تاریخ : 1397,دوشنبه 17 دي15:01
کد خبر : 297382 - سرویس خبری : خبرنامه

بنابر شواهد سیدحسن خمینی به همرا سران فتنه برای ابطال انتخابات به بهانه تقلب تلاش می‌کرد؛

آیا سیدحسن خمینی در فتنه تقلب نقشی داشت؟

حمید پارسانیا که در جلسه ٣٠ تیر ٨٨ رهبر انقلاب با تعدادی از فضلای حوزه علمیه حضور داشته است، در این رابطه نقل می‌کند: «آقا گفتند در این دیدار آقای موسوی بحث تقلب و ابطال را مطرح کرد و من تاکید کردم: آقای موسوی شما عقلت را دست «بچه ها» نده. ابطال یعنی چه؟...»

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فتنه ٨٨ هنوز هم برای خیلی‌ها جذابیت دارد؛ بالاخص جنبه‌های مخفی سیاسی و امنیتی این فتنه. اینکه تغییر موضع گاه‌ و بیگاه سران فتنه چطور رخ می‌داد یکی از این موارد است که تاکنون کمتر بدان پرداخته شده است. اینکه چرا موسوی علیرغم قول و قرار با رهبر معظم انقلاب حاضر به مرزگذاری با فتنه‌گران نمیشود نیز از این دست مطالب جذاب است.  در آستانه حماسه نهم دی‌ماه سال جاری، دفتر مقام معظم رهبری برای اولین بار اقدام به انتشار فیلمی از بیانات منتشر نشده رهبر انقلاب با تعدادی از فضلای حوزه علمیه قم که در تاریخ ٣٠ تیر ١٣٨٨ برگزار شده است، کرد. در این فیلم دو دقیقه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی به جلسه‌ میر حسین موسوی به سه شخص دیگر اشاره می‌کند و عنوان می‌کند که به گفته شخص موسوی، شائبه این که در انتخابات تقلب صورت گرفته است، حاصل آن جلسه ٤ نفره بوده است. در همین فیلم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اسم دو نفر از آن چهار نفر را که مرحوم هاشمی و محمد خاتمی است را به زبان می‌آورند و به اسم موسوی بعنوان نفر سوم جلسه مذکور اشاره می‌کنند. اما اسمی از نفر چهارم به میان نمی‌آید.

به عبارتی دیگر سه نفر از چهار نفر حاضر در آن جلسه، آقایان خاتمی، موسوی و مرحوم هاشمی هستند و از سال ٨٨ تاکنون نفر چهارم مجهول مانده است. به همین مناسبت سایت رجانیوز در گزارشی تفصیلی به بررسی این شخص چهارم پرداخته و با بررسی خاطرات افراد، سید حسن خمینی را ضلع چهارم این جلسه معرفی کرده است. در ادامه متن کامل این گزارش را می‌خوانید:

مکتوب سخنان رهبر انقلاب که در این فیلم ٢ دقیقه‌ای آمده است، بدین شرح است: «آقای موسوی اعلام کرد که در این انتخابات تقلب شده است و این منشأ همه حرف‌های بعدی شد. سعی کردند ایشان را در صحنه نگه دارند. من در جریان مذاکرات و گفت‌وگو‌های متعددی که با ایشان شده قرار دارم. خود من هم خیلی سعی کردم با سوابقی که با آقای موسوی دارم، چون بین ما و آقای موسوی یک ارتباط عاطفی وجود دارد، به رغم اختلافات، یک ارتباط عاطفی و وحدت سلیقه در بعضی از مسائل خاص وجود دارد. من از این فرصت استفاده کردم و همان روز شنبه عصر (۲۳ خرداد ۱۳۸۸) که ایشان ظهر اطلاعیه داده بود یک نفر را پیش ایشان فرستادم. گفتم یک تنبه به ایشان بدهیم تا ایشون عقب بنشیند. ایشان (نماینده رهبری) رفت و برگشت و حرف‌هایی زد، که من را خیلی متعجب کرد. ایشان (موسوی) گفته بود نه! باید انتخابات ابطال شود! ما امروز جلسه داشتیم با فلان کس و فلان کس و فلان کس و همه در آن جلسه اتفاق نظر داشتند که باید انتخابات ابطال شود. من واقعاً متحیر شدم. از آن چهار نفر که در آن جلسه بودند، دو نفرشان که آقای خاتمی و آقای هاشمی هستند، منکر شدند. دو نفر دیگر باقی ماندند که یک نفر خود آقای موسوی بود.»

حجت الا‌سلام پارسانیا که در جلسه ٣٠ تیر ٨٨ رهبر انقلاب با تعدادی از فضلای حوزه علمیه حضور داشته است، در این رابطه نقل می‌کند: «آقا گفتند در این دیدار آقای موسوی بحث تقلب و ابطال را مطرح کرد و من تاکید کردم: آقای موسوی شما عقلت را دست «بچه ها» نده. ابطال یعنی چه؟...»

