تاریخ : 1397,سه شنبه 21 اسفند01:24
کد خبر : 305266 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

بورسیه‌ای که دانشجویان را به قبولی در دانشگاه باهنر سوق می‌دهد

«بورسیه تحصیلی همت»؛ نام بورسیه‌ای است که چندسالی است حتی دانشجویان تهران و سطح یک کشور را به قبولی در دانشگاه شهید باهنر کرمان سوق می‌دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، علیرضا شجاعی؛ امروزه با رشد تکنولوژی و پیشرفت فناوری‌های ارتباطی، فضای آکادمیک در دنیا در حال تغییر و توسعه آنی است. دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، به طور طبیعی، جهت تربیت نیروی انسانی متخصصِ بخش‌های مختلف جامعه، بنا نهاده شده‌اند. این وظیفه  روشن، به دلایل آشکار و پنهان، به فراموشی سپرده شده است و دانشگاه‌ها، عمدتا بدون بررسی نیاز‌های جامعه، بر اساس الگو‌های از پیش تعیین شده وارداتی، به کار آموزش جوانان این مرز و بوم مشغول هستند.

دانشگاه‌های مطرح جهان با بهره گیری از تحقیقات جامعه شناسی و روانشناسی شخصیت، بهترین روش تدریس را برای فهم مطالب درسی اتخاذ می‌کنند. در داخل کشور برخی از دانشگاه‌ها در این زمینه پیشرو بوده؛ لکن فضای کلی آموزش عالی از دید کلی، شبیه یک لاک پشت پیر در حال حرکت است و به نظر نمی‌آید اتفاق خاصی در زمینه اصلاح الگوی آموزش صورت گرفته باشد.

در این میان برخی از اساتید فعالیت‌های چشمگیری در این زمینه داشته اند. یکی از این اساتید، استاد تمام دانشکده فنی و‌ مهندسی دانشگاه شهید باهنر کرمان است.

در راهرو‌های پر پیچ وخم سالن کلاس‌های دانشکده فنی چه خبر است؟

راهرو‌های پر پیچ وخم سالن کلاس‌های دانشکده فنی را که رد کنیم، به کلاسی می‌رسیم که محلی شده برای پرورش نخبگانی از جنس معدن؛ نخبگانی که در بزرگترین صنایع معدنی کشور و حتی جهان حرفی برای گفتن دارند.

این رشد علمی مرهون زحمات استادی است که بالغ بر ۲۳ سال برای دانشجویان با هدف افزایش بهره‌وری صنعت کشور تلاش می‌کند.

صمد بنیسی؛ استادی تحصیل کرده مک‌گیل کانادا

صمد بنیسی، استادی است تحصیل کرده‌ مک‌گیل کانادا و دلسوز صنعت کشور. دلیلی که ما را به این دانشکده کشاند، اتفاق مهمی بود که چندسالی است باعث ترغیب دانشجویان ارشد برای قبولی در این دانشگاه شده؛ «بورسیه تحصیلی همت» نام بورسیه‌ای است که چندسالی است؛ حتی دانشجویان دانشگاه‌های تهران و سطح یک کشور را به قبولی در دانشگاه شهید باهنر کرمان سوق می‌دهد.

واژه همت، ایهامی است که در معنای اول نام شهید همت را به ذهن متبادر می‌کند و در معنای دیگر مفهوم تلاش و پشتکار خستگی ناپذیر دکتر بنیسی را به دنبال دارد؛ همتی به نام «همت» شاید این نامگذاری فارغ از علاقه شدید قلبی استاد به شهید همت، همت دانشجویان را پیشاپیش مطالبه کرده است.

در این بورسیه دانشجوی کارشناسی ارشد در یکی از صنایع مهم کشور مشغول به کار شده و در حین فعالیت صنعتی به طور همزمان هم مشکلات و نواقص مدار کارخانه را حل کرده و هم این فعالیت را موضوع پروژه کارشناسی ارشد خود قرار می‌دهد.

دانشجو با یک تیر، چهار نشان را می‌زند

دانشجو با یک تیر، چهار نشان را می‌زند؛ هم فعالیت صنعتی انجام داده و حقوق ماهانه خود را دریافت می‌کند؛ هم به پروژه کارشناسی ارشد خود می‌پردازد؛ درعین حال خدمت به مردم کشور و نهایتا کسب تجربه و پیشینه را در دست دارد.

مرکز تحقیقات کاشی گر، عملا مکانی است برای رشد علمی، فرهنگی و اجتماعی این دانشجویان و البته با محوریت دکتر بنیسی. این مرکز، در حال حاضر به طور تخصصی در حال افزایش عیار و بازیابی کارخانه‌های فراوری کشور می‌باشد که کارخانه فراوری مجتمع مس سرچشمه را می‌توان مهمترین پروژه این مرکز دانست.

