تاریخ : 1397,سه شنبه 11 دي23:26
کد خبر : 296675 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

در نشست خبری «پیام‌رسان‌های داخلی؛ تقویت یا تضعیف» مطرح شد:

تلگرام می‌تواند امنیت ملی ما را تحت تاثیر قرار دهد/ اراده‌ای برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی نیست

در این نشست خبری، مدیران پیام‌رسان‌های ایتا، سروش، گپ و آی گپ و قرارگاه پدافند غیرعامل، معاون فضای مجازی دادستان کشور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، عضو شورای عالی فضای مجازی و همچنین معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی به گفتگو نشستند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست خبری «پیام‌رسان‌های داخلی؛ تقویت یا تضعیف» با حضور مسئولین ذیربط در حوزه‌ی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، مدیران شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی و همچنین اصحاب رسانه و مطبوعات در پاتوق رسانه‌های انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این نشست خبری، مدیران پیام‌رسان‌های ایتا، سروش، گپ و آی گپ حضور یافته و از مشکلات و موانع پیش روی پیشرفت این نرم‌افزاهای داخلی کشور در مقابل پیام‌رسان‌های خارجی و صاحب نام سخن گفتند.

در ادامه نیز فرمانده قرارگاه پدافند غیرعامل، معاون فضای مجازی دادستان کشور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، عضو شورای عالی فضای مجازی و همچنین معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی سخنرانی کردند که مشروح این جلسه را در ادامه می‌خوانید:

سردار جلالی: تلگرام می‌تواند امنیت ملی ما را تحت تاثیر قرار دهد
سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: تلگرام در ۵ مولفه امنیت ملی ما را تهدید میکند.

وی با اشاره به ماموریت پدافند غیرعامل در رصد و پایش تهدیدات نرم علیه امنیت ملی کشور یکی از این موارد را شبکه‌های اجتماعی برشمرد و گفت: در این فضا دچار ضعف قوانین، مقررات و تصمیم گیری ها، هم‌پوشانی وظایف و مشخص نبودن خطوط و مرزهای بین امنیت ملی و جنگ سایبری و فیزیکی هستیم.

جلالی ادامه داد: از آنجا که تهدیدهای سایبری امنیت ملی را در مولفه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تحت فشار قرار می‌دهد از موضوعات حیاتی است و قاعدتاً بین دستگاه های مسئول نباید اختلاف نظری درباره آن وجود داشته باشد اما متأسفانه می‌بینیم که اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ رویه ای که در سایر موضوعات حیاتی از جمله موضوع هسته‌ای در کشور وجود ندارد.

وی وجود اختلاف نظر درباره مسائل مربوط به حوزه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را به دلیل اینکه این موارد در پروسه بلوغ هستند دانست و گفت: بر مبنای سندی که خود تلگرام چندی پیش منتشر کرد، تلگرام می‌تواند امنیت ملی ما را حداقل در پنج مولفه تحت تاثیر قرار دهد این در حالی است که اگر موردی وجود داشته باشد که امنیت ملی ما را حتی در یک مولفه تحت تاثیر قرار دهد برای ما موضوع حیاتی به حساب می آید.

سردار جلالی گفت: مثلاً در حوزه موشکی آیا اجازه می دهیم که تجهیزات خارجی وارد سایت های ما شود، اما چطور به این سادگی در حوزه شبکه های اجتماعی اجازه فعالیت به پیام رسان های خارجی را می‌دهیم.

وی تأکید کرد: انحصار یک پیام رسان خارجی در کشور مطلقا با امنیت ملی ما سازگار نیست.

جلالی ادامه داد: در زمینه کسب و کار، مبادلات بانکی، امنیت عمومی،  فرهنگ، سیاست و اقتصاد انحصار پیام رسان تلگرام برای ما مخاطره‌ آفرین است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه پیام رسان های داخلی دو جریان «ما می توانیم» و «ما نمی‌توانیم» شکل گرفته است، گفت: شواهد و قرائن زیادی وجود دارد که «ما می توانیم»؛ چراکه در زمینه موشک که تکنولوژی آن بسیار سنگین‌تر از شبکه‌های اجتماعی است و در تمام ابزار و قطعات در چند لایه تحریم هستیم اما توانستیم به دانش بومی دست پیدا کنیم اما چطور در شبکه های اجتماع نتوانیم.

