تاریخ : 1397,چهارشنبه 17 بهمن21:43
کد خبر : 301330 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

ویژگی‌های جدید اندروید 10 یا اندروید Q چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا به برخی از پرسش‌های پیش آمده در رابطه با اندروید Q یا اندروید 10 پاسخ دهیم و درباره برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های اندروید 10 صحبت کنیم.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پیش از این در خبرها داشتیم که توسعه‌دهندگان XDA موفق شده‌اند تا به بیلد اولیه توسعه‌دهنده اندروید Q یا اندروید 10 دسترسی پیدا کنند و با نصب آن بر روی گوشی گوگل Pixel 3 XL به برخی از ویژگی‌های آن مانند دارک مود و هم‌چنین امکانات بیشتر در خصوصی حریم شخصی کاربران پی ببرند.

وقتی به اطراف‌مان نگاه می‌کنیم هنوز کاربران زیادی را می‌بینیم که انتظار اندروید پای یا اندروید اوریو را می‌کشند. اما حالا می‌دانیم که جدیدترین نسخه اندروید قرار است اندروید 10 یا اندروید Q نام داشته باشد. با توجه به دسترسی توسعه‌دهندگان XDA به اندروید Q و نصب آن بر روی گوشی گوگل Pixel 3 XL برخی از خصوصیات نسخه بعدی مشخص شده است. اما مطمئنا شما هم سئوالات زیادی دارید که در این قسمت قصد داریم با معرفی برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خصوصیات نسخه جدید اندروید به بعضی از این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

1- دارک مود
قرار است اندروید Q به مود تاریک کامل در تمام سیستم مجهز شود. الان مدتی است که منتظر معرفی دارک مود هستیم. اما کاربران نباید تصور کنند که با وجود دارک مود در اندروید Q همه محیط‌ها مانند اپ‌ها باید از این مود بهره‌مند شوند. بنابراین، در اندروید Q هیچ وابستگی به اپ نایت مود یا دارک مود وجود نخواهد داشت.

2- صفحه جدید حریم شخصی
توسعه‌دهندگان XDA ادعا می‌کنند که بیلد اندروید 10 در منوی Settings یک صفحه کاملا اختصاصی برای حریم شخصی دارد. با داشتن صفحه جدید حریم شخصی، شما قادر به دیدن اپ‌هایی خواهید بود که به پیامک‌ها، مخاطبان، GPS و مواردی از این قبیل دسترسی دارند. علاوه بر این، با این صفحه جدید کاربران می‌توانند تعیین کنند که آیا اپ‌ها می‌توانند در هنگام اجرا در پس‌زمینه به مکان آن‌ها دسترسی داشته باشند یا نه.

3- دکمه جدید Sensors Off
بیلد افشاء شده اندروید 10 حاکی از یک دکمه جدید به‌نام "Sensor Off" در شاتر نوتیفیکیشن است. با این دکمه می‌توان تمام سنسورهای دستگاه مانند شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، وای‌فای و ... را خاموش کرد. این حالت با مود Airplane متفاوت است و اصلا تداخلی با شبکه‌های موبایل شما ندارد.

4- صفحه Recorder از پیش‌ساخته
در اندروید 10 یا اندروید Q نیازی به اپ‌های طرف سوم برای ضبط صفحه نمایش نیست. بیلد مورد بحث شامل ابزار از پیش‌ساخته برای ضبط نمایشگر است که می‌تواند تمام صفحه را ضبط کند. برای این منظور یک دکمه اختصاصی Screen Recording به شاتر نوتیفیکیشن اضافه شده، اما کاربران می‌توانند با نگه داشتن انگشت خود به‌مدت چند ثانیه بر روی دکمه Screenshot که در منوی Power قرار دارد از ابزار ضبط صفحه نمایش استفاده کنند.

5- خبری از "اندروید Beam" نیست
اندروید بیم که برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود از اندروید 10 حذف شده است. همان‌طور که می‌دانید این قابلیت با باگ‌های زیادی همراه بود پس بعید است که کاربران از بابت این قضیه دلخور شوند. از طرف دیگر می‌دانیم که گوگل در حال کار بر روی فناوری جدید اشتراک‌گذاری فایل برای اندروید است. دقیقا مشابه همان چیزی که در "ایردراپ" اپل می‌بینیم. بنابراین، اگر در بیلد نهایی اندروید 10 یا اندروید Q ویژگی جدید اشتراک‌گذاری فایل را دیدید تعجب نکنید.

6- به‌روزرسانی‌های اپ را به‌نسخه پایین‌تر تنزل دهید
امکان حذف به‌روزرسانی‌های اپ در حال حاضر در اندروید اوریو یا اندروید پای در دسترس است. اما ویژگی جدید تنزل به آپدیت پیشین یک اپ قابلیت تازه‌ای است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا دوباره به نسخه قبلی آن اپلیکیشن برگردد. پس، اگر از به‌روزرسانی تازه یک اپلیکیشن خاص خوشتان نمی‌آید می‌توانید با ویژگی جدید Downgrade App updates به نسخه پیشین برگردید.

7- اپ‌ها نمی‌توانند به کلیپ‌بورد دسترسی داشته باشند
بلید جدید اندروید 10 یا اندروید Q شامل یک مجوز جدید به‌نام “READ_CLIPBOARD_IN_BACKGROUND” است. این مجوز جدید امکان دسترسی اپ‌های در حال اجرا در پس‌زمینه به محتوای کلیپ‌بورد را متوقف می‌کند. این به معنای آن است که اپ‌هایی که در پس‌زمینه دستگاه اجرا می‌شوند نمی‌توانند به محتوایی که در داخل کلیپ‌بورد کپی کرده‌اید دسترسی پیدا کنند. شاید عدم دسترسی به محتوای کلیپ‌بورد توسط این اپ‌ها بیشتر شبیه ویژگی امنیتی باشد زیرا حالا از اپ‌ها خواسته می‌شود تا از OEM خود یک امضاء یا ‘signature’ بگیرند.

8- فونت‌ها و رنگ‌های جدید
به‌مانند همه نسخه‌های اندروید، در اندروید 10 یا اندروید Q هم باید انتظار چند گزینه سفارشی‌سازی تازه را داشته باشیم. بیلد اندروید Q به کاربران امکان تغییر تم پس‌زمینه را می‌دهد. علاوه بر این، بیلد لو رفته اندروید خبر از فونت‌های جدید و اشکال گوناگون برای آیکون‌ها می‌دهد. پس، گوگل در نسخه بعدی اندروید طرح‌های زیادی برای گزینه‌های سفارشی‌سازی ریخته است.

منبع: techviral.net


کد خبرنگار : 15