یکی از دلایل موفقیت این مرکز، برگزاری جلسات هفتگی و گزارش پیشبرد کار است که تاکنون بیش از سیصد جلسه برگزار شده و تأثیر به سزایی در حل مشکلات صنعت داشته است. این مرکز تحقیقات توسط موسسه MEI به عنوان یکی از مراکز علمی تحقیقاتی معتبر در زمینه فراوری مواد معدنی در خاورمیانه شناخته شده است.

مرکز تحقیقاتی کاشی گر و حضور دانشمندان جوان

مرکز تحقیقاتی کاشی گر داری این افتخار است که مصطفی مالکی مقدم و زهرا بیباک دونفر از اعضای این مجموعه به عنوان دانشمند برتر جوان دنیا شناخته شده اند. همچنین مصطفی یحیایی به عنوان یکی از موفق‌ترین اعضای مجموعه، عضو هیات علمی دانشگاه کویینز لند استرالیا هستند.

علی رضا قاسمی، دانشجوی دکتری فراوی مواد معدنی یکی از نمونه‌های موفقی است که چندسالی است با مدیریت این مجموعه توانسته با همکاری دانشجویان کارشناسی ارشد، فعالیت‌های شاخصی انجام دهد. در ادامه هم صحبت شدیم با این دانشجوی موفق داشتیم.

قاسمی در ابتدا با اشاره به این که روش تدریس دکتر بنیسی مطابق با شرایط بومی داخل کشور است، تاکید می‌کند: دکتر بنیسی سرفصل دروس را طوری تنظیم می‌کنند که تخصصی که صنعت کشور به آن نیاز دارد به دانشجو تدریس می‌شود؛ نکته‌ای که در این میان بسیار جالب و منحصر به فرد است، تفاوت در ساختار هر درس در ترم‌های متفاوت است.

دانشجو باید از ابتدا تا انتهای کلاس به کلمه کلمه درس دقت کند

وی افزود: روش تدریس این استاد دانشگاه به طریقی است که دانشجو باید از ابتدا تا انتهای کلاس به کلمه کلمه درس دقت کند تا بتوانند در ابتدای جلسه آتی، امتحان اولیه کلاس را به طور صحیح پاسخ دهد. همچنین تکلیف هفتگی با رویکرد حل مشکلات صنعت به دانشجو سپرده می‌شود تا با آشنایی مدار فرآوری، به طور کاربردی با مبانی درس آشنا شود. نمره نهایی این درس از مجموع تکالیف، امتحانات هفتگی، حضور مستمر و فعال در کلاس و نهایتا امتحانات میان ترم و پایان ترم می‌باشد.

مدیر مرکز تحقیقات کاشی گر درباره شخصیت علمی دکتر بنیسی گفت: ایشان بیش از ده سال است که داور مقالات ISI است و جدیدا از اعضای اصلی کنفرانس بین المللی فراوری مواد معدنی دنیا هستند.

دکتر بنیسی  بیش از ۱۵ ساعت به تدریس و تحقیق می‌پردازند

این دانشجوی پرتلاش از زندگی شخصی استاد می‌گوید: دکتر بنیسی در بیست و سه سالی که به فعالیت علمی مشغول هستند روزانه بیش از ۱۵ ساعت به تدریس و تحقیق می‌پردازند و درعین حال اهتمام خاصی به استفاده از تولیدات داخلی دارند؛ به طوری که تمام اقلامی که در زندگی شخصی استفاده می‌کنند از تولیدات داخل کشور هستند و حتی این اهتمام در صنعت فراوری خودنمایی می‌کند؛ در زمان‌هایی که کارخانجات فراوری با مشکلی روبرو می‌شوند ایشان اولویت اول را همکاری با شرکت‌های داخلی می‌دانند و نهایتا در صورت نبود قطعه یا غیرممکن بودن همکاری خودشان به طور میدانی مشکل را حل می‌کنند.

ضمنا چندین کتاب در زمینه فرآوری مواد معدنی به قلم دکتر بنیسی به چاپ رسیده که در حال حاضر یکی از مراجع علمی این رشته تخصصی است. مهمترین و پر فروش‌ترین کتاب ایشان کتاب «مسائل کاربردی فرآوری مواد معدنی» است که تمام مسائل مطرح شده در کتاب، مشکلاتی است که به طور عینی در صنعت فراوری وجود داشته است.

جذابیت تدریس برای دانشجویان به دلیل کاربردی بودن

یکی دیگر از این کتب، کتاب «ارتباط دانشگاه با صنعت به سبک ایرانی» است که در تبیین فضای واقعی ارتباط دانشگاه با صنعت و‌موانع آن بسیار دقیق نگارش شده است. این سبک تدریس به دلیل انعطاف و کاربردی بودن، جذابیت زیادی برای دانشجویان دارد و ضمن موفقیت در یادگیری دروس، سطح نمرات در مقایسه با تدریس عادی افزایش قابل توجهی دارد. با توجه به قدمت زیاد و کهنگی روش تدریس در آموزش عالی این روش می‌تواند به عنوان الگوی موفقی در دانشگاه‌های کشور و حتی مدارس آموزش داده شود تا کیفیت آموزش ارتقاء یابد.