وی یادآور شد: پس از انسداد تلگرام شاهد بودیم که پیام رسان های داخلی بسیار موفق ظاهر شدند اما متاسفانه از این جریان حمایت نشد.

وی در تشریح مشکلاتی که تلگرام برای امنیت ملی ما ایجاد می‌کند، یکی از موارد را مداخلات اقتصادی برشمرد و گفت: شاهد تشویق مردم برای تبدیل ریال به دلار و سکه بودیم و و حتی دیدیم که برای برقراری ثبات نیز باید از همین شبکه استفاده می‌شد. در زمینه امنیت ملی نیز بسیج مردم در فضای مجازی و آوردن آنها به فضای واقعی و تولید آشوب از دیگر تهدیداتی است که تلگرام برای امنیت ملی ما دارد.

جلالی تاکید کرد: در بحث اقتصاد کلان ایجاد سامانه پرداخت و گرام به‌ شدت نظام اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد و خارج از مقررات رگولاتوری پولی و ارزی کشور می تواند بستر مبادلات مالی را تشکیل دهد.

وی حتی ایجاد شغل را نیز یکی از تهدیدات تلگرام برشمرد و گفت: مشاغل وابسته به شبکه در واقع گروگان های این شبکه هستند و هر زمانی اراده کند می تواند فعالیت اقتصادی و شغل آنها را نیز مختل کند.

حجت‌الاسلام پژمانفر: اراده‌ای برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی نیست
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی قرار بود به عنوان قرارگاه در حوزه مباحث فضای مجازی ورود پیدا کند و امید داشتیم که خواسته های نظام از همان طریق پیگیری کند اما روند حاکم بر شورا به دلیل مدیریت ناصحیح در شورا موجب شد که گاهی آن را در حد یک شورای مشورتی تقلیل دهند.

وی ادامه داد: این شرایط موجب شد تا نسبت به اینکه خواسته های نظام در فضای مجازی از طریق این شورا دنبال شود ناامید شویم.

پژمانفربا اشاره به ورود مجلس به قانون گذاری در این حوزه گفت: این ورود از  منظر ضعف عملکرد شورا  و برای جبران خلا ها بوده است.

وی با اشاره به پیشنهاد تشکیل کمیسیون فضای مجازی در مجلس گفت: متاسفانه با فشارهایی که از بیرون از سوی دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت ارتباطات ایجاد شد، مجلس نتوانست این موضوع را در قالب کمیسیون مستقل دنبال کند اما همچنان ضرورتش وجود دارد چون ابعاد و ظرفیت پرداخت به فضای مجازی از کمیسیون هم بیشتر است.

وی با اشاره به فعالیت کمیته ای که در کمیسیون فرهنگی مجلس برای رسیدگی به این امور تشکیل شده است، گفت: در این کمیته چند مورد از جمله بحث صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی دنبال کردیم.

پژمان‌فر گفت: متاسفانه شاهد هستیم که به بهانه های مختلف صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی انجام نمی شود و در این زمینه کوتاهی هایی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه آخرین جلسه بررسی کلیات طرح حمایت از پیام رسان های داخلی امروز در کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار می‌شود گفت: موضوع کودکان در فضای مجازی را نیز شروع کرده‌ایم که در این زمینه نیز هم فرصت ها و هم تهدید های وجود دارد که لازم است بستر قانونی برای استفاده از فرصتها و مقابله با تهدید ها به وجود بیاید.

با تاکید بر اینکه اقدام مجلس در این زمینه موازی‌کاری نیست گفت :چون هنوز شورای عالی فضای مجازی به درستی به این زمینه ورود پیدا نکرده وظیفه مجلس است که به عنوان قوه مقننه ورود پیدا کند و بسترهای قانونی فعالیت در این عرصه را فراهم کند.

وی همچنین درباره گلایه‌های معاون مرکز ملی فضای مجازی از عدم همکاری وزارت ارتباطات، با یادآوری اینکه این شورا و مرکز ملی فضای مجازی نهاد بالادستی است گفت: مشکل در این زمینه صرفاً بودجه نیست بلکه اراده هایی است که متاسفانه شکل نمی گیرد.