با این حساب آن چهار نفری که در جلسه تصمیم به مطرح کردن درخواست ابطال انتخابات می‌کنند، هاشمی، خاتمی، موسوی و شخص چهارم که از نظر رهبر انقلاب از لحاظ فکری و سنی «بچه» به شمار می‌آید، هستند و از آنجایی که هاشمی و خاتمی چه در پاسخ به رهبر انقلاب و چه در جلسات خصوصی‌شان، منکر ادعای تقلب در انتخابات شدند و از آنجایی که نظر شخص موسوی که کاندیدای شکست خورده انتخابات بوده و طبیعی بوده است که درخواست ابطال انتخابات را داشته باشد، شاید نفر چهارم آن جلسه، تنها کسی بوده است که به غیر از خود موسوی، بر باطل شدن انتخابات ریاست جمهوری به بهانه تقلب، پافشاری می‌کرده است که رهبر انقلاب خطاب به موسوی می‌گوید: « آقای موسوی شما عقلت را دست بچه ها نده».

نفر چهارم کیست؟
علیرضا زاکانی نماینده وقت مجلس شواری اسلامی، پس از دیداری که با مرحوم هاشمی رفسنجانی داشته است، نقل می‌کند که «محمد خاتمی فردای انتخابات[ریاست جمهوری ۸۸]با هاشمی رفسنجانی تماس گرفته و گفته که به همراه میرحسین موسوی و حسن خمینی می‌خواهند او را ببینند» و آنچنان که زاکانی از هاشمی نقل می‌کند، «خواسته این سه تن در دیدار ظهر ۲۳ خرداد ۸۸، ابطال انتخابات بود و راه‌های قانونی را نیز قبول نداشتند.»

از طرفی دیگر حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در سال ۸۸ و مسئول فعلی بازرسی دفتر مقام معظم رهبری در همان سال 88 عنوان می‌کند: «متاسفانه دعوت مردم برای اعتراض و تقاضای ابطال انتخابات در جلسه ای مطرح می شود که در آن سیدحسن خمینی، موسوی و هاشمی حضور دارند و حال باید گفت اگر در انتخابات تقلب هم شده بود آیا راهش قرار دادن مردم مقابل یکدیگر است.»

سیدحسن خمینی، پایه چهارم فتنه تقلب؟

همچنین فدایی در جایی دیگر درباره جلسه مذکور خطاب به مرحوم هاشمی می‌گوید: « روح امام و شهدا را عذاب دادید وقتی در جلسه 4 نفره با حضور میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی و سید حسن خمینی گفتید کف نظر آقای میرحسین ابطال انتخابات است. با این اقدامات و موضع‌گیری‌هایتان فرصت رجزخوانی و تجرّی برای نظام سلطه و سفیران آن، منافقین و ضدانقلاب را فراهم آوردید و حاضر نشدید به دهن میرحسین بزنید. البته نه شما و نه خاتمی و نه آقای سیدحسن به دهن میرحسین نزدید و در این ماجرا شریکید.»

از طرفی دیگر سردار احمدی مقدم، فرمانده وقت نیروی انتظامی درباره جلساتی که حامیان موسوی قبل از انتخابات برگزار می‌کردند، در مصاحبه‌ای اینطور می‌گوید: « این جلسات در دفتر آقای هاشمی با حضور خاتمی، هاشمی، میرحسین، ناطق و سیدحسن خمینی تشکیل می شد و برنامه ریزی ها در آنجا بود. در آنجا روی یک کاندیدا با هم توافق کردند. البته ابتدا موسوی در جلسات عضو نبود، زمانی که کاندیداتوری او قطعی شد به جمعشان اضافه شد. برگزاری جلسات مشخص می کرد که آنها در حال سازماندهی هستند تا با تمام ‌قوا در میدان حاضر شوند. ما با این مجموعه‌ اطلاعاتی که در اختیار داشتیم حدس می زدیم انتخابات پرچالشی در پیش روی داریم؛ اگر انتخابات را ببرند جشن پیروزی دارند. و پس از انتخابات با افزایش سرعت عمل کارهای نکرده ‌ی دوم خرداد را می خواهند انجام دهند. اگر هم ببازند قطعا زیربار نتیجه نمی روند و چالش می کنند.»

احمدی مقدم درباره ادامه یافتن این جلسات پس از انتخابات نیز نقل می‌کند: « تا همین روز ۳۰ خرداد اتاق جلسات هاشمی، ناطق، سیدحسن خمینی وخاتمی برقرار بود. حالا بعداً هم موسوی را ملحق کرده بودند. معلوم است آنجا در سطح کلان فکر و تصمیم گیری می‌کردند.»

فصل مشترک این اظهار نظر های نقل شده، اشاره به آن دارد که سید حسن خمینی یکی از افراد پای ثابت جلسات حامیان میر حسین موسوی بوده است. چه به گفته سردار احمدی مقدم، جلساتی که قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 برگزار می‌شده و چه همانطور که زاکانی و فدایی اظهار داشته اند، جلسه‌ای که در آن به ابطال انتخابات تصمیم می‌گیرند.

سیدحسن خمینی، پایه چهارم فتنه تقلب؟

اکنون پس از این نقل قول‌ها تقریباً روشن می‌شود که نفر چهارم آن جلسه‌ای که در آن تصمیم به شبهه افکنی در انتخابات می‌گیرند و کف درخواست‌های خود را ابطال انتخابات قرار می‌دهند و رهبر نیز به آن اشاره کرده است، چه کسی است.

با این حساب بهتر است که سید حسن خمینی برای شفافیت در موضوع پاسخ دهد که چه نقشی در آن جلسات قبل و بعد از انتخابات داشته است و آیا جزو آن «بچه‌ها» که رهبر انقلاب آنها را تحریک کننده موسوی در فتنه انگیزی می‌داند، بوده است یا خیر؟