تاریخ : 1397,پنجشنبه 13 دي13:28
کد خبر : 296880 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

مرور مهمترین اخبار دانشگاهی یک هفته گذشته

برای مرور مهمترین اخبار دانشگاهی یک هفته گذشته در حوزه فناوری و آموزش با ما همراه باشید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، حوزه فناوری و آموزش در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

نصب گاردریل و سرعت‌گیر در مسیر اتوبوس‌های واحد علوم و تحقیقات به زودی آغاز می‌شود
محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اقدامات دانشگاه برای تامین امنیت تردد دانشجویان واحد علوم و تحقیقات بعد از حادثه مصیبت‌بار واژگونی اتوبوس گفت: بلافاصله با شرکت اتوبوس واحد گشت که یکی از بهترین پیمانکاران است، قرارداد بسته شد و اتوبوس‌های جدید جایگزین شدند و به زودی هم نصب گاردریل‌ها و سرعت‌گیر‌ها در این مسیر کوهستانی آغاز می‌شود.

امتحانات مصدومان حادثه علوم و تحقیقات بعد از دوران نقاهت برگزار می‌شود
علیرضا رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امتحانات پایان‌ترم دانشجویان دانشگاه در همه مقاطع تحصیلی از ۱۵ دی‌ماه آغاز می‌شود، گفت: در جلسه هیات رئیسه این موضوع مطرح و پیشنهاد شد برای افرادی که در این حادثه آسیب دیده و مجروح شده‌اند و نمی‌توانند به موقع در امتحانات پایان ترم شرکت کنند فرصتی در نظر گرفته شود تا پس از گذراندن دوران نقاهت و آمادگی جسمانی و روحی در آزمون‌ها شرکت کنند.

تعرفه ثبت‌نام آزمون‌های سراسری ۹۸ چقدر است؟
هزینه خدمات ثبت نام دریافتی از داوطلبان شرکت در آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز آزمون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سال ۱۳۹۸ طی جدولی به شرح زیر اعلام شد.

بودجه پروژه‌های عمرانی در دانشگاه تهران با محدودیت روبه‌رو است
محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران گفت: تعداد پروژه‌های عمرانی که مستقیما از سوی دولت پشتیبانی شود محدود است شاید اعتبارات صرف دانشگاه‌های مناطق دیگر شده، اما در حدی که به ما بودجه تعلق گیرد پروژه‌ها را در دانشگاه ادامه خواهیم داد. زمانی که بودجه پروژه‌ها با تاخیر پرداخت شود زمان بهره برداری آن به تاخیر می‌افتد و سبب ایجاد ضرر‌های اقتصادی می‌شود و ما نیز توان اتمام ماموریت‌ها و برنامه‌های در نظر گرفته شده در دانشگاه را نداریم.

عدم پرداخت به موقع بودجه برخی فعالیت‌های دانشگاه را متوقف می‌کند
محمود فتوحی رئیس دانشگاه شریف با بیان اینکه تا پایان آبان ماه فقط ۴۲ درصد از بودجه پرداخت شده است، عنوان کرد: بنابر قول‌های مسئولین به زودی قرار است امسال تخصیص بودجه به ۷۰ درصد برسد، در این راستا دو موضوع مهم، تخصیص بودجه و زمان تخصیص آن مطرح می‌شود که اگر این بودجه پایان سال پرداخت نشود ما نمی‌توانیم برنامه‌های درنظر گرفته شده و فعالیت‌ها را به درستی پیش ببریم.
 
ماهواره ظفر اوایل سال ۹۸ تحویل داده می‌شود
جبارعلی ذاکری رییس دانشگاه علم و صنعت گفت: طبق خواسته‌های کارفرما برای ماهواره ظفر، طراحان و سازندگان درحال انجام اصلاحات و اقدامات لازم متناسب با نیاز کارفرما هستند لذا پیش‌بینی می‌کنیم که اوایل سال ۱۳۹۸ مراحل آماده‌سازی این طرح پایان پذیرد و آماده تحویل به کارفرما باشد.
 

کیفیت‌بخشی به دوره‌های آموزش عالی از مهمترین برنامه‌های وزارت علوم است
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه کلیه سیاست‌های معاونت آموزشی وزارت علوم در راستای افزایش کیفیت در دوره‌های آموزشی دانشگاهی است، اظهار داشت: کیفیت‌بخشی به دوره‌های آموزش عالی دانشگاه‌ها در کشور، طرح ساماندهی و سطح‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در کشور از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت آموزشی وزارت علوم است.