این نماینده مجلس با انتقاد از فعالیت‌های وزیر ارتباطات در توییتر گفت: متاسفانه وزیر آرمانش این است که چند نفر را به توییتر اضافه کند و برای آمدن هر کس به توییتر جشن می‌گیرد. درباره اینکه این اقدامات غلط و غیرقانونی است باید نهاد بالادستی وارد شود؛ نهاد بالادستی وزارت ارتباطات هم شورای عالی فضای مجازی است.

تقی‌پور: حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی یک تکلیف است
رضا تقی‌پور، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی یادآور شد: بند ۲ سیاست‌های مصوبه ساماندهی پیام رسان‌های بومی که در ۱۳ خردادماه سال ۹۶ مصوب شد تاکنون به اجرا درنیامده است و مسئولان باید پاسخ دهند که این سیاست به کجا رسیده است؟

وی ادامه داد: در این بند برای مدیریت اطلاعات در داخل کشور که پایه بسیاری از کسب و کارها است سیاست‌های مشخص و قوانینی تعیین شده است.

این عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: مصوبه حمایت از پیام رسان های بومی یک تکلیف است که قطعا باید اتفاق بیافتد و روی آن تمرکز صورت گیرد.

تقی پور تاکید کرد: موضوع ماندن اطلاعات کلان کشور در داخل موضوعی است که حداقل ۳ سال است که در شورای عالی فضای مجازی مطرح شده اما هنوز به صورت کامل به اجرا درنیامده است.

جاویدنیا: تلگرام ارزی(ارزگرام) هیچگونه ضمانتی ندارد
جواد جاویدنیا، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور نسبت به همکاری افرادی در داخل برای راه اندازی رمز ارز تلگرام (گرام) هشدار داد و گفت: هیچ ضمانتی برای گرام و سایر رمز ارزها وجود ندارد و همکاری در این زمینه اخلال در نظام اقتصادی کشور تلقی می شود.

جاوید نیا با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره ساماندهی پیام رسان‌ها و حمایت از پیام رسان های داخلی گفت:در این زمینه قوه قضاییه وظیفه حمایتی در زمینه اعمال قوانین و مقررات را داشته است.

وی موضوع تمرکز در رسیدگی به شکایات مربوط به پیام رسان های داخلی را یکی دیگر از وظایف قوه قضائیه دانست و گفت: تاکنون شکایت خاصی از مدیران پیام رسان های داخلی نداشته‌ایم اما آنچه در مصوبه پیش بینی شده بود اختصاص شعبه ای به همین منظور بود که البته ما این را به معاونان جرائم رایانه‌ای دادستان های شهرستان ها اعلام کردیم که اگر شکایتی علیه پیام رسان ها مطرح شد در قالب دستور اداری به تهران اعلام شود تا قبل از ارجاع به شعبه در شعبه متمرکز در تهران به تمام شکایت در این زمینه رسیدگی شود.

وی همچنین با اشاره به تکالیفی که در مصوبه یادشده برای سایر دستگاه ها برای حمایت از پیام رسان های داخلی در نظر گرفته شده اما بخشی از آنها اجرا نشده است، گفت:در همین مورد وظایفی در رابطه با پیام رسان های داخلی و نظام‌مند کردن فعالیت پیام رسان های خارجی در ایران برعهده وزارت ارتباطات است که باید نسبت به صدور مجوز برای پیام رسان های خارجی و همچنین تعیین تکلیف انتقال بیگ دیتا و اطلاعات کلان مردم به خارج از کشور تعیین تکلیف صورت گیرد.

وی ادامه داد: بر مبنای مصوبه شورای عالی فضای مجازی وزارت ارتباطات موظف بود تا علاوه بر حمایت از پیام رسان های داخلی به ضابطه‌مند شدن پیام رسان های خارجی نیز اقدام کند اما شاهد بودیم که هر چه برای مذاکره با مدیر پیام رسان خارجی اقدام کردند، حاضر به مذاکره نشد و مانعی هم برای فعالیت آنها در داخل ایجاد نشد.

