تاریخ : 1397,شنبه 15 دي13:15
کد خبر : 297059 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

داوطلبان نظام قدیم در تماس با «خبرنامه دانشجویان ایران» از نگرانی خود برای کنکور ۹۹ گفتند؛

داوطلبان کنکور نگران تغییر نظام آموزشی

کنکور سال 98 یک تفاوت اساسی با کنکور های سال های گذشته دارد. در این آزمون پس از گذشت 15 سال به دلیل شرکت دانش آموزان نظام قدیم و نظام جدید به عنوان داوطلبان کنکور98، این آزمون به صورت تفکیک شده برای هر کدام از داوطلبان برگزار می گردد.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانش آموزان نظام جدید که از سال 91 وارد روند آموزشی شدند حال به آخرین سال تحصیلی خود و به غول کنکور رسیده اند. هر چند برای این دانش آموزان نحوه سوالات و چگونگی کنکور با توجه به آنکه اولین سال برگزاری کنکور سراسری بر اساس نظام جدید است جای سوال دارد و شاید نگرانی هایی را برای اولین کنکوری های نظام جدید به وجود آورده باشد، اما گروهی دیگر نیز که داوطلبان نظام قدیم محسوب می شوند از حذف کنکور بر اساس دروس نظام قدیم نگران هستند.

کنکور 98 در دو قالب
کنکور سال 98 یک تفاوت اساسی با کنکور های سال های گذشته دارد. در این آزمون پس از گذشت 15 سال به دلیل شرکت دانش آموزان نظام قدیم و نظام جدید به عنوان داوطلبان کنکور98، این آزمون به صورت تفکیک شده برای هر کدام از داوطلبان برگزار می گردد. اما نگرانی دانش آموزان نظام قدیم یا همان پنج، سه، جهاری ها از آنجایی آغاز شد که رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت و گویی اعلام کرد که کنکور سال 98 آخرین کنکوری است که داوطلبان می توانند به صورت مجزا و در دو قالب نظام قدیم و نظام جدید شرکت نمایند و کنکور 99 تنها با استفاده از منابع نظام جدید برگزار خواهد گردید. این مطلب می تواند اهمیت کنکور 98 را چند برابر کند چرا که اگر داوطلب نظام قدیم نتواند در این آزمون به رتبه دلخواه خود دست یابد، بایستی برای سال دیگر منابع جدیدی را مطالعه نماید که کار این داوطلبان را سخت تر خواهد کرد.

از 83 تا 98
تغییرات اخیر آموزشی اولین تغییرات نبوده است، و احتمالاً آخرین تغییرات هم نخواهد بود. اواخر دهه 70 نظام آموزشی کشور «ترمی واحدی» بود و اوایل دهه  80به نظام «سالی واحدی» تغییر کرد. این تغییرات موجب شد سازمان سنجش اموزش کشور از سال 81 تا 83، یعنی به مدت سه سال، آزمون کنکور را به صورت جداگانه برگزار نماید. اما طبق گفته رئیس سازمان سنجش طی تغییرات اخیر آموزشی، آزمون سراسری تنها یک بار و در سال 98 به صورت جداگانه برگزار می گردد. شاید لازم به ذکر نباشد که بسیاری از داوطلبان به دنبال کسب رتبه دلخواه ترجیح می دهند یک یا دو سال را در پشت کنکور بگذرانند تا به رتبه دلخواه خود برسند. اما این تصمیم تنها یک سال به این داوطلبان فرصت می دهد تا با منابعی که در دبیرستان مطالعه کرده اند آزمون دهند و در صورت تمایل به شرکت در آزمون 99 بایستی منابع جدیدی را مطالعه کنند که می تواند برای این داوطلبان به معنای یک قدم به عقب باشد.


کتاب های نظام قدیم

درخواست های متعدد داوطلبان
اما شاید شنیدن انتقاد به برگزار نشدن آزمون جداگانه در کنکور سال99 از زبان داوطلبان نظام قدیم خالی از طرف نباشد. داوطلبان نظام قدیم بسیاری با تماس با «خبرنامه دانشجویان ایران» خواستار افزایش مدت زمان برگزاری کنکورهای مجزا برای داوطلبان نظام قدیم و جدید شدند که در ذیل به چند نمونه از آنها اشاره می شود:

