تاریخ : 1397,شنبه 15 دي16:49
کد خبر : 297078 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

کدخدازاده خبر داد؛

۳ هزار و ۸۰۰ دانشجو ساکن ۱۴ خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی هستند

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۳ هزار و ۸۰۰ دانشجو ساکن ۱۴ خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مهدی کدخدازاده در جلسه ستاد مدیریت بحران در حوادث مرتبط با خوابگاه‌ها افزود: رسالت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تدوین شناسنامه ایمنی مکان ها، استاندارد سازی سازه‌ها و رفتار‌ها است.

وی اظهار داشت: با توجه به حضور بیش از ۱۳ هزار دانشجو و وجود مراکز پراکنده در سطح شهر تهران از جمله ۱۴ خوابگاه دانشجویی با جمعیتی بالغ بر سه هزار و ۸۰۰ دانشجو، شناسایی نقاط ریسک پذیر و ایجاد ایمنی کاملاً محسوس و ضروری است.

تدوین شناسنامه ایمنی مکان ها، استاندارد سازی سازه‌ها و رفتار‌ها
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به گستره پوشش اطلاع رسانی فضا‌های مجازی بر ساخت فیلم کوتاه، موشن گرافیک، انیمیشن و کلیپ با سناریوی قوی و تاثیرگذار تاکید کرد و گفت: باید این فیلم‌ها در دو حالت عمومی برای عموم جامعه و اختصاصی برای هر خوابگاه تدوین و ساخته شود.

وی به ظرفیت نقش استادان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و افزود: شورا‌های صنفی در تشکیل تیم‌های اضطراری و انجمن‌های علمی در تولید محتوای آموزشی و فرهنگ سازی نقش زیادی دارند.

کدخدازاده از همه دانشجویان علاقه‌مند و هنرمند برای همیاری و همکاری در این امر انسان دوستانه دعوت کرد و گفت: کانون‌های علمی و هنری با همگرایی بیشتر در انجام این فرایند، قدم‌های موثری بردارند.

وی یادآور شد: مخاطرات فقط حوادث طبیعی نیست بلکه مخاطرات رفتاری را نیز شامل می‌شود و در این راستا فلوچارتی تهیه شده تا در هنگام بروز حوادث و اتفاقات همه بدانند قدم به قدم چه اقدامی باید صورت گیرد.

ضرورت تشکیل تیم ارزیاب ریسک برای شناسایی تهدید‌ها و فرصت‌ها
در ادامه این نشست دکتر رضا غلام نیا مدیر گروه HSE دانشکده بهداشت و ایمنی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ضرورت شناسایی شرایط ناایمن و بررسی و سنجش فرصت‌ها و نقاط بهبود، گفت: برای تحقق این موارد، باید بسته فرایند HSE plan طراحی شود تا مجموعه عوامل تاثیرگذار بر شرایط ایمن هر خوابگاه معرفی شود.

مدیر گروه HSE دانشکده بهداشت و ایمنی گفت: برای شروع در قالب تشکیل تیم ارزیابی ریسک با به کارگیری از ابزار‌های مختلف از جمله چک لیست و بازدید می‌توان نقاط ضعف و قوت را شناسایی و برنامه‌ای تدوین، اجرا و سنجش کرد و از دل داده‌های ریسک، فرصت‌ها را شناسایی و برنامه بهبود را طراحی کرد.

وی با اشاره به فراگیر بودن انواع مخاطرات گفت: بخشی از مخاطرات، ناشی از فعالیت و بخشی ناشی از طراحی و چیدمان سازه‌ها و بخشی دیگر ناشی از مواد انرژی زا است که می‌توان دستورالعمل‌های ایمنی، در فرمت شناسایی مخاطره بر مبنای برنامه عملیات استاندارد (SOP) را تدوین و تیم‌های اضطراری از جمله تیم تخلیه، تیم اطفای حریق، تیم امداد و نجات، تیم قطع منابع انرژی تشکیل داد.

در این جلسه به تبیین اساسنامه پرداخته شد و در این راستا ۱۳ مصوبه با هدف آغاز طرح عملیاتی مدیریت بحران در خوابگاه ها، تصویب شد و در حال حاضر مکاتبات لازم با ادارات مرتبط، تشکیل تیم‌های کارشناسی، بهره مندی از نظرات اساتید مرتبط، تدوین محتوا آموزشی و بررسی راه‌های فرهنگ سازی در زمینه ایمنی و سلامت در حوادث غیر مترقبه در دست اقدام است.