سرپرست معاونت فضای مجازی دادستان کل کشور با اشاره به جرایمی که در بستر تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی خارجی در کشور رخ می‌دهد گفت: در دادسرای جرایم رایانه ای امسال ۱۵ هزار پرونده تشکیل که بالای ۸۰ درصد این موارد به اینستاگرام و تلگرام برمیگردد؛ مردم از ما حفظ امنیت اطلاعات و همچنین پیگیری شکایت شان را می‌خواهند اما این بستر فراهم نشده که به اطلاعات فردی که به حریم خصوصی کسی وارد شده و یا جرمی در زمینه نشر اکاذیب مرتکب شده دست پیدا کنیم.

جاوید نیا گفت: در مصوبه سال ۹۴ به تلگرام یک ماه مهلت داده شد که سرور ها را به ایران بیاورد و اگر این کار را نکرد فیلتر می شود اما این کار انجام نشد و بر زمین ماند و در این زمینه وزارت ارتباطات مجری بود؛ اینکه مسئولی در برابر اجرای قانون مقاومت کند و سلیقه ای قانون را اجرا نکند آیا برای مردم قابل پذیرش است؟

جاوید نیا گفت: قاعدتا اگر احراز شود که مسئولی تعمداً قانون را اجرا نکرده است باید برخورد قانونی با او انجام شود.

سرپست معاونت فضای مجازی دادستانی با اشاره به اینکه فضای مجازی ابزار جنگ اقتصادی است، گفت: حتی در این زمینه مسئولان معتقدند که عامل اصلی سقوط ارزش ریال تلگرام بود.

وی ادامه داد: این روزها خبر می‌رسد که تلگرام با جمعی از فعالان تلگرامی جلساتی برگزار کرده تا گرام را راه‌اندازی کنند؛ مردم به هیچ وجه درگیر این بازی نشوند چرا که اگر خریدند و تلگرام از بازگشت پول آنها ممانعت کرد مسئولیت بر عهده خودشان خواهد بود.

وی تأکید کرد: هیچ ضمانتی برای گرام و دیگر ارزهای رمز پایه وجود ندارد و کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، اقدام آنها اخلال در نظام اقتصادی تلقی می شود.

وی گفت: اخیراً اخبار و اطلاعاتی واصل شده مبنی بر اینکه افرادی در داخل با پروکسی تلگرام همکاری می‌کنند و یا سرورهای خود را در اختیار آن قرار می‌دهند که در این زمینه نیز در برخورد با افراد خاطی کوتاه نخواهیم آمد.

عباس آسوشه: قرار نبود مهلت دوباره‌ای به هاتگرام و تلگرام طلایی داده شود
عباس آسوشه، معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به مصوبه شورای فضای مجازی درباره حمایت از پیام رسان های داخلی گفت: تمام وزرایی که در این مصوبه مسئولیت داشته اند را برای پاسخگویی یه مرکز ملی فضای مجازی فراخوانده ایم.

وی تاکید کرد: وزرا باید پاسخ دهند که درباره مسئولیتی برای حمایت از پیام رسان ها داشته اند چه کاری انجام داده اند.

آسوشه درباره مهلت دادن دوباره به هاتگرام و تلگرام طلایی گفت: هیچ مهلت دوباره ای بعد از ۳۰ آذر ماه به این پیام رسان ها داده نشد و دبیر شورا این را نگفتند که مهلت دوباره ای به آنها داده می‌شود.

وی ادامه داد: مقرر شده بود بعد از پایان مهلت و جدا نشدن آنها از تلگرام، حمایت ها از هاتگرام و تلگرام طلایی برداشته شود.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی وظیفه اجرایی در این مورد را بر عهده وزارت ارتباطات و قوه قضائیه دانست.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مهلت هاتگرام و تلگرام طلایی برای جدا شدن از تلگرام، گفت: قرار بود که تا ۳۰ آذر مستقل شوند و اگر نشدند، حمایت‌هایی که از آنها صورت می‌گیرد، مثلا کانکشن‌هایی بدون فیلتر که دراختیار آنها قرار گرفته، دیگر به آنها ارائه نشود.

آسوشه در پاسخ به انتقاداتی که به شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی در نشست رسانه‌ای پیام‌رسان‌های داخلی انجام شد، گفت:‌ نمی‌خواهم از این شورا و یا مرکز دفاع کنم ولی باید در شرایط کلان، این نقص‌ها دیده شود.

