تاریخ : 1397,دوشنبه 20 اسفند17:20
کد خبر : 305233 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

تجمع تشکل‌های دانشجویی حکیم سبزواری در اعتراض به بی‌حرمتی به قرآن

تشکل‌های دانشجویی حکیم سبزواری در اعتراض به بی‌حرمتی به قرآن و خانواده معظم شهدا در حاشیه مراسم جشنی در این دانشگاه، خواستار برخورد با مسببان شدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، چند روزی است که تشکل‌های دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری نسبت به برگزاری جشنی با عنوان «روز مادر_ روز پدر» که ۱۴ اسفندماه در این دانشگاه برگزار شده، اعتراضات گسترده‌ای را آغاز کرده اند؛ در این جشن در هنگام تلاوت قرآن کریم بی حرمتی به ساحت مقدس قرآن انجام شده و همچنین درحالی که از خانواده شهدا برای حضور در این جشن دعوت شده بود، عده ای با بستن دست بندهای سبز از فتنه گران حمایت کردند؛ که این اقدام باعث شد خانواده شهدا نیز این مراسم را با نارحتی ترک کنند.

بعد از این اتفاق، جامعه اسلامی، بسیج دانشجویی و هئیت دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری طی بیانیه‌ای گلایه‌ خود را نسبت به برگزاری این جشن در این دانشگاه اعلام کردند؛ در بخشی از بیانیه‌ی مشترک این سه تشکل دانشجویی آمده است: «با توجه به ضعف معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و عدم نظارت بر برنامه‌های برگزار شده از جمله جشن‌ها و جلساتی که بر خلاف شئونات اسلامی و اخلاقی علی‌الخصوص بی حرمتی به ساحت قرآن کریم و خانواده معظم شهدا در مراسمی با عنوان «روز مادر_ روز پدر» در ۱۴ اسفند جاری با حضور نماینده وزارت علوم در دانشگاه حکیم سبزواری در محل تالار شریعتی؛ تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی انقلابی شکایت خود را نسبت به این رویه اعلام و تقاضای پاسخگویی و برخورد جدی نهاد‌های مربوطه را در این خصوص خواستار هستند.»

روز گذشته هم تعدادی از دانشجویان در اعتراض به این جشن در محل دانشگاه حکیم سبزواری تجمع اعتراضی را شکل دادند؛ مطالبه دانشجویان از ریاست دانشگاه حکیم سبزواری، رسیدگی و پیگیری سوء مدیریت معاونت امور فرهنگی دانشگاه در جریان صدور مجوز و اتفاقات افتاده در این جشن بوده و انتظار است هر چه سریع‌تر مسائل روشن و تبیین گردد.

برای پیگیری این موضوع و انعکاس نظر دانشجویان معترض به این جشن، با تعدادی از مسئولین تشکل‌های دانشجویی حکیم سبزواری گفتگو کردیم.

سید علی دلاوری، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری در این خصوص گفت:  پیرو این اتفاق، بسیج دانشجویی به همراه جامعه اسلامی و هیئت دانشجویی دانشگاه طی بیانیه‌ای از مسئولین دانشگاه خواستار رسیدگی به وضع نابسامان فرهنگی دانشگاه و اعلام موضع نسبت به هتک حرمت قرآن کریم و بی احترامی به محضر خانواده‌های شهدای مدافع حرم شدند؛ اما متاسفانه مسئولین دانشگاه عکس العمل قابل توجهی از خود نشان ندادند.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری بیان کرد: در همین راستا طبق هشدار قبلی در متن بیانیه در خصوص اقدام آتش به اختیار، جمعی از دانشجویان پس از اقامه نماز ظهر به اعتراض مقابل سازمان مرکزی دانشگاه پرداخته و از مسئولین دانشگاه خواستار برخورد جدی با توهین کنندگان به ساحت مقدس قرآن و ارزش‌های اسلامی شدند.

وی بیان کرد: گویا مسئولان دانشگاه حکیم سبزواری خطوط قرمز نظام را فراموش کردند و حتی زحمت تذکر به افراد خاطی را نیز به خود نمی‌دهند؛ در شرایط کنونی با توجه به فرامین و تذکر‌های رهبری از اهمیت سال ۹۸ این ضعف‌ها در رسیدگی به مسائل فرهنگی دانشگاه به هیچ عنوان قابل اغماض نمی‌باشد.

دلاوری تصریح کرد: ظاهرا سیستم‌های فرهنگی دانشگاه پرورش نیرو‌های انقلابی و عمل به فرامین رهبری در حوزه‌ی فرهنگ را از دستور کار خارج کردند و اولویت هایشان چیزی خارج از اولویت‌های نظام و رهبری است.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: این اتفاقات دقیقا همان رویکردی است که مانند سم به جان جریان دانشجویی نفوذ کرده و می‌خواهد آن را از پا در بیاورد تا یک عده چه در وزارت خانه‌ها و چه در مراتب پایین‌تر دست به هر کاری بزنند و دانشجو حتی حق مخالفت با این رویه را نداشته باشد.

وی در پایان گفت: در نتیجه اعتراض روز گذشته دانشجویان، مسئولان دانشگاه حکیم سبزواری متعهد شدند پس از بررسی دقیق اتفاقات اخیر در جشن، با خاطیان برخورد جدی به عمل آوردند و طی صحبتی که با مدیر فرهنگی دانشگاه داشتیم قرار بررسی موضوعات فرهنگی دانشگاه و تغییر در شیوه معاونت فرهنگی، به جلسه دیگری با حضور سایر تشکل‌های دانشگاه موکول شد.

