تاریخ : 1397,سه شنبه 16 بهمن13:41
کد خبر : 301106 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

برای دانشجویانی که به فکر ادامه تحصیل در خارج هستند؛

۸ ترفند خاص برای نگارش یک انگیزه نامه(SOP)

انگیزه نامه ­اولین برخورد یک دانشگاه با شماست، این نامه تصویری از شما را در ذهن آنها ایجاد می ­کند و اینکه چه شخصیتی دارید، تفکراتتان چیست و چه ویژگی­ هایی دارید همه در این نامه مشخص می­شود. بنابراین بسیار مهم است که خودتان را چطور در انگیزه نامه به تصویر بکشید.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ احتمالا اگر خودتان یا دوستانتان قصد پذیرش تحصیلی از دانشگاه های خارج از کشور را داشته اید عبارت انگیزه نامه یا SOP به گوشتان رسیده باشد. طبق تعریف مرسوم SOP مخفف Statement of Purpose و به معنای انگیزه‌نامه می‌باشد. هر چند آنرا با نام‌های دیگری همچون Cover Letter و یا Letter of Intent نیز می‌شناسند اما SOP نام رایج‌تری برای انگیزه‌نامه می‌باشد. در اصل انگیزه نامه یک روزمه شخصی برای شما محسوب می شود که ارتباط مستقیم با پذیرش و عدم پذیرش برای هر کس در یک دانشگاه خارج از کشور است.

اما در این پرسشنامه چه سوالات مطرح می شود؟، طبق فرم های موجود در فضای اینترنت قالب کلی این پرسش ها به 12 دسته کلی تقسیم می شود.
1-    چرا می­ خواهید در این دانشگاه تحصیل کنید؟
2-    چرا می­ خواهید در این رشته تحصیل کنید؟
3-    چه چیزی درباره این دانشگاه یا کالج شما را جذب می ­کند؟
4-    چقدر در زمینه رشته­ ای که برای آن اقدام کرده اید تجربه دارید؟
5-    می­ خواهید چه تجربیات جدیدتری در این دانشگاه بدست بیاورید؟
6-    تصمیم دارید بعد از اتمام تحصیلتان چه کنید؟
7-    آیا می­ خواهید به کار پژوهشی بپردازید یا به دنبال شغل هستید؟
8-    آیا می ­خواهید با استاد خاصی کار تحقیقاتی انجام دهید؟ در صورتی که پاسخ شما بله است باید آنها را نام ببرید.
9-    آیا توانایی خاصی دارید که به درد برنامه ­های علمی دانشگاه بخورد؟
10-    جدا از تحصیل و کار، تفریحات و علاقه مندی هایتان چیست؟
11-    چه چیزی درباره کمیته دانشجویی و فرهنگ آن می­ دانید؟
12-    چه ویژگی خاصی دارید که لازم است دانشگاه از آن مطلع باشد؟

۸ ترفند خاص برای نگارش یک انگیزه نامه(SOP)

چگونه یک انگیزه نامه خوب نویسیم؟
به طور کلی برای نوشتن یک SOP باید 8 نکته کلیدی را در نظر داشته باشید

1- دقیق باشید: هر نکته ­ای که در SOP می آورید باید دقیق و مشخص بیان شود. فکر نکنید فقط باید از کلماتی که خواننده را جذب کند استفاده کنید بلکه باید به خوبی به جزییات بپردازید. مثلا این کافی نیست که بگویید «این رشته را انتخاب کردم چرا که به آن علاقه مند بودم»، در عوض توضیح دهید چرا به این رشته علاقه مند هستید و چه چیزی در آن برای شما جذاب است.

2-  به نحوه نگارش متن دقت کنید: انگیزه نامه­ ی شما باید به صورت رسمی نوشته شود اما در عین حال دوستانه باشد. اما بسیاری از افراد فکر می­ کنند یک SOP یا باید خیلی رسمی باشد انگار برای یک انجمن نظامی ارسال می­ شود یا به قدری صمیمانه باشد که انگار یک ایمیل برای دوستمان است. شما باید بتوانید این دو حالت را با هم ادغام کنید و یک SOP بنویسید که در عین صمیمی به نظر رسیدن بسیار محترمانه و رسمی نیز نوشته شده باشد.

 3- خودتان را به تصویر بکشید: انگیزه نامه ­اولین برخورد یک دانشگاه با شماست، این نامه تصویری از شما را در ذهن آنها ایجاد می ­کند و اینکه چه شخصیتی دارید، تفکراتتان چیست و چه ویژگی­ هایی دارید همه در این نامه مشخص می­شود. بنابراین بسیار مهم است که خودتان را چطور در انگیزه نامه به تصویر بکشید.

۸ ترفند خاص برای نگارش یک انگیزه نامه(SOP)

4-  بیانیه ننویسید:  در SOP خودتان را معرفی می ­کنید و این اخبار نیست بلکه یک داستان است. اگر بتوانید این معرفی را با قلمی زیبا و نگارش صحیح بنویسید اعضای کمیته علمی دانشگاه مورد نظرتان بیشتر با شما ارتباط می­ گیرند و ترغیب می­شوند شما را قبول کنند. با این کار شما تصویر واضح ­تری از خودتان ایجاد می ­کنید که انتخاب شما را ساده ­تر می ­سازد. ضمن اینکه به خاطر سپردن یک داستان خیلی ساده­ تر از بیانیه یا یک اعلامیه خیلی رسمی است.

5- دروغ نگویید، خودتان باشید: داستان نوشتن به معنای داستان سرایی نیست. بلکه باید با توجه به حقایق نوشته شود. برای اینکه صفاتی که گفته شد را در SOP بیاورید نیاز نیست دروغ بگویید بلکه فقط خودتان باشید، شما قرار نیست همانند همه دانشجویان دیگر یک دانشگاه باشید بلکه گاهی تفاوت­ هایی که دارید شما را منحصر به فرد می­ سازد. اگر به چیزی علاقه مند نیستید فقط برای جذب نظر دانشگاه آن را در انگیزه نامه ­تان ننویسید. حتی اگر چیز خوبی برای گفتن ندارید نیز داستان سرایی نکنید و چیزی درباره ­اش ننویسید. هرچه بیشتر خودتان باشید بیشتر فرصت شناخته شدنتان را می­ دهید و احتمال قبول شدنتان بیشتر می­ شود.

6-  از دیگران بخواهید انگیزه نامه­ تان را بخوانند: پیش از ارسال SOP نه تنها خودتان باید آن را یکبار دیگر مرور کنید بلکه از دوستانتان نیز بخواهید آن را بخوانند و غلط یابی کنند. آنها نه تنها می­ توانند ببینند شما به خوبی خودتان را توصیف کرده ­اید یا خیر بلکه پیشنهادات آن ­ها نیز می ­تواند ایده ­ی خوبی برای اضافه شدن به SOP باشد.

7- اعتماد به نفس داشته باشید: از به کار بردن صفت های نسبی مانند، possibly، probably، quite،  rather و... خودداری کنید. طوری بنویسید که نشان دهد در مواضع خود اعتماد دارید.

8- از اصطلاحات استفاده کنید: استفاده مناسب از اصطلاحات و کلمات جایگزین به جای کلمات تکراری می تواند متن را جذاب کند.
 


کد خبرنگار : 16