وی ادامه داد:‌ ایفای وظایفی که مقام معظم رهبری برای شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای درنظر گرفته‌اند، از سوی مجلس، دولت و بخش خصوصی قابل پذیرش نیست و تا زمانی که مرکز ملی فضای مجازی برای مثال در خدمت بخش خصوصی است، مورد اطمینان قرار می‌گیرد، اما به محض اینکه وارد حیطه واقعی وظایف خود می‌شود صدایش درمی‌آید.

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: اتفاقا خوب شد که این مرکز ایجاد شد تا همه آقایان از لحاظ شرعی، عرفی و منطقی در تمام موارد این مرکز را مقصر دانسته و خود را از مسئولیت آزاد می‌کنند.

آسوشه با اشاره به نقش پررنگ کاربران در فضای مجازی، گفت: اینکه شعار حق شهروندی را بدهی اما بخواهیم در اتاق‌های درسته برای کاربران تصمیم بگیریم، عملی نیست، فضای مجازی با کاربران و اعتماد آنها تعریف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مردم ما با مردم روسیه که چند پیام‌رسان دارند و اروپا که از شبکه‌های اجتماعی مختلفی استفاده می‌کنند، فرق می‌کنند، گفت: ما بیش از پنج سال مردم را مجبور به استفاده از تلگرام کردیم و کاربران را عادت دادیم که تمام کارهای خانوادگی، اقتصادی و گفت‌وگوهایشان را در این بستر انجام دهند.

وی ادامه داد: چطور می‌توان کاربرانی که پنج سال یاد گرفته‌اند تمام فعالیت خود را در یک بستر انجام دهد حالا آن بستر را ببندیم و ۷ پیام‌رسان به آنها معرفی کنیم و بگوییم که در این پیام‌رسان‌ها فعالیت کنند.

زمانی که مردم را مجبور کردیم از وایبر به تلگرام کوچ کنند، هنوز مردم ما کاربران حرفه‌ای پیام‌رسان‌ها نبودند، امروز مردم در زمینه استفاده از پیام‌رسان‌ها حرفه‌ای هستند، در پنج سال گذشته همه چیز را به تلگرام دادیم، آیا آنچه ما برای حمایت از پیام‌«سان‌های داخلی به انها دادیم با آنچه دشمنان ما به تلگرام دادند برابر است؟

وی ادامه داد: ما در پنج سال گذشته همه جریان اطلاع‌رسانی کشور را دراختیار تلگرام گذاشتیم، آیا این فضا دراختیار سروش، ایتا و دیگر پیام‌رسان‌ها هم قرار گرفت؟

وی با اشاره به اظهانظر مسئولی که می‌گوید پیام‌رسان‌های داخلی بعد از حمایت‌های دولتی لوس شده‌اند، گفت: چطور می‌شود کاربرانی که پنج سال در بستر یک پیام‌رسان حرفه‌ای شده‌اند و به آن عادت کرده‌اند را ظرف سه سال به پیام‌رسانی منتقل کنیم که نه تیمش را دارد و نه از فرصت‌ها و امکانات تلگرام برخوردار است.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به توئیت معاون وزیر درباره میزان اعتماد کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی گفت:‌ این توئیت خود تزریق عدم اعتماد به مردم بود.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی گفت: در جلسات متعدد به پیام‌رسان‌ها اعلام کردیم که مدلی را درنظر بگیرند که هر کاربر از هر پیا‌م‌رسانی که استفاده کرد بتواند با پیام‌رسان دیگر در ارتباط باشد، اما مشکل ما فنی نیست بلکه مشکل در بالغ نبودن مدیریت کسب و کار است.

وی گفت:‌ متأسفانه پیام‌رسان‌ها فقط سخت‌افزار و یا نرم‌افزار را می‌بینند اما مرکز ملی که موظف شده نقطه کانونی باشد، قواعد، قوانین و رفتارهای حاکمیتی را می‌بیند و در اینجاست که باید به کاربران نیز توجه ویژه‌ای کرد.

وی تأکید کرد: مهمترین بخش فضای مجازی مردم‌اند که باید نیازشان درنظر گرفته شود و مقصریابی در زمینه مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد ما از نجات کشور و حاکمیت گمراه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مؤلفه‌های قدرت در دنیا در حال تغییر است، ما به عنوان حاکمیت و مردم باید این تغییر ماهوی را درک کنیم و در مؤلفه‌های جدیدی که تغییر کرده، یک موضوع کوچک پیام‌رسان‌ها هستند.