اجازه نمی‌دهیم دانشگاه جولانگاه تفکر فتنه گران شود
امیر حسین پرکشت، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری هم در این خصوص گفت: طی اتفاقاتی که در یکی از جشن‌های برگزار شده در دانشگاه حکیم سبزواری رخ داده، جریان دانشجویی و انقلابی دانشگاه بنا بر رسالت و وظیفه و همچنین تبادل نظر با تشکل‌های انقلابی و ولایتمدار تصمیم گرفتیم تا در مورد اتفاقات بسیار تاسف بار در یکی از جشن‌های معاونت فرهنگی شکوائیه‌ای به ریاست دانشگاه و مسئولین مربوطه ارسال کنیم و مطالبه خود را در این نامه بیان کنیم.

پرکشت افزود: با اتحاد و وحدت بین تشکل‌های ارزشی و انقلابی که خاری شده است برچشم برخی مسئولین و مجموعه‌های دانشجویی، تصمیم گرفتیم تا در مقابل این اهانت‌ها واکنشی نشان دهیم؛ واکنش در مقابل برنامه‌ای که به خانواده شهدای مدافع حرم و به قران کریم اهانت شد؛ بطوری که در این جشن نماد‌هایی از فتنه را هم مشاهده کردیم و بدتر از آن اینکه خانواده شهدا نیز با ناراحتی جلسه را ترک کردند که این امر همه مجموعه‌های انقلابی و ارزشی را بسیار ازرده خاطر کرد.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری بیان کرد: برای پیگیری و برخورد جدی با مسئولان اصلی برنامه، مطالبه گری خود را به گوش ریاست دانشگاه و معاونت فرهنگی و اجتماعی رساندیم و با هم اندیشی با دانشجویان انقلابی، تجمع پرشوری را با حضور دانشجویان در مقابل دفتر ریاست دانشگاه برگزار کردیم تا مطالبه خود را به صورت صریح اعلام کنیم.

وی افزود: در این تجمع درخواست برخورد جدی با عاملان این اهانت را داشتیم؛ موضوعی که بیشتر جریان دانشجویی را ناراحت کرده است، حضور نماینده وزیرعلوم در دانشگاه حکیم سبزواری و شرکت در این مراسم بود که متاسفانه در مقابل این اهانت‌ها هیچگونه واکنشی نشان داده نشد.

پرکشت افزود: ریاست دانشگاه حکیم سبزواری دیروز در جلسه با دانشجویان معترض عنوان کرد که باید تشکل مربوطه عذرخواهی خود را از خانواده شهدا اعلام، و معاونت فرهنگی نسبت به نظارت بر برنامه‌ها شرایط محکم تری اعمال کند.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری در پایان گفت: جریان ارزشی و انقلابی دانشگاه حکیم سبزواری هیچگاه اجازه نخواهد داد تا دانشگاه جولانگاه تفکر فتنه گران شود و از شهدا استفاده ابزاری گردد؛ تشکل‌های ارزشی و ولایتمدار تا پایان منتظر برخورد با تشکل مربوطه خواهند بود تا مشخص شود خط قرمزانقلاب و نظام چیست.

قیام تشکل‌های دانشجویی حکیم سبزواری در اعتراض به بی‌حرمتی به قرآن و خانواده شهدا/اجازه نمی‌دهیم دانشگاه جولانگاه تفکر فتنه گران شود

محمدحسین قمی، مسئول هیئت دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری هم به بیانیه مشترک بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی و هیئت دانشجویی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در متن بیانیه گوشزد کرده بودیم که اگر مسئولین پاسخگو نباشند و به این مسئله توجه نکنند آتش به اختیار عمل خواهیم کرد، اما مسئولین دانشگاه عکس العملی نشان ندادند و همین گونه هم شد. در تجمع دیروزمان از مسئولین خواستیم تا جوابگوی وضع نابسامان فرهنگی و برخورد با اهانت کنندگان باشند و طی جلسه‌ای که برگزار شد، بعد از حدود دو ساعت قرار بر این شد که مدیر فرهنگی دانشگاه به اعتراضات فورا رسیدگی کند.

مسئول هیئت دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری افزود: وضع نابسامان فرهنگی در دانشگاه حکیم بیداد می‌کند و از این موارد هم کم نبوده است و مثل اکثر مواقع مسئولین پاسخگو نبوده اند؛ از این رو دانشجویان با تکیه بر منویات مقام معظم رهبری اتش به اختیار عمل کرده و سختی راه و مانع تراشی بعضی از مسئولین را در این راه تحمل کردند.

وی خاطر نشان کرد: برای مثال مهدیه دانشگاه که قطب فرهنگی دانشگاه هم محسوب می‌شود و مکانی برای جلسات تشکل ها، کانون ها، اقامه نماز جماعت، گاهی درس خواندن دانشجویان و برگزاری مراسمات مذهبی هیئت دانشجویی هست، متاسفانه از امکانات اولیه برخوردار نیست؛ امکاناتی از قبیل: گرمایش وسرمایش، در زمستان دانشجویان باید سرما و در تابستان باید گرمای طاقت فرسا را تحمل کنند که بار‌ها به مسئولین تذکر داده شد که امکانات حداقلی مهدیه دانشگاه را تامین کنند و فکری به حال مهدیه دانشگاه که قطب فرهنگی دانشگاه است، کنند؛ اما همچون اکثر اوقات بی فایده بوده و هیج عکس العملی نشان داده نشده است.

وی تصریح کرد: این عدم واکنش‌ها نتیجه اش می‌شود وضع نابسامان فرهنگی امروز دانشگاه. امیدواریم مسئولین از امروز به فکر قطب فرهنگی دانشگاه، مهدیه و امثالهم بیافتند و امکانات اولیه را فراهم کنند؛ مسئولین دانشگاه جلوی آفت‌های فرهنگی را بگیرند.