تاریخ : 1397,سه شنبه 02 بهمن23:48
کد خبر : 299378 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

چگونگی جلوگیری از حملات فیشینگ روی تلفن همراه

همه ما در مورد انواع مختلفی از حملات سایبری هشدارهایی را دریافت می‌کنیم. یکی از شناخته شده ترین آنها حملات فیشینگ است که این روزها دیگر تنها محدود به طراحی و پیاده سازی وبسایت های تقلبی نمی‌شود و حالا مجرمان سایبری تمرکز خود را روی سرقت دادهها از شبکه های اجتماعی و سیستم های امنیتی معیوب آن هم روی دستگاه های موبایل قرار داده اند. اما انجام چنین حملاتی روی تلفن هوشمند موضوع کمتر شناخته شده ای است که بیشتر باید به آن توجه کرد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با پیشرفت فناوری و خودکار شدن هر چه بیشتر فعالیت‌های روزانه ما، احتمال حملات سایبری نیز بیشتر می‌شود. یکی از شناخته شده‌ترین آنها حملات فیشینگ است که این روزها دیگر تنها محدود به طراحی و پیاده سازی وبسایت‌های تقلبی نمی‌شود و حالا مجرمان سایبری تمرکز خود را روی سرقت داده‌ها از شبکه‌های اجتماعی و سیستم‌های امنیتی معیوب آن هم روی دستگاه‌های موبایل قرار داده‌اند.

اما فراتر از همه این مسائل پرسش اصلی این است که آیا ما می‌توانیم از خودمان در برابر این حملات محافظت کنیم؟ پاسخ این است که بله ما می‌توانیم با به کارگیری روش‌های مختلف به سادگی از این نوع حملات روی دستگاه تلفن هوشمند خود جلوگیری کنیم.

فیشینگ از طریق تماس صوتی
در حملات فیشینگ از طریق تماس صوتی که به vishing نیز معروف است حمله کنندگان از آخرین فناوری‌های مربوط به مکالمات تلفنی مثل کالر ای‌دی، تماس خودکار از راه دور، شماره‌های مختص به نواحی مشخص یا دسترسی به اطلاعات شخصی ما برخوردار هستند.

به همین دلیل است که شما باید همیشه در مورد این گونه تماس‌های ناشناخته محتاط باشید و به یاد داشته باشید که موسسات و شرکت‌های معتبر هرگز از شما نمی‌خواهند که اطلاعات شخصی خود را از طریق تلفن یا ایمیل در اختیار آنها قرار دهید.

فیشینگ از طریق پیامک
این فرمت خاص از حملات پیامکی سال‌ها است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و شیوه‌های استفاده از آن چندان تغییری نکرده است و معمولا توجه قربانی را از طریق انگیزه‌های پرمنفعت جلب می‌کند.

اصولا در این روش حمله سارقان به دنبال حساب بانکی و اطلاعات کارت اعتباری و همین طور ارز رمزها یا حساب‌های PayPal هستند. بهترین روش برای جلوگیری از چنین حملاتی این است که روی لینک‌های ناشناس موجود در پیامها کلیک نکنید.

فیشینگ از طریق شماره تلفن
حمله از طریق شماره تلفن از جمله آخرین روش‌های کلاهبرداری تلفن همراه است که روی سیستم امنیتی حساب‌های بانکی با احراز هویت دو عاملی تمرکز دارد. حمله کنندگان  اطلاعات شخصی مثل شماره تلفن، تاریخ تولد و غیره را جمع آوری می‌کنند تا با آن سیم کارت قربانی را به شرکت دیگر منتقل و اطلاعات بانکی او را دریافت کنند.

از آنجا که فرآیند انجام چنین کاری چندین ساعت یا روز طول می‌کشد، در صورتی که متوجه شدید تلفن شما به درستی وظایف اولیه خود مثل برقراری تماس یا ارسال پیامک را انجام نمی‌دهد باید به سرعت با اپراتور خود تماس گرفته و از این حملات جلوگیری کنید.

فیشینگ در شبکه‌های اجتماعی
بعد از رسوایی Cambridge Analytica دیگر جای تعجب نیست که شبکه‌های اجتماعی مورد حملات فیشینگ قرار بگیرد. در این از حملات مجرم می‌تواند خود را به عنوان یک فرد مشهور، دوست یا حتی خانواده جا بزند و به سادگی ما را فریب دهد.

به همین دلیل، چه این گونه تماس‌ها قابل اعتماد باشد یا نباشد، نباید هرگز و تحت هیچ شرایطی اطلاعات شخصی خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی با مخاطبین دیگر خود به اشتراک بگذارید.

منبع: techviral


کد خبرنگار : 15