وی با اشاره به آخرین نشستی که با مدیران پیام‌رسان‌های داخلی داشته، گفت: در آن نشست گزارشی از وضعیت پیام‌رسان‌ها بر مبنای سه مؤلفه، سخت‌افزار، نرم‌افزار و امنیت داشتیم و اعلام کردیم  که برنامه‌های خود را بر مبنای این ارزیابی‌ها برای رفع نقایص به ما بدهند، اما فقط دو پیام‌رسان به ما مراجعه کردند.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به نامه‌نگاری این مرکز با وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف، درباره تغییر ساختار اقتصادی، پولی و بانکی گفت: فضای مجازی از فضای واقعی جدا نیست و تنها اتفاقی که در این زمینه دارد می‌افتد این است که فضای مجازی دارد فضای واقعی ما را تغییر می‌دهد.

آسوشه با انتقاد از اینکه مرکز ملی فضای مجازی هنوز ردیف بودجه‌ای ندارد، گفت: چطور بدون بودجه و فقط با ۵۰ کارمندی که فقط حقوق دریافت می‌کنند انتظار دارید که این شورا وظایف خود را ایفا کند؟

غفاری: برخی مسئولان نمی‌خواهند توانمندی‌های ما را ببینند
محسن غفاری، مدیرعامل پیام رسان ایتا با اشاره به اینکه امکانات سخت افزاری و پهنای باند و همچنین توان تکنولوژیک طراحی دو بال فعالیت یک پیام رسان هستند گفت: متاسفانه دولت بال سخت افزاری را به پوسته های داخلی تلگرام داده که فاقد توان تکنولوژیک هستند.

مدیرعامل ایتا با انتقاد از حمایت زیرساختی دولت از پوسته های فارسی تلگرام گفت: ۲ ماه که هیچ ۲ سال هم بگذرد آنها توان فنی جدا شدن از تلگرام را ندارند.

مدیرعامل ایتا با اشاره به تصویب سند حمایت از پیام‌رسان‌های بومی در مرکز ملی فضای مجازی، گفت:  اینکه چرا اهداف مورد نظر شکل نگرفت و مرکز ملی فضای مجازی هم اکنون این پروژه را شکست خورده اعلام می کند، باید مورد بررسی قرار گیرد حالا  ۵ ماه است که پیام رسان ها با مرکز ملی فضای مجازی ارتباطی ندارند.

وی یادآور شد: حتی با ظهور پوسته های فارسی تلگرام، این طور تحلیل می شود که هدف فیلترینگ تلگرام، ظهور هاتگرام و تلگرام طلایی بوده است.

غفاری با اشاره به اینکه پیام رسان های داخلی توانمندی پوشش کل کشور را دارند، ادامه داد: برخی مسئولان این توانمندی را یا نمی بینند یا نمی خواهند ببینند و به همین دلیل توجیهات ناتوانی پیام رسان ها را مطرح می کنند.

وی با اشاره به اینکه قرار بود هاتگرام و تلگرام طلایی در عرض ۲ ماه از تلگرام مستقل شوند، خاطرنشان کرد: اما بارها این زمان تغییر کرد و ما در جلسات خصوصی نیز اعلام کردیم به مسئولان که اینها قصدی برای جدا شدن ندارند. از هر کدام از پیام رسان ها هم بپرسید که حداقل زمان استارت تا شروع اولیه سرویس دهی چه مقدار زمان نیاز دارد، کمتر از ۳ سال را عنوان نمی کنند. به همین دلیل برای ما تعجب آور بود که یک شرکت که هیچگونه سابقه پیام رسانی ندارد چطور ادعا کرده است که در عرض ۲ ماه می خواهد یک پیام رسان مستقل از تلگرام راه اندازی کند.

مدیرعامل ایتا با بیان اینکه ظهور نسخه های فارسی تلگرام به ما ضربه زد ، تصریح کرد:  به جای اینکه پیام رسان های داخلی حمایت و تقویت شوند، زیرساخت فنی برای سیستم پیام رسانی هاتگرام و تلگرام طلایی در نظر گرفته شد.

