تاریخ : 1397,چهارشنبه 17 بهمن06:26
کد خبر : 301212 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

در نشست خبری فیلم "۲۳ نفر" چه گذشت؟

مجتبی فرآورده تهیه‌کننده فیلم «۲۳ نفر» درمورد وجوهات ملی و دینی این فیلم گفت: نمی‌توان بین بخش دینی و ملی کار تفکیلی قائل شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، نشست خبری فیلم 23 نفر در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

مجتبی فرآورده درباره چیره شدن وجه ملی کار بر وجه دینی فیلم توضیح داد: وجه ملی و دینی کار تفکیک شدنی نیست و آن چیزی که شاید برای این فیلم متفاوت بوده آشنایی زدایی از فضای جنگ و اسارتگاه‌های مرسوم است. ما در جغرافیایی زیست می‌کنیم که همه چیزمان با دین گره خورده است. ما به سیرت دین توجه کردیم تا به صورت آن.

جعفری کارگردان فیلم گفت: از بین 23 نفر 22 نفر آنها زنده هستند و یک نفرشان فوت شده است و بازیگران و افراد زنده هیچ مواجهه‌ای قبل از فیلم با هم نداشتند. من از آن 23 نفر این اجازه را گرفتم که اسم تک تک افراد را بویلد نکنیم و بیشتر همان حرکت 23 نفر ملاک بود.

وی افزود: اولین اکرانی که برای رسانه‌ها بود همزمان شد با اکران برای 23 نفر. آنقدر جهان داستان بزرگ و گسترده بود که خودم معتقدم در هر شکلی چه سینمایی و چه تلویزیونی قابل پخش است.

جعفری گفت: نمی‌خواستم این توقع ایجاد شود که یک فیلم جنگی می‌سازیم. سهم جنگ در این فیلم به همان اندازه کفایت می‌کرد. قصه ما پیچیده بود یک بخش داستان ملاصالح بود و بخش دیگر آن 23 نفر که هر کدام به‌تنهایی یک فیلم است و من تلاش کردم یک نسبت برابر ایجاد کنم و باید مراقب باشم که هر کدام از این قصه‌ها بر دیگری چیره نشود.

کارگردان فیلم درباره انتخاب موضوع آن توضیح داد: پیش از این درباره این موضوع مستند ساخته بودم و از آن زمان ساختن فیلم با این موضوع آرزوی من شد.

وی در مورد بازیگران فیلم توضیح داد: تمام کاراکترها از نظر گویش و لهجه متفاوت بودند پیدا کردن آنها دغدغه ما شده بود. یک ماه همکاری کردیم با بازیگران و انتخاب آنها یک ماه و نیم به طول انجامید.

در ادامه، فرآورده درباره مسائلی که علیرضا رئیسیان درباره مالکیت این فیلم مطرح کرده بود توضیح داد و گفت: بله، صحبت‌هایی در این‌باره طرح شده بود. آقای رئیسیان حقوق مالکیت مادی مستندی که درباره این 23نفر برای تلویزیون ساخته شده بود را نداشتند. البته حقوق معنوی‌شان قابل احترام است. از ابتدا که جلسه‌ای باهم در ارشاد داشتیم، به او گفتم که حقوق مادی این فیلم به ایشان تعلق ندارد. اما حقوق معنوی آقای رئیسیان را محترم می‌دانیم. ایشان چند جا از جمله در خانه سینما از ما شکایت کردند که در هیچ‌جا ما محکوم نشدیم. 

جعفری در ادامه گفت: بیشتر این شکایات به سمت من بود. آقای رئیسیان حقوق معنوی آن مستند را داشتند. اما منابع تحقیقی من برای ساخت این فیلم فقط آن مستند نبود. اول از همه خودشان بودند که با آن‌ها در ارتباط بودم. دو کتاب دیگر هم منبع ساخت این فیلم بودند. در هر صورت موضوعی که آقای رئیسیان مطرح کردن فقط یک حاشیه بود.

فرآورده درمورد اکران فیلم گفت: مخاطب اصلی فیلم جوانان هستند و باید شرایطی فراهم شود تا دانش‌اموزان و دانشجویان فیلم ا ببینند.

جعفری در مورد محتوای فیلم تصریح کرد: اگر نکته یا تلنگری قرار است داشته باشد یک وجهه همیشگی دارد و برای نسل جوان است. روح کلی اثر باید درست درک شود. ما متاسفانه نتوانستیم برای فیلمبرداری به بغداد برویم چون چهره شهر عوض شده بود.

احمد یوسف زاده یکی از اعضای آن 23 نفر در مورد فیلم گفت: هم من و هم سایر دوستانی که در سینما بودند واقعا شوکه شدیم و نمی‌دانستیم گریه کنیم یا بخندیم، این فیلم خیلی به واقعیت نزدیک بود.

در میان نشست 23 نفر بازیگر و 23 نفر اصلی با هم مواجه شدند و مورد تشویق حضار قرار گرفتند.