تاریخ : 1397,یکشنبه 23 دي00:49
کد خبر : 298087 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

معاون اجتماعی بهزیستی در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

در هر استان یک مرکز رشد برای کودکان تحت پوشش بهزیستی راه اندازی می‌شود

مسعودی فرید گفت: ۶۵۰ مرکز شبانه روزی کودکان بی‌سرپرست در سراسر کشور داریم و رویکردی که از سال گذشته آغاز کرده‌ایم این است که در هر استان یک مرکز رشد برای این کودکان درست کنیم که در تهران دهه فجر و در دیگر استان‌ها بزودی افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی پس از حضور در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم و نقاشی روز ملی کودک که در باغ کتاب تهران برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران، گفت: ۶۵۰ مرکز شبانه روزی کودکان بی‌سرپرست در سراسر کشور داریم و رویکردی که از سال گذشته آغاز کرده‌ایم این بود که در هر استان یک مرکز رشد برای این کودکان درست کنیم که در تهران دهه فجر و در دیگر استان‌ها بزودی افتتاح می‌شود.

متن کامل مصاحبه حبیب الله مسعودی فرید با خبرنامه دانشجویان ایران به شرح زیر است:

نظرتان را درباره نحوه برگزاری جشواره از طرف مجموعه راه ابریشم و مهد پورتال بفرمایید.

برگزاری این جشنواره تجربه بسیار خوبی است و به نظر بنده لزوم استفاده از این تجربه در سایر عرصه‌ها احساس میشود و مخصوصا پرداختن به کودکان پیش از سن دبستان در آموزش‌های سبک زندگی و مهارت‌های زندگی با رویکردهای خلاقانه از طریق هنر، نقاشی و . . .  می‌تواند در رشد و نمو کودکان بسیار کمک کننده باشد.

آیا قرار است این دبیرخانه‌ها در طول سال هم فعالیت کنند و در طول سال این جشنواره‌ها برگزار شود؟

اگرچه نقاشی بسیار مهم است ولی قطعا جشنواره‌ها منحصر به بحث نقاشی نمی‌شوند و ایده‌های متفاوتی می‌توان داشت و درباره آن‌ها صحبت کرد تا سالانه چند جشنواره‌ در حیطه‌های مختلف داشته باشیم.
من اعتقاد دارم که هر انسانی و بخصوص هر کودکی ظرفیت‌های بسیار خوبی مختص به خود دارد و هنر ما آن است که شرایطی را مهیا  کنیم تا همه بتوانند ظرفیت‌های خودشان را نشان بدهند.

برگزاری جشنواره‌های مختلف می‌تواند این امکان را به کودکان بدهد تا ظرفیت خود را نشان دهند و مورد تشویق قرار بگیرند. این تشویق ها هم قطعا می‌تواند در رشد روانی و عاطفی کودکان تاثیرگذار باشد.

با توجه به اینکه سازمان بهزیستی به عنوان اصلی ترین مجموعه‌ای که با کودکان زیر هفت سال در ارتباط است ولی کانون پرورش فکری و مجموعه های دیگر هم در این زمینه فعال هستند، آیا امکان دارد شرایطی مهیا شود تا آن‌ها هم در جشنواره‌های شما شرکت کنند؟

بله ما از این موضوع استقبال می‌کنیم. امروز هم بسیاری از فعالین حوزه کودک حظور داشتند و در جشنواره‌های بعدی سعی خواهیم کرد از همه کسانی که در حوزه کودک کار می‌کنند استفاده کنیم. حضور این افراد هرچه بیشتر شود باعث هم‌افزایی بیشتر می‌شود و می‌تواند اقدامات ما را اثربخش‌تر کند.

در این جشنوار‌ها چه مقدار به فرهنگ ایرانی و اسلامی می‌خواهید اهمیت بدهید؟آیا استراتژی برای لحاظ کردن بحث‌های بومی و دینی در این جشنواره‌ها دارید؟

در سرود مهدهای کودک  که در این جشنواره خوانده شد ملاحظه کردید که از هردو هویت ملی و مذهبی استفاده شده بود و این دو هویت تقویت کننده هم هستند. البته نکته‌ مهمی در موضوع کودکان وجود دارد که پرداخت غیر مستقیم به این عرصه‌ها اثرگذاری بیشتری دارد. به طور مثال می‌توان از یک جشنواره عکاسی با موضوع خدا،زیارت، مسجد، طبیعت و ... استفاده کرد.

با توجه به اینکه استارتاپ‌هایی با موضوع کودک شروع بکار کرده‌اند و بخشی از آن‌ها با سیاست‌های شما در حوزه آموزش هماهنگ هستند، برنامه‌ای برای استفاده از آن‌ها دارید؟

ما باید محیطی فرآم آوریم که حوزه‌های خلاقانه با همان رویکردی که مقام معظم رهبری در باب موضوع اقتصاد مقومتی داشتند که یک اصل مهم آن درون‌زا بودن است فعال شوند. باید فضایی را مهیا کنیم تا بحث‌های خلاقانه و اقدامات ابتکاری رشد کنند و حتی جشنواره با این موضوعات برگزار کنیم. البته باید زیربنا و پایه این استارتاپ‌ها مطابق با همان هویت‌های دینی و ملی ما باشد.
۶۵۰ مرکز شبانه روزی کودکان بی‌سرپرست در سراسر کشور داریم و رویکردی که از سال گذشته آغاز کردیم این بود که در هر استان یک مرکز رشد برای این کودکان درست کنیم که در تهران دهه فجر و در دیگر استان‌ها بزودی افتتاح می‌شود. عمده مدیریت این مراکز رشد توسط بچه‌های فعال و تحصیل کرده و کارآفرین خود سازمان است.

برای تماشای پوشش تصویری این مراسم اینجا را کلیک کنید.
 


کد خبرنگار : 17