر گروه مشتق شده از آنها یا برنامه‌ریزی برای این اقدامات و فعالیت‌ها، تسهیل کار یا آمادگی برای آن.

دوم: واردات، فروش یا انتقال سلاح برای این گروه‌ها

سوم: عضوگیری یا هر کار دیگری در راستای منافع این گروه‌ها.

طبق این قطعنامه‌ها، افراد مشمول این قطعنامه، اموالشان بلوکه، از سفر و واردات انواع سلاح ممنوع خواهند شد. این قانون در خصوص هرگونه همکاری یا ارتباط با سازمان‌های تروریستی داعش و القاعده است.