وی همچنین گفت: معاون وزیر ارتباطات در شبکه اجتماعی فیلتر شده توئیتر نظرسنجی را مطرح کرده که کاملاً عدم اعتماد عمومی را القا می کند. این در حالی است که در گزارش مرکز ملی فضای مجازی تنها ۹ درصد مردم به پیام رسان های بومی اعتماد نداشتند و حتی هاتگرام و طلاگرام که همه می‌دانند متعلق به نظام است، هم اکنون ۳۵ میلیون کاربر ایرانی دارد و نمی توانیم بگوئیم مردم به سرویس های داخلی اعتماد ندارند. 

وی با بیان اینکه پیام رسانی مانند گپ، از نظر فنی تلگرام را در جیب خود می گذارد، تاکید کرد: این طور به مردم القا نکنیم که ما بنز را گرفته ایم و پیکان به آنها می دهیم. باید به این باور برسیم که سرویس های خوبی در اختیار مردم قرار دادیم اما مسئولان این باور را ندارند.

غفاری با اشاره به اینکه در مرکز ملی فضای مجازی نوعی سرخوردگی در میان کارشناسانی که حوزه پیام رسان های بومی مطالعاتی را با جدیت دنبال می کردند، وجود دارد، گفت: حتی شنیده می شود که اعتراضاتی در این سیستم در این زمینه شکل گرفته است. در کلیت کار نیز موضوع حمایت از پیام رسان های بومی در حد اختصاص پهنای باند و ارائه وام بود که تنها ۳ پیام رسان موفق به دریافت وام شدند چرا که بازپرداخت آن با ریسک بالایی همراه بود.

وی توضیح داد: در زمینه اختصاص رک و فضا نیز وزارت ارتباطات به ما اعلام کرد که فقط در یک جا می توانیم از این فضا استفاده کنیم که این موضوع مورد اعتراض قرار گرفت و بسیاری از پیام رسان ها از این ظرفیت نیز استفاده نکردند. تنها حمایتی که صورت گرفت، مربوط به تخصیص پهنای باند داخلی و خارجی بود.

وی تاکید کرد: حمایت از پیام رسان های بومی در حد ملی نبود و ما پیش از این نیز به یکی از مدیران مرکز ملی فضای مجازی نیز گفتیم که اجرای پیام رسان بومی با دلار ۳۷۰۰ تومانی نیازمند ۵۰ میلیارد تومان سخت افزار برای شروع است، که آنها گفتند برای کوتاه کردن دست دشمن از فضای مجازی این رقم پولی نیست. در همین حال نظر بر این بود که سه پیام رسان در کشور هر کدام حدود ۳۰ تا ۴۰  درصد کاربران را تحت پوشش قرار دهند و برای پیام رسانی، متکی به یک سرویس دهنده نباشیم و این انحصار را بشکنیم.

وی تاکید کرد: هم اکنون شاهد هستیم که پیام رسان هایی فعال هستند که تحت هیچ قانونی فعالیت نمی کنند و بیگ دیتای کشور را به راحتی خارج می کنند.

تهرانی: گپ تا پایان دی ماه 20 میلیونی می‌شود
محمد تهرانی یکی از مدیران پیام رسان گپ با اشاره به اینکه فعالیت پیام رسان گپ از سال ۹۲ آغاز شده و در سال ۹۵ نسخه کاربری آن رونمایی شد، ادامه داد:  این پیام رسان قبل از فیلتر تلگرام فعالیت خود را برای توسعه کاربر آغاز کرد و هم اکنون توانایی فنی پشتیبانی از ۱۰ میلیون کاربر را دارد که تا پایان دی ماه ظرفیت این پیام رسان به ۲۰ میلیون کاربر افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره اینکه برای توسعه پیام‌رسان گپ موفق به جذب سرمایه گذار خارجی و داخلی شده‌‌اند، ادامه داد: حمایت دولت از پیام رسان های بومی و اختصاص ۵ میلیارد تومان وام چیز عجیبی نبود،  بازپرداخت این وام با سود ۸ درصد مبلغ ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و ما به این نتیجه رسیده ایم که هیچ نیازی به کمک دولت نخواهیم داشت و با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی از اول بهمن ماه ظرفیت ارائه خدمات به کاربر را به ۲۰ میلیون نفر افزایش می دهیم.


کد خبرنگار : 17