دستورالعمل تعیین درجه برخورداری دانشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصویب شد
در پنجمین جلسه شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای دستورالعمل نحوه تعیین درجه برخورداری دانشکده‌ها و آموزشکده‌های سراسر کشور مورد تایید قرار گرفت و مقرر شد، دستورالعمل نهایی پس از اعمال نظرات اعضای جلسه براساس گام‌های اجرایی به تمام دانشکده‌ها و آموزشکده‌های سراسر کشور ابلاغ شود.

سالانه ۳ هزار پایان‌نامه در دانشگاه شهیدبهشتی تدوین می‌شود
سید حسن صدوق رئیس دانشگاه شهیدبهشتی گفت: هر سال نزدیک به ۳ هزار عنوان رساله و پایان‌نامه در بخش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه تهیه و تدوین می‌شود؛ معتقدم که اگر بخشی از این‌ها به سمت صنعت و بررسی مسائل و چالش‌های کشور جهت پیدا کند، یک انقلاب علمی رخ خواهد داد و از وابستگی رها خواهیم شد.

دانشگاه‌ها باید به بخش آموزش مدیریت سبز توجه بیشتری کنند
منصور غلامی وزیر علوم در اولین نشست شورای راهبردی مدیریت سبز در خصوص اشتراک‌گذاری تجربیات دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی در حوزه مدیریت سبز افزود: بهره‌گیری دانشگاه‌ها از تجربیات موفق در ارتقاء و اثر بخشی برنامه‌های مدیریت سبز بسیار جدی و با اهمیت است.


برگزاری رویداد‌های علمی، موجب جذب توریسم علمی در کشور می‌شود
مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با توجه به رتبه خوب علمی ایران، اگر زیرساخت‌های کشور برای برگزاری کنگره‌ها به منظور ایجاد جذابیت علمی برای توریسم علمی تقویت شود، کمتر کشوری در منطقه، توان رقابت با ایران در این موضوع را خواهد داشت. اما نهادینه کردن این ظرفیت، یک دهه زمان لازم دارد.

تخلف دانشگاه آزاد در نحوه اعلام قبولی دانشجویان پزشکی محرز است
محمدرضا امیرحسنخانی نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه تخلف دانشگاه آزاد اسلامی در نحوه اعلام قبولی دانشجویان پزشکی محرز بوده است، خاطرنشان کرد: کمیسیون اصل نود منتظر دریافت اطلاعاتی از سازمان سنجش و دانشگاه آزاد است تا گزارش خود را تکمیل و به صحن علنی یا در صورت تشخیص کمیسیون، مستقیما به قوه قضاییه ارائه کند و دانشگاه آزاد نیز موظف به جبران خسارت هستند که ممکن است به صورت پذیرش دانشجویان در رشته‌های قبول شده، باشد.

بخش نظارتی و کنترل کیفیت در سند راهبردی دانشگاه پیام نور تبیین شد
مرتضی محسنی معاون آموزشی دانشگاه پیام نور با اشاره به تبیین کنترل کیفیت در سند راهبردی دانشگاه پیام نور گفت: بخش نظارتی و کنترل کیفیت به عنوان یکی از موضوعات مهم در سند راهبردی دانشگاه تبیین شده و با اجرایی شدن این سند، کنترل کیفیت و استانداردسازی تمامی بخش‌ها به ویژه مباحث علمی و آموزشی مطابق با استاندارد‌های جهانی، بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.
 


سهم آزمون‌های الکترونیکی دانشگاه پیام‌نور نسبت به سال قبل ۱۳۷ هزار نفر افزایش یافت
محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور با عنوان اینکه امتحانات این دانشگاه برای همه دانشجویان در سراسر کشور به صورت متمرکز و به دو شیوه الکترونیکی و کاغذی برگزار می‌شود، تصریح کرد: این دانشگاه در راستای حفظ محیط زیست و صرفه جویی کاغذ، برگزاری آزمون‌های الکترونیکی را در تعداد محدودی از مراکز و واحد‌ها آغاز کرد و خوشبختانه در نیمسال جاری توانستیم با افزایش ۱۳۷ هزار نفرآزمون از تعداد بالغ بر ۳۹۷ هزار نفر آزمون الکترونیکی به تعداد بالغ بر ۵۳۴ هزار نفر آزمون الکترونیکی، دست یابیم.

۹۰۰ هیات علمی امسال جذب دانشگاه‌ها و موسسات علمی می‌شوند
محمدعلی کی نژاد رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی گفت: در فراخوان اخیر جذب اعضای هیات علمی، نزدیک به ۴ هزار نفر متقاضی ثبت نام کردند که پس از طی مراحل جذب و بر اساس نیاز دانشگاهها، ۹۰۰ نفر به عنوان عضو هیات علمی وارد دانشگاه‌ها و موسسات علمی و پژوهشی خواهند شد.