تاریخ : 1397,چهارشنبه 24 بهمن04:17
کد خبر : 301899 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

چگونه سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ عامل شکاف در اتحادیه اروپا شده است؟

یک روزنامه آلمانی با اشاره به نشست ضد ایرانی لهستان که به ابتکار ترامپ برگزار می‌شود، این دیدار را باب طبع بخصوص کشور‌های غرب اروپا ندانسته و سیاست‌های ترامپ در قبال ایران را عامل شکاف در اتحادیه اروپا دانست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در مطلبی نوشت: آمریکا و لهستان یک کنفرانس خاورمیانه‌ای را سازماندهی می‌کنند که محور آن روشن است و کنفرانسی ضد ایران است و اروپا در این شرایط چه می‌کند؟ از خود ضعف نشان می‌دهد.

در ادامه این مطلب آمده است: در کنفرانس ورشو چند برنامه مد نظر است و مسئله پایداری، امنیت، آزادی و صلح در خاورمیانه مطرح است، همان منطقه‌ای که مدتهاست از ثبات، امنیت، آزادی و صلح دور است. درباره این موضوعات مطمئناً در نشست روز چهارشنبه ورشو صحبت خواهد شد. در این نشست به دعوت ایالات متحده و لهستان چندین کشور گرد هم می آیند تا به بحران‌ها و درگیری‌ها در خاورمیانه بپردازند.

نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه البته برگزاری این نشست قابل تقدیر است در عین حال نوشت: اما این نشست یک محور و رویکرد کاملاً روشن دارد. ترامپ و برخی از هم فکران وی از جمله نخست وزیر رژِیم صهیونیستی ایران را به عنوان مسبب شماره یک ناآرامی‌ها در منطقه می‌دانند. در متن دعوت برای این نشست از برنامه‌های موشکی و یا خطرات از طریق گروه‌هایی که توسط کشورهای مشخصی در منطقه حمایت می‌شوند سخن به میان آمده است و نیازی نیست که خیلی باهوش باشیم تا بفهمیم که منظور ترامپ ایران و حزب الله لبنان است.

نویسنده در ادامه تصریح کرد، اینکه تنها تهران را به عنوان مجرم نامگذاری کنیم کوته بینانه است و باعث آسیب‌های دیپلماتیک می‌شود. برخی کشورها از این رو حتی در این کنفرانس شرکت نکرده و یا مانند آلمان هیچ نماینده بلند پایه‌ای را اعزام نمی‌کنند. همچنین با این بی توجهی‌ها نارضایتی خود را ابراز می‌کنند. این ابراز نارضایتی نه تنها علیه رویکرد سختگیرانه ترامپ است بلکه علیه آن‌هایی هم ابراز می‌شود که از وی حمایت می‌کنند. به این ترتیب کنفرانس ورشو به صراحت این مسئله را روشن می‌کند که سیاست خاورمیانه‌ای اروپا چقدر بد تنظیم شده است. رئیس جمهور آمریکا و رویکرد و رفتار وی در قبال ایران اتحادیه اروپا را به دو بخش شرق و غرب جدا می‌کند.

کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان مشتاق هستند که از مناسبات خود با ایران مراقبت کنند و این رویکرد آنها از جمله اشتیاق برای حفظ توافق هسته‌ای را شامل می‌شود. دیپلمات‌های اروپایی به توافق هسته‌ای که از طریق مذاکرات سخت به آن دست یافته‌اند افتخار می‌کنند. پاریس، لندن و برلین این مسئله را که ترامپ توافق هسته‌ای را لغو کرده است بد می‌دانند. همچنین این یک دلیلی است که آنها نسبت به کنفرانس ورشو خود را سرد و بی تفاوت نشان می‌دهند.

در این میان برخی کشورهای شرق اروپا اقدامات ایران و توافق هسته‌ای با این کشور را مشابه قدرت اجرایی آمریکا با دید انتقادی می‌نگرند و یا حداقل نمی‌خواهند در این مناقشات آمریکا را از دست بدهند. آنها بالاخره به آمریکا برای رویارویی با قدرت روسیه احساس نیاز می‌کنند.

حالا نتیجه می‌گیریم که اروپایی‌ها از یک موضع مشترک در موضوع ایران، خاورمیانه و ترامپ بسیار دور هستند.

در این میان، " بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر رژیم صهیونیستی یکی از افرادی است که در این شرایط از ضعف اروپا استفاده می‌کند و در این زمینه به صورت موفق کار می‌کند تا کشورهایی مانند مجارستان، اسلواکی و لهستان را به طرف خود بکشاند.

بهر حال دیدار ضد ایرانی در ورشو کاملاً باب طبع ترامپ و نتانیاهو بوده و البته برای اروپا این گونه نیست.