تاریخ : 1397,جمعه 14 دي02:26
کد خبر : 296931 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

واکنش شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی به ایجاد مراکز آموزشی خصوصی؛

بحران پرورش نیروی انسانی بااستعداد در انتظار آموزش پزشکی

همچین در دستورالعمل ابلاغی اخیر مجوز واگذاری بخش آموزشی دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی دولتی نیز ذکر شده است که علاوه بر‌ موارد یاد شده، موجب نگرانی شدید درباره امکان ورود دانش‌آموزان بااستعداد ولی محروم از تمکن مالی به دانشگاه های علوم پزشکی دولتی کشور‌ می شود.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شوراهای صنفی 54 دانشگاه دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور در واکنش به ابلاغ آئین نامه ایجاد مراکز آموزش عالی خصوصی علوم پزشکی بیانیه ای را صادر کرده است. این بیانیه در حالی منتشر شده که دهم دی ماه آیین نامه و دستورالعمل اجرایی نحوه مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی علوم پزشکی در جلسات ۲۵۶ و ۲۶۷ روزهای ۲۵ مهر ۹۵ و ۲۷ خرداد ۹۷ شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی تصویب و توسط وزیر بهداشت به معاونت آموزشی وزارت بهداشت ابلاغ شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بعد از این آیین نامه ابراز امیدواری کرد: "با ورود بخش خصوصی توانمند شاهد ارتقای کیفی آموزش عالی بخش سلامت باشیم و وزارت بهداشت از تکرار تجربه سایر بخش های آموزشی کشور در تاسیس موسسات بی شمار و فاقد توانایی و کیفیت لازم اجتناب خواهد ورزید و از مشارکت جدی و پرتوان بخش خصوصی که با انگیزه هایی فراتر از انگیزه های مادی قصد حضور در این عرصه دارند استقبال می کند".

بیشتر بخوانید// آیین‌نامه خصوصی سازی آموزش علوم پزشکی

حالا شورای های صنفی 54 دانشگاه دانشکده علوم پزشکی سراسر کشور در بیانیه نسبت به این مسئله واکنش نشان داده اند. در بخشی از این بیانیه آمده است: در دستورالعمل ابلاغی اخیر مجوز واگذاری بخش آموزشی دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی دولتی نیز ذکر شده است که علاوه بر‌ موارد یاد شده، موجب نگرانی شدید درباره امکان ورود دانش‌آموزان بااستعداد ولی محروم از تمکن مالی به دانشگاه های علوم پزشکی دولتی کشور‌ می شود.

بحران پرورش نیروی انسانی بااستعداد در انتظار آموزش پزشکی

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
 «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم»
خداوند سرنوشت هیچ قومی و «ملّتی» را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنها خود تغییر دهند.
سلامت عمومی جامعه از مهم ترین معیارهای رشد و پیشرفت هر ملتی است که حکومت ها و دولت های مختلف نیز با درک این مهم در جهت برنامه ریزی صحیح و استراتژیک برای رسیدن به این هدف تلاش می کنند.

اصلی ترین قطعه در پازل سلامت جامعه  متخصصانی هستند که با علم و دانش کافی و برخورداری از حس مسئولیت پذیری در قبال مردم برای نیل به سوی جامعه ای سالم تلاش می کنند.

به همین جهت همواره ایجاد ساختار های آکادمیک و با کیفیت آموزشی جهت تربیت متخصصان و کارشناسان زبده علوم پزشکی و نیز ایجاد انگیزه کافی برای فعالیت آنان از جمله امنیت شغلی و حفظ شأن و منزلت اجتماعی و سایر مزایای مادی و معنوی از موارد مورد تاکید کشور های توسعه یافته است.

از طرفی حوزه علوم پزشکی و رشته های مرتبط با آن در کشور عزیزمان ایران یکی از حوزه هایی است که پس از انقلاب اسلامی با پیشرفت های شگفت انگیز مورد تحسین جهانیان قرار گرفته و در مجامع علمی و بین المللی از صاحب نظران این عرصه است.

اما اخیرا انتشار رسانه ای آئین نامه تأسیس مراکز آموزش عالی علوم پزشکی خصوصی و دستور العمل اجرائی آن به شماره د/۵۰۰۴۶۹۱ و تاریخ ۱۹۹۹۷ از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موجی از نگرانی و اعتراضات شدید را در بین دانشجویان و فارغ التحصیلان و متخصصان علوم پزشکی سبب شده؛

صدور چنین آئین نامه ای درحالی که وزیربهداشت چندی پیش به انتقاد شدید از ایجاد بی‌رویه دانشگاه در کشور پرداخته بود و نیز با توجه شرایط کنونی دانشگاه های علوم پزشکی و کمبود امکانات شدید به گونه ای که وزارت بهداشت حتی توانایی تامین اعضای هیئت علمی و بیمارستان و فضای آموزشی و ایجاد شغل مناسب برای دانشجویان بخش دولتی را هم دارا نیست، موجب نگرانی شدید جامعه علوم پزشکی کشور شده است!

وضعیت زمانی باعث ترس و نگرانی شدید میشود که با نگاهی سطحی به رویه گسترش مراکز آموزش عالی و رشته های دانشگاهی در حوزه فنی و انسانی با نتایج بحرانی و تاسف آوری روبرو میشویم؛ که با کاهش سطح آموزش موجب ضربه به سطح علمی فارغ التحصیلان این رشته ها، از بین رفتن بازار کار و در پی آن اثرات مخرب فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در جامعه را میتوان تنها به عنوان نمونه ای از تجارب اجرای طرح های خصوصی سازی و گسترش مراکز آموزش عالی در ایران نام برد.

همچین در دستورالعمل ابلاغی اخیر مجوز واگذاری بخش آموزشی دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی دولتی نیز ذکر شده است که علاوه بر‌ موارد یاد شده، موجب نگرانی شدید درباره امکان ورود دانش‌آموزان بااستعداد ولی محروم از تمکن مالی به دانشگاه های علوم پزشکی دولتی کشور‌ می شود.

به اطلاع دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور می رساند شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی کشور به عنوان تنها نمایندگان قانونی دانشجویان علوم پزشکی‌کشور مخالف با اجرای چنین آئین نامه یا سایر دستورالعمل ها و آئین های مشابه است و پیگیر ابطال این آئین نامه بدون هیچ قید و شرطی است.

بدیهی است در صورت عدم ابطال این طرح که دارای مخاطرات جدی و خطرناک برای سلامت جامعه بوده و یا عدم مشورت گیری از شوراهای صنفی در سایر امور آموزشی کلان قبل از تصویب طرح های سراسری از سوی وزارت بهداشت، شورای صنفی دانشجویان با استفاده از تمامی ظرفیت ها و مجاری قانونی، پیگیر احقاق حقوق آموزشی دانشجویان خواهد بود.

ومن الله توفیق
شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور و شورای صنفی دانشجویان 54 دانشگاه علوم پزشکی


کد خبرنگار : 28