1) سیدحسین در این مورد نوشت: چرا همه نظام قدیم ها خواستار این هستند تا طرح سوال مجزا برای نظام قدیم حداقل تا کنکور 1399 ادامه داشته باشد:
یک: تعداد بالای نظام قدیم ها و ظرفیت کم قبولی ( در کنکور 97 طبق امار سنجش چهارصد هزار نفر انتخاب رشته نکرده اند و همه نظام قدیم هستن و پشت کنکور 98 هستند به دلیل رقابت بالا و ظرفیت کمی که در کنکور 98 وجود خواهد داشت همه نمی توانند در کنکور 98 قبول شده لذا تعداد بسیار زیادی از نظام قدیم ها پشت کنکور 99 خواهند بود که طرح تنها یک سوال مطابق نظام جدید ظالم بزرگی در حق تمام نظام قدیم ها هست)
دو: تفاوت در کتاب های نظام قدیم و جدید حتی در مباحث مشترک (بیش از 30 درصد مطالب جدید هستند به طوری که تا حالا نظام قدیم ها آن ها را ندیده اند بقیه مطالب مشترک هم با مطالب مشترک نظام قدیم متفاوت هست و نوع بیان مطالب به طور کامل تغییر کرده و اسامی و تمرین های جدید اضافه شده هست و یک نظام قدیم که تا خرداد کتاب های خود را خوانده و به آن ها مسلط شده کاملا با خواندن دروس نظام جدید ضرر خواهد کرد و ناچار است چندین سال دیگر هم پشت کنکور بماند تا به مطالب تسلط کافی داشته باشد این در حالی است که اگر یک فرصت دیگر به آن نظام قدیم داده شود آن نظام قدیم چون مطالب درسی خود را خوانده هست راحت می تواند در فرصت بعدی که به او در کنکور 99 داده میشود به کتاب های نظام قدیم خود تسلط یابد و به رشته مورد علاقه خود برسد.
سه:هزینه بالای کتاب درسی و کتاب کمک آموزشی نظام جدید (یک نظام قدیم اگر خدایی نکرده بخواهد کتاب های نظام جدید را بخرد باید از صفر تمام کتاب های کمک درسی و تمام کتاب های درسی نظام جدید را دوباره با پرداخت پول زیاد از نو بخرد با توجه به افزایش قیمت کاغذ مسلما هزینه بسیار زیادی را باید پرداخت کند حتی هزینه ای بیشتر از کتاب های خود که این مورد صدمه مالی زیادی به همه نظام قدیم ها مخصوصا مناطق محروم خواهد زد.)
چهار: وارد کردن آسیب روحی به نظام قدیم هایی که هنوز در مدارس بزرگسالان دارند نظام قدیم می خوانند و کنکور 98 اولین کنکور آن ها هست( هنوز هم در مدارس بزرگسالان نظام قدیم تدریس میشود و افراد زیادی هستند که دارند نظام قدیم می خوانند و کنکور 98 اولین کنکور آن ها خواد بود و ندادن یک فرصت دیگر به آن ها یعنی ظلم فاحش به آن ها و رعایت نکردن عدالت آموزشی هست.
پنج: و دلایل بسیار زیاد دیگر.............

2)داوطلبی نوشت: سلام. من فارغ التحصیل نظام قدیم تجربی هستم. بنا به مشکلاتی نتوانستم در کنکور سال های اخیر شرکت کنم. اکنون که شرایط نسبتا خوبی برای مطالعه مجدد و ادامه تحصیل من بوجود امده،با مشکل تغییر نظام روبرو شده ام،که باعث شده علاوه بر وارد شدن استرس به خود و خانواده ام،دچار افسردگی بشوم. چرا فقط یک سال به ما نظام قدیمی ها فرصت داده شده است؟!؟؟در حالی که حق مسلم هر فرد این است که هر زمان اراده کند بتواند در کنکور شرکت کند و ادامه تحصیل بدهد،همچنان که در سال های گذشته هر فرد با هر سن در کنکور شرکت میکرد...

3)داوطلبی دیگر این گونه نوشت: سلام.... لطفا صدای نظام قدیمی هارو بشنوید... در سال 81 نیز ما تغییر نظام داشتیم اما در آن سالها به نظام قدیمی هاشون سه سال فرصت داده شد تا با منابع خودشون کنکور بدهند این واقعا عدالت هست که ما فقط یکسال فرصت داشته باشیم که در کنکور با منابع خودمون شرکت کنیم؟ ما نمیتوانیم منابعی را که در مدرسه آموزش ندیدم امتحان دهیم مسئولین این را در نظر نمیگیرند که در این جمع کثیر داوطلبان نظام قدیم که بالای دویست هزار نفر است چندین نفر هستند که در مناطق محروم اند و چندین نفر هستند که نمیتوانند هزینه های گزاف تهیه منابع نظام جدید را بدهند آن هم وقتی در بازار نمیشود کتاب تستی ارزانتر از پنجاه هزار یافت یا این که تعداد داوطلبین کنکور اینقدر زیاد و تعداد صندلی های دانشگاه های دولتی برای رشته های تاپ اندک و ظرفیت بسیار پایین و شاید کسی هزینه ای نداشت برود دانشگاه آزاد یا غیرانتفاعی یا اینکه در این سال کنکور چه اتفاقاتی در زندگی این داوطلبان کنکور میفتد بیمار میشوند یا عزیز از دست میدهند؟؟؟

کنکور 99 چگونه خواهد بود؟
یقینا نمی توان از اکنون شرایط کنکور 99 را بیان کرد، تغییر شرایط می تواند موجب برگزاری و یا عدم برگزاری جداگانه ی آزمون های هر کدام از نظام های تحصیلی شود. برای مثال تاثیر معدل در کنکور سراسری سال 98 تنها طی چند ماه اخیر که معترضان و موافقان روبروی یکدیگر قرار گرفتند به قطعیت رسید، بنابراین برای تصمیم گیری در مورد کنکور سال 99 که هنوز جواب های کنکور 98 نیز نیامده است می تواند زود باشد. می توان این توصیه را به داوطلبان نظام قدیم داد که فعلا از فرصت 98 استفاده کنند تا وضعیت کنکور99 مشخص شود.

*گزارش از امین خلیق


کد خبرنگار : 84