تاریخ : 1397,سه شنبه 16 بهمن16:43
کد خبر : 301148 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

کارت‌های هوشمند بانکی چه ویژگی‌هایی دارند؟

بانک مرکزی سعی دارد کارت‌ها به سمت هوشمند سازی پیش برود و این کار در یک فرایند تدریجی و مدت دار انجام خواهد شد و شاهد مهاجرت کارت‌های بانکی مغناطیسی به کارت‌های بانکی هوشمند خواهیم بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، به نقل از میزان، زمزمه استفاده از کارت‌های هوشمند بانکی به جای کارت‌های مغناطیسی مدتی است که از سوی مسئولان نظام بانکی مطرح شده و قرار است نقش موثری در جهت ارایه خدمات بانکی ایمن برای مشتریان نظام بانکی ایفا کند.

این طور که معلوم است سوء استفاده از کارت‌های مغناطیسی در پرداخت ها باعث شده تا استفاده از کارت‌های هوشمند به طور جدی در دستور کار قرار گیرد و اجرایی شدن هرچه سریعتر آن دست افراد سودجو را کوتاه کند.

در همین راستا هفته گذشته بود که رئیس کل بانک مرکزی مهاجرت کارت‌های بانکی مغناطیسی به کارت‌های بانکی هوشمند را یکی از مهمترین اقدامات در حوزه نظام‌های پرداخت دانست و گفت: این کارت‌ها علاوه بر ارتقای سطح امنیت، امکان پرداخت همراه امن را فراهم می‌کنند و به تدریج مسیر برای انتقال از کارت‌های مغناطیسی به کارت‌های هوشمند هموار می‌شود.

همچنین علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی به برخی از ویژگی‌های این کارت‌ها اشاره کرد و افزود: کارت‌هایی که امروز کاربرد دارد و استفاده می‌شود کارت‌های مغناطیسی است که استانداردهای امنیتی لازم را ندارد بنابراین برای پرداخت‌های خرد و پرداخت‌های روی موبایل نیاز به تراشه هوشمند است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی معتقد است که بانک مرکزی سعی دارد کارت‌ها به سمت هوشمند سازی پیش برود و این کار در یک فرایند تدریجی و مدت دار انجام خواهد شد این بدین معنا نیست که اگر بخشی از کارت‌ها هوشمند شد باید کارت‌های مغناطیسی از دور خارج شود.

در حال حاضر کارت‌های هوشمند به طور محدود به سیستم بانکداری کشور اضافه شده است و با این کارت‌ها می‌توان علاوه بر امور بانکی، پرداخت هزینه‌های مترو و اتوبوس را انجام داد.

بر روی این کارت‌های بانکی هوشمند مدار مجتمع نصب می‌شود و می‌توان به‌جای کارت اعتباری و کارت پول هم از آن استفاده کرد و امکان تجمیع حساب‌های افراد را نیز فراهم خواهد کرد.

لازم به ذکر است که در کارت‌های هوشمند، تراشه‌های حافظه و ریزپردازنده‌هایی برای ذخیره سازی و پردازش داده‌ها قرار داده می‌شود که به دلیل استفاده از ابزار رمزنگاری، مدیریت گذرواژه، شناسایی کاربران و دیگر ابزارها از امنیت بالایی نسبت به کارت‌های مغناطیسی برخوردار است.

گفتنی است چندی پیش ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی زمان استفاده از سیستم پرداخت با کارت هوشمد را سال ۹۸ اعلام کرد و معتقد است که با کارت‌های بانکی هوشمند پرداخت آفلاین نیز انجام می‌شود و در صورت لزوم در انتظار ارسال قرار می‌گیرد.

همچنین صاحب کارت هوشمند می‌تواند مدیریت خطر (ریسک) کند و تراکنش‌های ریز را در مجموع با یک رمز بانکی به بانک ارسال کند و در نتیجه کاهش مبلغ از حساب اصلی کم شود.

البته هنوز امکان استفاده از گوش‌های همراه بعنوان کیف پول امکان پذیر نیست و برخی از گوشی‌های تلفن همراه از سوی سازنده تلفن امکان استفاده از تلفن همراه بجای کارت هوشمند را ندارند.

این طور که پیداست برای فراگیر شدن استفاده از کارت‌های هوشمند بانکی در ابتدا باید زیر ساخت های لازم در این زمینه فراهم شود تا شاهد افزایش امنیت در نظا پرداخت ها بود و باید منتظر اعلام جزئیات بیشتری در این زمینه بود.